Inomgårdsmaskiner

Spinner alla stiga villa med däcken?

65 inlägg 114972 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Spinner alla stiga villa med däcken?

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#235089 min Park. Kommer nog att belasta den i baken en del. Funderar på slang i däcken å vätska. Gör några kilon nära marken å utspritt där det behövs. Hjulvikter i annat fall.

Trejon
Användarvisningsbild

Re: Spinner alla stiga villa med däcken?

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#235093
Henrik K skrev:min Park. Kommer nog att belasta den i baken en del. Funderar på slang i däcken å vätska. Gör några kilon nära marken å utspritt där det behövs. Hjulvikter i annat fall.


Har kört en hel del med hjulvikter på en park men det sliter växellåda och bakdiff något fruktansvärt.
Värst blir det när man byter körriktning från ner till upp på grund av att det rycker till då i drivlinan.
Häftigt bakdäck, blir det inte mycket märken i gräsmattan?

Användarvisningsbild

Re: Spinner alla stiga villa med däcken?

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#235129
Mikael skrev:
Henrik K skrev:min Park. Kommer nog att belasta den i baken en del. Funderar på slang i däcken å vätska. Gör några kilon nära marken å utspritt där det behövs. Hjulvikter i annat fall.


Har kört en hel del med hjulvikter på en park men det sliter växellåda och bakdiff något fruktansvärt.
Värst blir det när man byter körriktning från ner till upp på grund av att det rycker till då i drivlinan.
Häftigt bakdäck, blir det inte mycket märken i gräsmattan?


Då borde ju vätska i hjulen vara bäst då vätskan inte påverkar med kraft i rotationen utan endast i vikt. hjulvikter dom är ju tunga om du stannar så vill ju dom fortsätta. vätskan roterar ju fritt i hjulen.

Dom är lite aggresiva då det spekar då man svänger fullt i bland.

Avatar Fallback

Re: Spinner alla stiga villa med däcken?

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#235143 Stiga Park har jag ju redan avhandlat tidigare :smile: men att Stiga Villa skulle slira lätt är egentligen ganska underligt.
Villan är ju rent konstruktionsmässigt väldigt lik den Toro 217D vi har och Toron tar sig fram överallt man kan förvänta sig att en tvåhjulsdriven maskin ska ta sig fram:
PICT0364 - Toro.JPG

Stiga Villa.jpg
(lånad bild)

Toron har ju dessutom en skapligt tung dieselmotor över bakhjulen också, så den är inte direkt optimerad på det sättet.
En bakhjulsdriven trädgårdstraktor av samma storlek med aggregatet under maskin har något bättre backtagningsförmåga, men skillnaden är marginell.

Toron är känslig för däcktryck. Pumpar man för hårt slirar den avsevärt mycket lättare.
Kör ni med rekommenderat (lågt) däcktryck i era Villa?

Eller är det samma sak med Villan som med den Park jag körde tidigare, att man blir hängande på två hjul eller på klippaggregatet när det är ojämnt?

Användarvisningsbild

Re: Spinner alla stiga villa med däcken?

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#235151 Tycker att Villan slirar lätt då det lutar lite sidolut. hade behövt antispinn på den :)

Användarvisningsbild

Re: Spinner alla stiga villa med däcken?

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#235193
Henrik K skrev:Tycker att Villan slirar lätt då det lutar lite sidolut. hade behövt antispinn på den :)


4WD löser nästan alla problem. B-)

Användarvisningsbild

Re: Spinner alla stiga villa med däcken?

stegmaster  
#235218
Mikael skrev:
Henrik K skrev:Tycker att Villan slirar lätt då det lutar lite sidolut. hade behövt antispinn på den :)


4WD löser nästan alla problem. B-)

Amen. :grin:

Avatar Fallback

Re: Spinner alla stiga villa med däcken?

ÅsaNisse  
#235281 Ni har fel grejor. Kolla denna hubster på isföre. Se vid ca 2 min i filmen.

Avatar Fallback

Re: Spinner alla stiga villa med däcken?

Blivande snickare  
#235304 Ja den gick ju bra :grin:
Synd att filmkvalite'n va så dålig...

Användarvisningsbild

Re: Spinner alla stiga villa med däcken?

totte  
#235346 Finfint för gräsmattan, klipper och luftar samtidigt 8)

Avatar Fallback

Re: Spinner alla stiga villa med däcken?

Blivande snickare  
#235373 Och så kan du ju köra fårorna i potatislandet med den åxå! :lol:
Bara att stå på gasen så mycket man vågar :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Spinner alla stiga villa med däcken?

Skogsmästarn  
#238334 Klippte sista gången för i år och har efter en del skruvande fått på snökedjor på Villan, nu är fästet riktigt bra :grin: är nöjd nu! Har även fäst en järntacka vid fötterna, 35kg + min vikt på 92kg.

Användarvisningsbild

Re: Spinner alla stiga villa med däcken?

totte  
#238377 Sådär ja! Riktigt rejält. Varifrån fick du tag på kedjorna?

Användarvisningsbild

Re: Spinner alla stiga villa med däcken?

Peteflamingstar  
#240880 Tycker det är lite oförtjänt kritik mot Villan här... Klippte med föräldrarnas Stiga Villa under kanske 10 år av min uppväxt, både på plan och sluttande ojämn mark och hade aldrig några större problem. Det gäller att planera sin körning! Och som någon sa, lyft lite på aggregatet om du märker att den vill slira! Lyft inte för högt bara, det sliter på drivremmen. Den Stigan har skött sitt jobb i ca 20 år, startat på första försöket varje vår. Den äldre modellen har dessutom tre knivar, klipper jäkligt snyggt.

Avatar Fallback

Re: Spinner alla stiga villa med däcken?

Skogsmästarn  
#242048
totte skrev:Sådär ja! Riktigt rejält. Varifrån fick du tag på kedjorna?


De kommer från JULA

http://www.jula.se/snokedjor-2-pk-721113

behövs 2st satser som man länkar ihop, och till sist tar bort 6 st tvärgående kedjor :grin: alltså ett hemmabygge för 400kr

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).