Verkstan

Hydraulpaket dör vid svängrörelse

16 inlägg 12463 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hydraulpaket dör vid svängrörelse

lupusrex  
#234383 Hej

Vill be om lite råd pga följande:

Har byggt ett eget hydraulpaket baserat på ett befintligt motorpaket med 6,5hp bensinmotor med en 3,2cc hydraulpump på som ger 10,5 liter och 190bar, för att framledes utgöra basen för ett eget atv skogsvagnsbygge.

Vid provkörning igår mot vad jag tror är en Kellfri SV27 skogsvagn (utan eget hyraulaggregat pga grannen driver det med sin traktor som lämnar 24l/min vid 1000v/min på motor)så fungerar allt helt okay med grip,rotator,bom,sticka,och stödfötter utom vid svängning av kranarmen då mitt pumpaggregatet helt enkelt tjyvstoppar på vad som verkar antingen vara för stort motstånd vid fullt utslag på manöverspaken på ventilpaketet eller otillräcklig kapacitet. Om jag däremot testar att "smyga" rörelsen från ventilpaketet, genom att påverka ventilpaketspaken mycket lite, så går det att få sidrörelse utan att motorn dör. Jag provade också att höja motorvarvtalet till ca 2600v/min (från ca1000v/min) och då klarar det sig också.

Fråga:

Är det en korrekt slutsats att den ev grundorsaken till förloppet är att pump/motorkapacitet är för liten vid det låga varvtalet som sätts av mig och att vridcylindern behöver en större mängd olja än vad som hydraulaggregatet kan generera vid svängrörelsen?

Skulle en ev lösning vara att sätta en ställbar strypning på hydraulslangen till svängcylindern för att därigenom reducera flödet och svänghastigheten?

Alla förslag på orsak samt lösning till ovan emottages tacksamt

MVH FG



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Hydraulpaket dör vid svängrörelse

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#234384 Utan att vara hydraulkunnig så kan jag utifrån egen erfarenhet säga att svängrörelsen på min XYZ kran är den som kräver mest av hydraulpumpen/motorn. Ska jag lasta tunga stockar får jag dra på motorn rejält för den ska orka, särskilt om det är fullt utslag och lite lutning uppåt. Övriga rörelser påverkas betydligt mindre av varvtalet.

Användarvisningsbild

Re: Hydraulpaket dör vid svängrörelse

anersimyra  
#234388 En motor på 6,5 HP vill gärna gå på i stort sett fullt skaft för att inte storkna om du har last. Kör jag min 6,5:a på 1000 rpm ( i stort sett tomgång ) och rör svängen så stannar den omedelbart även utan last.

Användarvisningsbild

Re: Hydraulpaket dör vid svängrörelse

anersimyra  
#234389 Kan även vara så att motorn inte klarar 190 bar på svängen, min Avesta 4,2 klarar inte 190 bar, visserligen gäller det drivningen till vagnen.

Avatar Fallback

Re: Hydraulpaket dör vid svängrörelse

foton  
#234390 Jag "lupusrex" det är som du skrev för svag motor till det arbetet.

Användarvisningsbild

Re: Hydraulpaket dör vid svängrörelse

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#234447 Strypning behövs ej.
Det man kunde tänka sig vore istället att sätta dit en till svängtub
så motorn belastas till hälften mot hur det är nu.
Alternativt sätta dit en dubbelt så grov svängtub för samma resultat.

Avatar Fallback

Re: Hydraulpaket dör vid svängrörelse

lupusrex  
#234484 Hej

Stort tack för era svar och råd!

Felsökningen fortsatte idag och vet ni vad, vi hittade orsaken till det hela?

Någon hade på kärran satt en strypning på svängcylinderanslutning (på nedsidan dessutom) i form av en insexskruv som var ingängad i den vinklade anslutningsnippeln. I denna skruv var ett 1mm hål borrat vilket innebar en avsevärd strypning för aggregatet.
Anledningen till detta är förmodligen att dåvarande ägaren kört kärran med traktorhydraulflöde vilket gjort att svängrörelsen har varit avsevärd, och förmodligen upplevts som obehagligt och svårstyrt.

Det hela uppdagades genom kavitationsljudet som blev när det kördes mot traktorn och att vi kopplade loss hydraulslangen och petade ner i cylinderanslutningen och mätte mot nipplen på utsidan. Avståndet stämde då inte, mot vad som var rimligt. Vi slkuvade loss anslutningsnippeln och hittade strypningen.

MVH LR

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hydraulpaket dör vid svängrörelse

totte  
#234493 Nå inte konstigt att det gick tungt. Bra jobbat att hitta det!

Användarvisningsbild

Re: Hydraulpaket dör vid svängrörelse

Krister_81  
#234601 Vill be om lite råd pga följande:

Har byggt ett eget hydraulpaket baserat på ett befintligt motorpaket med 6,5hp bensinmotor med en 3,2cc hydraulpump på som ger 10,5 liter och 190bar, för att framledes utgöra basen för ett eget atv skogsvagnsbygge.

