Uppvärmning

Bokved sämre betalt än björkved???

8 inlägg 8536 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bokved sämre betalt än björkved???

Applegate  
#234685 En sak som jag förundras över är varför de flesta som säljer ved tar sämre betalt för boken än för björken. Boken har ju ett högre energiinnehåll. Kan det vara så enkelt att det handlar om okunskap? Förhoppningsvis av köpare och inte producenter.
Funderar nämligen på att köpa in bokved men ger det sämre avkastning/avsättning så får det bli fortsatt björk. Gå in på http://www.djupdahls.se och följ utvecklingen.



   TS
Avatar Fallback

Re: Bokved sämre betalt än björkved???

r93  
#234692 Kan vara så, gemene man SKA bara ha björkved!

Dom jobbarkompisar/bekanta som frågar om ved ska BARA ha ren björk! Bok, lönn, rönn, etc.... är inte aktuellt.

Tror även att dom är rädda för att annat träslag ska "smäcka".

Användarvisningsbild

Re: Bokved sämre betalt än björkved???

anersimyra  
#234717 Björk "är det enda som fungerar " enligt gemene man, alltså kan handlarna ta bäst betalt för björkved.

Avatar Fallback

Re: Bokved sämre betalt än björkved???

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#234775 Björk är väl snyggare som "inredningsved" eller till kaffebrasa vid en skogssjö, alltså den klassiska snyggaste veden. Gäller det däremot ved som ligger i en mörk källare och stoppas i en panna så torde ju bok och andra ädellöv vara jättebra........eller ja, kanske inte alm då som kan lukta koskit :-p

Användarvisningsbild

Re: Bokved sämre betalt än björkved???

herjman  
#234854 I Skåne är det BARA Bok som gäller har jag fått intrycket av..

Avatar Fallback

Re: Bokved sämre betalt än björkved???

rikard_e  
#234865 Jo folk är galna efter björkved. Om dom ska köpa ved så ska det vara 30% gran och 70% björk, Går ej med något annat

Användarvisningsbild

Re: Bokved sämre betalt än björkved???

JensSkoog  
#234877 Här jag bor i Norge, är bok topp bland dom "vuxna", men dom unga, med designhem, ska ha björk, och den ska va vit i barken och vit i veden. Har en bekannt som ville kvitta sig med 2 kubik björk som hade blivit lite grå! Passade inte inn ment han, och den kunne absolut inte va god som ved, mente han.

Avatar Fallback

Re: Bokved sämre betalt än björkved???

vedhandlaren  
#236912 Jag säljer mycket bok. Både till svenska och danska kunder. Bok ved är dyrare än björk här nere i Skåne

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).