Föryngring

Lind, äpple, vinbär etc

40 inlägg 36118 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Lind, äpple, vinbär etc

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#234803 Liten statusuppdatering:

* Smultron redo för utplantering, vi har drivit fram dem hemma på gården.
* Hjortron utplanterade
* Hallon utplanterade
* Svarta vinbär - avläggare lyckades men osäker om jag ska sätta ut den nu eller först i vår. Rötterna är lite väl klena kanske?

(Läget har komplicerats när det gäller äpple och björkplanteringen. Har fått tag i ca 5000m2 jordbruksmark som sluttar ner mot älven, som skulle passa ännu bättre för det. Mer om det så snart allt är infört i fastighetsregistret.)

   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Lind, äpple, vinbär etc

anersimyra  
#234809 Jag har i veckan huggit fram björk och skogslind i ett parti "blötmark". Gränsande mot det blöta partiet är en slänt med "stenskravel", precis som marken du beskriver. I det steniga partiet växer, Ek, Björk, Gran, Fågelbär och Lind. Linden har spridit sig ut i det blötare partiet, vi högg bort all Gran så det numera finns god plats för Björk och Lind.

Avatar Fallback

Re: Lind, äpple, vinbär etc

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#234826 Jag skulle gärna plantera lind eftersom den gynnar biodlingen. Den växer lite sent men jag har nyss startat med årets frön som jag hoppas gror till nästa sommar. En del ask som jag dragit upp själv har jag planterat i skogen speciellt på fuktiga marker så att den snabbt ska ta sig i sommartorkan.

Jag dikesrensade en del i fjor i med tanke på att plantera klibbal på sydsidan av dikena, men såg nu att grisarna har upptäckt det gyttjiga dikena med förväntat resultat. Så där är planen att placera ett flyttbart jakttorn och lite äpplen som lockbete.

Användarvisningsbild

Re: Lind, äpple, vinbär etc

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#236547 Jag fortsätter lite på tråden i och med att jag nu har lite ny mark längs älven. Det är en del av älvravinen i söderläge. Varmt klimat och ganska fuktigt. Väldigt tätt med olika lövträd, även björk.
Allt ligger inom strandskyddet men normalt skogsbruk är ok. Med andra ord, jag ska avverka rätt mycket och därefter plantera nytt.
Den vilda iden är vindruvor, så det ska provas på en liten yta för att se om det går. Men vad ska man sätta rent generellt.
Det kommer förstås en massa naturligt som al och ask, björk och säkert fler som jag inte sett än.
Men det behöver vara träd med ordentliga rotsystem som dels klarar branten (många har fallit ser jag längs älven) dels hjälper till att binda jorden.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lind, äpple, vinbär etc

anersimyra  
#236552
Uvskogen skrev:Jag fortsätter lite på tråden i och med att jag nu har lite ny mark längs älven. Det är en del av älvravinen i söderläge. Varmt klimat och ganska fuktigt. Väldigt tätt med olika lövträd, även björk.
Allt ligger inom strandskyddet men normalt skogsbruk är ok. Med andra ord, jag ska avverka rätt mycket och därefter plantera nytt.
Den vilda iden är vindruvor, så det ska provas på en liten yta för att se om det går. Men vad ska man sätta rent generellt.
Det kommer förstås en massa naturligt som al och ask, björk och säkert fler som jag inte sett än.
Men det behöver vara träd med ordentliga rotsystem som dels klarar branten (många har fallit ser jag längs älven) dels hjälper till att binda jorden.

Slå ner lite Serbisk gran ( omorika ) som endast finns kvar i en liten rest på sin naturliga växtplats/område. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Lind, äpple, vinbär etc

anersimyra  
#236553 Hemlock ( heterofylla ) är även den ett mycket trevligt träd.

Avatar Fallback

Re: Lind, äpple, vinbär etc

Elfving  
#401662 Bump!

Hur har det gått?

Användarvisningsbild

Re: Lind, äpple, vinbär etc

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#401665
Elfving skrev:Bump!

Hur har det gått?


Om frågan är till mig så:

Vi har fått igång 5 nya sv- bär på nya marken vid älven. De är skapade av sticklingar vi tagit från riktgt gamla sorter vi har på gården.

Hallonen vi satte i skogen gick inte alls.

