Små skogsmaskiner och övriga maskiner

tillstånd?

13 inlägg 7124 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

tillstånd?

millie3  
#236823 Hej, min fråga är om man kan söka tillstånd att köra en offroad 4-hjuling i allmän skog ?

Denna tråd tar upp problematiken med skador som uppkommer genom att främst privatpersoner nyttjar privat mark. Vi har satt ihop en hashtag om detta så du snabbt kan läsa fler trådar i ämnet: #allemansskador




   TS
Avatar Fallback

Re: tillstånd?

Blivande snickare  
#236830 Allmän?
Statens eller bara skog som alla går i?

Oavsett så ska det nog vara lov, se bara till att få det av rätt folk, alltså markägaren.

Användarvisningsbild

Re: tillstånd?

anersimyra  
#236840
millie3 skrev:Hej, min fråga är om man kan söka tillstånd att köra en offroad 4-hjuling i allmän skog ?
Du kan få hur många " tillstånd " av markägaren du vill, ändock är terrängkörning för annat än yrkesbruk förbjudet. Du får inte ens köra på egen mark om körningen inte sker i direkt samband med yrkesutövning. Att t.e.x "se över" ägorna är inte tillåtet. All info finner du om du googlar på terrängkörningslagen.
Mvh Anders.

Avatar Fallback

Re: tillstånd?

Blivande snickare  
#236901 Finns ingen sån lag i finland tror jag...

Användarvisningsbild

Re: tillstånd?

anersimyra  
#236905
Blivande snickare skrev:Finns ingen sån lag i finland tror jag...

Det är jag rätt övertygad om att det finns :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: tillstånd?

stegmaster  
#236909
anersimyra skrev:
Blivande snickare skrev:Finns ingen sån lag i finland tror jag...

Det är jag rätt övertygad om att det finns :mrgreen:

Samma reglar i Norge som i Sverige då.

Avatar Fallback

Re: tillstånd?

Blivande snickare  
#236910 Ska googla å se lite. Har aldrig hört om nåt sånt åtminståne 8)
Men om man tänker efter lite så borde de ju finnas nåt liknande :oops:

Avatar Fallback

Re: tillstånd?

Tosca  
#236913 Annars kan ju vilken mc-ägare som helst börja köra offroad i de finska skogarna, och det verkar ju inte troligt?

Användarvisningsbild

Re: tillstånd?

anersimyra  
#236933 He he he, nej funnes inte liknande regler i Finland vore landet snart invaderat av Svenska,Norska och Danska åkare. Sverige och Norge har i stort identiska regler, jag är övertygad om att Finland har "samma" regelverk. :grin:

Avatar Fallback

Re: tillstånd?

mashun02  
#236936 [/quote] ändock är terrängkörning för annat än yrkesbruk förbjudet. Du får inte ens köra på egen mark om körningen inte sker i direkt samband med yrkesutövning.[/quote]

Förtydligande kanske ska göras att terängkörning på barmark bara får ske för skogsbruk och jordbruk.

Användarvisningsbild

Re: tillstånd?

anersimyra  
#236945
mashun02 skrev:
ändock är terrängkörning för annat än yrkesbruk förbjudet. Du får inte ens köra på egen mark om körningen inte sker i direkt samband med yrkesutövning.[/quote]

Förtydligande kanske ska göras att terängkörning på barmark bara får ske för skogsbruk och jordbruk.[/quote] Samt veterinär, polis, räddningstjänst, läkare, parkarbete, utkörning av visst vilt, funktionshindrade kan få tillstånd att köra på vissa iordningställda områden.

Avatar Fallback

Re: tillstånd?

axwell  
#236948
anersimyra skrev: funktionshindrade kan få tillstånd att köra


Ja de kan tom efter krånglig prövning få tillstånd att frakta vapen till jakten, inte tillåtet för personer utan denna licens.

Avatar Fallback

Re: tillstånd?

nsjoblom  
#236955 Hej.

I Avesta har de lyckats få tillstånd för en ATV-led som går på bla Sveaskogs marker. Mer att läsa finns på nedanstående länkar:

http://www.avesta.se/Outdoor/All-terrain-vehicle-atv-led/
http://wwwatvavestas.forum24.se/wwwatvavestas.html
http://atvavestas.blogspot.se/

Terrängkörningslagen:
http://www.satvf.se/?page_id=223

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).