Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Körning med Terri 2020D?

16 inlägg 14430 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Körning med Terri 2020D?

skogsterri  
#234041 Hej!

Har som tidigare nämnt i annan tråd en Terri 2020D.

Tror ni att man kan få in jobb med en sådan maskin eller anses den vara för liten? :wink:



   TS
Avatar Fallback

Re: Körning med Terri 2020D?

mrvimek  
#234057 hör me dom som fäller träd i stadsdel så har ja min körning

Användarvisningsbild

Re: Körning med Terri 2020D?

herjman  
#234059 Borde väll gå att köra få körningar i våtmarker där skotare ställer till för mkt.

Avatar Fallback

Re: Körning med Terri 2020D?

skogsterri  
#234449 Finns rätt gott om våtmarker där jag bor så borde finnas möjligheter till arbete :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Körning med Terri 2020D?

herjman  
#234542 Förra vintern högg jag i och runt ett alkärr och där hade jag lätt hyrt in någon med terri om personen kunde skota ordentligt.
Nu löste det sig genom att skåne fick den värsta tjälen i mannaminne och därför kunde rormok hjälpa mig med sitt traktorekipage.

Såg förresten i Boogie (tror jag) om en i norra skåne som körde entreprenadkörning med Terri

Avatar Fallback

Re: Körning med Terri 2020D?

skogsterri  
#237127 Man märker av förra ägarens dåliga svetsning och lappning när kranen ger sig :lol:

Tillbaka i verkstaden :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Körning med Terri 2020D?

herjman  
#237150 Har du haft nå körningar med den åt andra än eller havererade den direkt? :lol:

Avatar Fallback

Re: Körning med Terri 2020D?

skogsterri  
#237179 Haha! :grin: Än så länge bara körning åt mig själv och lära känna maskinen. Har sett svetsningen sen tidigare så var medveten om att det kunde hända. Men nu lagas det riktigt :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Körning med Terri 2020D?

Jonathan maskiner  
#237239 Äntligen lite Terri-takter här på forumet. Vad har du för planer med din maskin? Blir det att modifiera något? Hur mycket har du kört? Mvh Terrispekulant.

Avatar Fallback

Re: Körning med Terri 2020D?

ÅsaNisse  
#238844 Terrispekulant: Du har en 2040 i Umeå för 300`på blocket nu. Den är inköpt i Estland för ca 130`
Någon som ska försöka göra en bra vinst.

Avatar Fallback

Re: Körning med Terri 2020D?

skogsterri  
#238916
Jonathan maskiner skrev:Äntligen lite Terri-takter här på forumet. Vad har du för planer med din maskin? Blir det att modifiera något? Hur mycket har du kört? Mvh Terrispekulant.


Jajamen! Tyvärr väldigt lite av det och allt man hittar på nätet läser man fort igenom.

Jag hittade en maskin som gått väldigt lite men förra ägaren var inte rädd om den så en del och laga. Kranen verkar vara känslig och sedan medarna/bandhållare på vagnen.

Jag har som sagt en del blöta marker, kört ca 100h sedan jag köpte den och är super nöjd. Funderade på att försöka bygga en processor att lägga på vagnen men som sagt, stora drömmar men behöver kunna skruva bättre innan det är aktuellt.

Själv spekulant på maskin? Modell?

   TS
Avatar Fallback

Re: Körning med Terri 2020D?

sveakatten  
#250076 Vaad är det för däck på kärran på en Terri, storlek och lager?
Vet ni vad dom kostar?

Avatar Fallback

Re: Körning med Terri 2020D?

Jonathan maskiner  
#250160 Hejbarra, har inte sett att det kommit svar på denna tråden förrän nu. Den där 2040:in i Umeå var för dyr. Däremot var det en 2040 i Gävle för nån vecka sedan för 169 000 plus moms. Den var bara vedkörd och hade gått runt 3000 timmar nått. (tycks jag minnas). DET var nog ett bra köp. Har tyvärr fortfarande inte råd. Det fina (eller bra så länge det är helt) med 2040 är att den är hydrostatdriven och har en större motor, det är bara en körspak, samt att dom har drivning på vagnen. Men för en tid sedan var det en 2020 på KVD i Östersund. Den gick för typ 125 000:-, det gjorde mig lite ledsen eftersom den var i så dåligt skick. Det var allt möjligt, dåligt tryck i hydrauliken, tveksamt skick på motorn, sliten och läckande cylindrar osv. Men ÄNDÅ betala nån så mycket pengar.

Till sommaren eller så kanske man kan börjar spekulera på allvar.
Jag vet inte riktigt vad det blir, skulle nog kunna ha vad som helst, huvudsaken den har hydraulkran. Visst är det fint med hytt men 2020 utan vagnsdrift tar sig ändå inge bättre. 2020 har en längre kran, riktigt vridhus, osv. Men det är ändå skicket, utrustningen och priset som får avgöra. Min morbror har en 1020 och han klagade på den svaga växellådan och avrådde mig att skaffa någon, men jag har funderat.. Jag tänker mig att man kommer köra mest på vintern med sin Terri, och om man trampar ordentliga spår så borde den ju vara optimal för mitt behov. Dvs ta igen vindfällen, hugga ved och gallra lite på nån myrholme. För dom behoven passar varken äldre skotare (Hemek, Teg), fyrhjuling eller traktor. Men men, får se hur det slutar.

Avatar Fallback

Re: Körning med Terri 2020D?

skogsterri  
#340284 Någon som vet var man kan få tag i en pivario till 2020? :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Körning med Terri 2020D?

Tunnebon  
#340292 Har du kontakten kvar med John på pivario så kolla med honom. Även de andra varianterna än den röda V1:an borde fungera med programvaran för skogsmodellen. Vet ej om han är kvar på hallströms mekaniska efter att dom blev uppköpta.

Har din gamla rasat?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).