Lindsticklimgar från träd vi vet fungerar här är på gång.De ska ut i skogen och längs älven.

Vi försökte med hjortron på myren i skogen. Gick inte alls.

Smultron på gården och i skogen går utmärkt.

Äpple har vi lagt ner, verkar gå dåligt så det får bli sen.

Sibirisk lärk planterar jag på 1 ha nästa sommar. Inhägnar marken om nån vecka. Hoppas ich tror på en ganska annorlunda underväxt i den skogen. De är glesare barr och släpper igenom mer snö på vintern. Väldigt spännande.

Jag har börjat röja undan allt barr efter de nya vattenkartorna, bara löv där. Av alla de slag. Väldigt spännande även där att se vad som tar sig fram.

Ja det är nog det mesta av det vi fått tilö. Om det nu var det du tänkte på med bumpen :smile:

Ja förstås snöbär på nya fastigheten, fast den har inte jag fått till. Rent under att jag inte röjde bort den. Gården har stått oskött i 30 år så jag har gått fram med allt jag har den senaste veckan. Men den busken hann K se i tid!

   TS
Avatar Fallback

Re: Lind, äpple, vinbär etc

Elfving  
#401670 Kul! Sånt här är tidskrävande och jag håller faktiskt på med liknande i liten skala, så därför blev jag glad när jag såg tråden.

Södra säljer något som de kallar "kulturmiljösäck" med 125 plant (Oxel, Vildapel, Fläder, Lind och fågelbär) för en överkomlig summa. På vinst och förlust planterade jag i våras, trots att jag vet att jag egentligen befinner mig i tveksam odlingszon (västernorrland). Än så länge ser planten bra ut och jag har räknat med ett visst svinn innan det eventuellt blir träd av dessa plant.

Dessutom gjorde jag misstaget att markera plantorna för dåligt, så på vissa ställen har de helt sonika vuxit över av gräs så de går inte att finna för brunnsröjning.

Jag har planterat lite på måfå i ett område som varit hage de senaste 50 åren.

Svartvinbär föryngras enkelt genom att beskära busken (det måste i alla fall göras emellanåt) och klippa till 15 cm bitar av fjolårsstammar. Sätt dessa i en hink med vatten, ställ hinken i jordkällare till april nästa år. Sätt dem sedan i kruka med jord och låt dem stå en månad och grönska innan de planteras ut så tidigt som möjligt. Jag gjorde sju sådana i våras och de är frodiga och en dryg halvmeter höga nu!

Hallon är beroende av symbios med mykhorrizasvamp för att trivas. Sätter man bara ut en planta tynar den oftast bort. Jag googlade fram en lösning som gick ut på att man helt sonika hämtar ett par hinkar förna (barr, ris etc) från en tät granskog och häller runt plantan. Det gjorde susen för mig!

Snöbär klassas som en invasiv art som inte alla vill se i skogen, var försiktig med den: https://sv.wikipedia.org/wiki/Sn%C3%B6b%C3%A4r

Användarvisningsbild

Re: Lind, äpple, vinbär etc

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#565767 Dags för uppdatering. Inom stängslet så kommer nu det mesta av vanliga skogsväxter. Sämre går det för lärken (torkade bort förra sommaren)
Men nu är det dags att plantera ut lite nytt.
Lind vill jag prova och även driva upp några rönnar till träd. Letat efter "kulturmiljösäcken" men tyvärr utan framgång. Tips någon?
Ytan är ett fall på 1Ha och i nordostläge med bra markvatten. Någon med erfarenhet av olika trädslag på sådan mark?
Det är väldigt roligt och tacksamt med vårt beslut att hägna in en hektar för lite egen försöksodling. Redan efter 2 år så ser vi skillnad mot utanför. (Inte så märkligt egentligen då området omgärdas av välröjd och ensad tallskog av G1/G2 klass :roll:)
Men även där jobbar vi vidare på att gynna löv efter vattenkartorna, men med mer tveksam effekt.
Så projektet fortlever om än hittills med begränsad framgång. Det mesta jag planerat ut har dött, men har lärt mig massor. Ska göra som föreslås i tråden ovan och märka ut plantorna ordentligt så jag kan sköta om dem mer ordentligt i början. Hjortronen försvann, hittade aldrig på dem på myren igen....

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar