Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Brytarlös tändspole till Gilsonsnöslunga

4 inlägg 3848 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Brytarlös tändspole till Gilsonsnöslunga

Slaktarn  
#236169 Fick mig en gammal Gilson 8hk snöslunga, som inte har någon gnista.

Den är tänkt att tjäna som slunga på gårn, och innan vintern vill jag ha fart på den.

Har tagit bort svänghjulet och konstaterat :

Den har brytare

Brytarna såg friska ut

Alltså, vet jag inte riktigt var felet är, men jag tänkte iaf köpa en brytarlös tändspole och se om det hjälper.

Frågan är vilken tändspole jag ska köpa? Finns det någon sida där man kan se vilken som passar?

Motorn, B&S har följande nummer:

190402 0654 01

Hos den lokala handlaren kunde se vilken som passar om jag tog med den gamla, men jag tänkte kika på nätet i första hand eftersom handlarn (den enda i byn) antagligen ligger bra många kronor över normalpriset.

Tacksam för svar

Mvh/Andreas



   TS
Användarvisningsbild

Re: Brytarlös tändspole till Gilsonsnöslunga

totte  
#236171 Här finns den. Seriöst och bra företag.

http://www.briggsparts.se/art/tandspole-2.php

Trevligt med en gammal Gilson-slunga, det har jag ett par stycken. Vad är det för årsmodell på din? Du ser det på det tredje numret på motorn "Code" de sex första sifforna är ÅÅMMDD.

Finns serinumret kvar på slungan, brukar sitta längst ner på baksidan av växelhuset.

Avatar Fallback

Re: Brytarlös tändspole till Gilsonsnöslunga

Slaktarn  
#236354 Tack för svar!

Vet inte riktigt årsmodell men jag gissar på 75-79 kanske.
Röd med vitt handtag och endast ''F och R'' spak samt slungspaken.

Hittade tändspole hos den lokale handlaren till samma(!) pris, så jag köpte den där eftersom de hade den på hyllan.

Nu startar den iaf, vilket känns bra.

Dock är dragstarten inte den bästa, så jag fick lura igång den med borrmaskin på ''hylsan'' vid svänghjulet.

Funderar på att göra något lämpligt så jag kan ha ''elstart'' även i vinter.

Det största problemet nu är dock tanken. Den är ju i plåt så den var verkligen slut efter ett antal års stillestånd.

Är det nån som har tips på lämplig tank att montera dit istället?

Mvh/Andreas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Brytarlös tändspole till Gilsonsnöslunga

totte  
#236387 Bra det att den går! Var ju bekvämt att hitta grejen hos handlarn. Vad är problemet med starten, tar inte eller? Det brukar hjälpa att ta isär startkopplingen, den delen som sitter på svänghjulet och rengöra och tvätta ur. Behöver inte lossas från svänghjulet för det. Plåtlocket som sitter runt axeltappen går att bända loss, se då upp så du inte tappar bort kulorna som kommer ut. Kopplingen skall vara helt ren och fri från olja och fett invändigt.

Kolla med handlare om dom har nåt skrotat, borde gå att hitta en hygglig tank tycker jag.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).