Föryngring

Plocka kottar

33 inlägg 35909 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Plocka kottar

alias  
#78863 Tror att anledningen till begränsningen var att motverka förändringar i landskapsbilden. Sen vill jag minnas att det inte var lika stora produktionsvinser med contorta jmf vanlig tall när man kom söderut.

Sen gissar jag även att miljömupparna är rädda för att den biologiska mångfalden ska utarmas.

Tror dock inte att någon kan säga nått om du planterar dem i din trädgård (där får man ju plantera det mesta annat, så länge det inte är narkotikaklassat eller dyl.).

Om man vill kolla på riktigt fin contorta så rekommenderar jag en resa till Siljansfors försökspark.
Det var först efter detta besök som jag förstod varför arten kallas Lodge Pole Pine (ungefär tältpinnetall) i Nordamerika.

Tror att mycket av den dåliga kvalitet som många idag förknippar med contorta beror på främst tre saker;
- för glesa planteringsförband, samma sak som med vanlig tall, den ska få trängas i ungdomen
- plantering på för täta jordar, skulle troligen ha varit gran på många ställen istället
- rotsnurr, till stor del ett plantskoleproblem

Vill minnas att t.ex. Holmen har en del fina sådda contortabestånd.

MVH
Alias

Arevo
Användarvisningsbild

Re: Plocka kottar

ojvan  
#78864
alias skrev:Tror att anledningen till begränsningen var att motverka förändringar i landskapsbilden. Sen vill jag minnas att det inte var lika stora produktionsvinser med contorta jmf vanlig tall när man kom söderut.

Sen gissar jag även att miljömupparna är rädda för att den biologiska mångfalden ska utarmas.

Jo det brukar ju alltid vara nått i den stilen tyvärr.

alias skrev:Om man vill kolla på riktigt fin contorta så rekommenderar jag en resa till Siljansfors försökspark.
Det var ju inte allt för många år sen man var i området. Det är ju f*n att man ska missa sånnt. Men nu har man det i åtanke iaf för planerandet, tack för tipset iaf :)

Nä man får väll nöja sig med sitt försök på lite vanlig tall i nuläget. Och nån gång i framtiden om man får tag på nått även testa lite annorlunda saker. Men vem vet, regler och sånnt kan säkert ha ändrats innan dess :D

Användarvisningsbild

Re: Plocka kottar

mmart  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78867 Ett annat fint contortabestånd finns vid Ålidbergets skidanläggning utanför Nordmaling sydväst om Umeå. Sonen och jag var dit 2006 då denna bild togs.
Bild

Avatar Fallback

Re: Plocka kottar

Freeeedrik  
#79222 Jag håller med Alias, man får ju plantera det mesta i trädgården.
1 träd kan inte fördärva den biologiska mångfalden. Speciellt inte när den har väldigt svårt att sprida frön narturligt. Men hade varit intressant att testa, synd att man inte får tag i några frön.
Man skulle kännt någon som bodde långt norr ut med Contorta bestånd :lol:
Hade även varit intressant med Sitkagranfrön, men det är samma regler som för Contorta

Avatar Fallback

Re: Plocka kottar

hasse_as  
#236345 kapar denna tråden lite...
Jag sådde lite svartgran i våras och de grodde bra.
men nu till min fråga hur ska man förvara dem under vintern, vad är bäst är ca 5cm höga.

WP_20130906_001[1].jpg

Användarvisningsbild

Re: Plocka kottar

JensSkoog  
#236361 Ute, men skydda dom mot solljuset när våren kommer så dom inte turkar, roten frusen och planten börjar jobba, är blir fort katastrof. Hemskt utsatta för det.

Avatar Fallback

Re: Plocka kottar

axwell  
#236367
hasse_as skrev:Inlägg av hasse_as » Idag, 17:06
kapar denna tråden lite...
Jag sådde lite svartgran i våras och de grodde bra.
men nu till min fråga hur ska man förvara dem under vintern, vad är bäst är ca 5cm höga.


Köp dig en snökanon!
Skämt åsido men Bogrundets plantskola (SCA) har en stor arsenal och kapacitet när det gäller snökanoner, så stor att närliggande skidklubbar brukar få hjälp med kanonsnö till sina skidspår.
Som Jens skriver, på våren bör de tina upp försiktigt, dvs på en skuggig plats.

Användarvisningsbild

Re: Plocka kottar

Torbjörn Johnsen  
#378091 När man ser grantopparna här i Småland så väcks tankarna på att klänga och så eget frö. Så jag väcker liv i den här tråden. Det är kanske mer intressant att så tall direkt på hygget men det går ju bevisligen att odla upp granplantor också.
Jag hittade den här digra handboken om frö och frösådd:
http://www.silvaboreal.com/expert/Såddhandbok/såddhandbok.pdf

För den som vill ha något mer lättsmält rekommenderas Kunskap Direkt:
http://www.kunskapdirekt.se/sv/KunskapD ... -eget-fro/

Användarvisningsbild

Re: Plocka kottar

Torbjörn Johnsen  
#378094 Här är lite mer tips för den som vill odla plantor:
http://www.kunskapdirekt.se/sv/KunskapD ... ANTskolan/

Användarvisningsbild

Re: Plocka kottar

Badger  
#792421 Gör ett försökt att återuppliva den här tråden nu när de verkar vara rätt tid för kottplockning. Försökte hitta PDFen som länkades till på Silvaarboreal längre upp, men den verkar vara borta.

Så ställer frågan här. Plockar man kottarna som fallit ner från trädet? I vilket skick ska de vara? Hårda och fasta? Grönaktiga? Ljusbruna? Antar att de som öppnat sig är flera år gamla och tomma på frön?

Eller är det bättre att ta kottarna direkt från trädet från de grenar man når eller om man eventuellt avverkat träd?

Avatar Fallback

Re: Plocka kottar

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#792515 När jag var 10 år plockade vi grankott på vårvintern där det just blivit avverkat. Så topparna låg på backen. Det blev i jutesäckar och det fick visst far sälja till plantskolan.

Användarvisningsbild

Re: Plocka kottar

Badger  
#792519
Orsa skrev:När jag var 10 år plockade vi grankott på vårvintern där det just blivit avverkat. Så topparna låg på backen. Det blev i jutesäckar och det fick visst far sälja till plantskolan.


Menar du att det var lättast så eller att det bara duger att ta dem från grenen?

Användarvisningsbild

Re: Plocka kottar

halvproffs  
#792524
Orsa skrev:När jag var 10 år plockade vi grankott på vårvintern där det just blivit avverkat. Så topparna låg på backen. Det blev i jutesäckar och det fick visst far sälja till plantskolan.


Precis lika för mig när jag var i den åldern men jag fick plocka tallkottar från bestämda fina tallar som var fällda. Också i jutesäckar som tömdes i en stor lår. Tror att jag fick några kronor för jobbet. Vet inte om fröna såldes eller användes själv efter stormfällningen.

Avatar Fallback

Re: Plocka kottar

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#792525 Menar du att det var lättast så eller att det bara duger att ta dem från grenen?[/quote]

Vet inget om fröskörd

Användarvisningsbild

Re: Plocka kottar

halvproffs  
#792526 Dom som öppnat sig är tomma. Var på älgjakt i Jämtland i höstas och fick ett pass under en jättestor fin tall som det var massor av kott under. Tog hem fina kottar från den men dom var tomma på frön trots att dom inte såg öppnade ut.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).