Vid provkörning igår mot vad jag tror är en Kellfri SV27 skogsvagn (utan eget hyraulaggregat pga grannen driver det med sin traktor som lämnar 24l/min vid 1000v/min på motor)så fungerar allt helt okay med grip,rotator,bom,sticka,och stödfötter utom vid svängning av kranarmen då mitt pumpaggregatet helt enkelt tjyvstoppar på vad som verkar antingen vara för stort motstånd vid fullt utslag på manöverspaken på ventilpaketet eller otillräcklig kapacitet. Om jag däremot testar att "smyga" rörelsen från ventilpaketet, genom att påverka ventilpaketspaken mycket lite, så går det att få sidrörelse utan att motorn dör. Jag provade också att höja motorvarvtalet till ca 2600v/min (från ca1000v/min) och då klarar det sig också.

Fråga:

Är det en korrekt slutsats att den ev grundorsaken till förloppet är att pump/motorkapacitet är för liten vid det låga varvtalet som sätts av mig och att vridcylindern behöver en större mängd olja än vad som hydraulaggregatet kan generera vid svängrörelsen?

Skulle en ev lösning vara att sätta en ställbar strypning på hydraulslangen till svängcylindern för att därigenom reducera flödet och svänghastigheten?

Alla förslag på orsak samt lösning till ovan emottages tacksamt

MVH FG[/quote]


Hej har jobbat lite med mobila hydraulaggregat,det e inte flödet som kväver motorn, du måste begränsa trycket i systemet så att fast du kör pumpen mot stopp ska motorn orka dra runt. Detta löser du med en ställbar övertrycksventil ifall du ej redan har.Av tråden att läsa tror jag du saknar dylik eller har ställt den på för högt tryck. ex. VMPT-08 är en billig lösning för att avhjälpa detta problem.
MVH Krister

Avatar Fallback

Re: Hydraulpaket dör vid svängrörelse

lupusrex  
#234645 Hej

Tackar för den informationen. Du förekom min kompletterande fråga som uppstod idag, just kring detta eftersom motorn dog vid provkörningen mot ändläge.

Med anledning av din informativa information skall jag leta efter just den som nämts.

En annan fråga som kommer från grannen vars kärra jag lånade för provkörningen var hur vi nu begränsar, på ett korrekt sett, flödet till svängscylindern när nu insexskruvarna med det lilla hålet är borttaget?
När vi testade mot hans traktor idag så var den en helt hiskelig fart på svängrörelsen vilket den inte går att använda till i nuvarande skick. Kan vi sätta en ställbar flödes/tryckebegränsare på just utgående anslutning på ventilpaketet, eller sätter vi en nippel med insexskruvarna där istället?

MVH LR

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydraulpaket dör vid svängrörelse

foton  
#234661 Det finns hydraul nipplar med små hål, som man monterar där oljan går in till det ställe som man vill strypa.

Användarvisningsbild

Re: Hydraulpaket dör vid svängrörelse

Åke Nilsson  
#234663 Inga maskiner går mjukt med högt systemtryck och lite flöde !!
Se på alla små minigrävare etc.
Bara en snål lösning .

Avatar Fallback

Re: Hydraulpaket dör vid svängrörelse

lupusrex  
#234817 Hej ,

Okay, tack för den informationen.
Fråga: På vilket konstruktionsmässigt sätt skulle ni föredra/rekommendera att åtgärda den nuvarande situationen? En en ställbar strypventil enligt bif bild
Bild

eller flödesdelning dvs att återleda direkt en del av flödet till returen på traktorn?

MVH LR

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hydraulpaket dör vid svängrörelse

Krister_81  
#234829 Hej

Ifall det nu går på tok för fort med traktor och kranens ventilbord utan stypningar, vore den bästa lösningen att byta spindel för den funktionen som ni ska köra, problemet med dessa små kranar är att tillverkarna köper billiga ventilbord som ej är anpassade för mjuk körning.Dock kan det vara svårt att hitta spindlar ifall det råkar vara nåt okänt märke på ventilbordet.
Också hemma byggen tenderar att orsaka problem då man tar vad man hittar, och oftast ventiler från nån gammal skogsmaskin med helt andra flöden än de som körs med här i tråden.

Även sk. infästnings resonans i spakarna kan uppfattas som om kranen är dålig att köra. Med detta menas att man har för dålig ergonomi då man håller spakarna samt att ventilbordet flyttar på sig då kranen körs.Det blir då oftast en ganska ryckig gång.
I det här fallet skulle jag nog kanske satsa på ställbara stypbackventiler på + och -
Finns även en annan typ VRF-38 ifall ni har utymmesbrist.

Sen för att klargöra användandet med tyckbegränsningsventilen så ska den sitta direkt efter pump på ditt aggregat. En annan bra lösning är även att montera en mätnippel direkt fast på denna ventil så kan man enkelt ställa in trycket under körning. ifall man vill ha ett specifikt huvudtryck.
Skulle
Mvh. Krister

Avatar Fallback

Re: Hydraulpaket dör vid svängrörelse

lupusrex  
#234878 Hej Igen,

Toppen tack för all fin info. Skall leta vidare efter de komponenter som du beskrivit och få tag i dessa i mitt närområde, för att så småningom få de monterade och provade.
Återkommer när så är gjort.

MVH LR

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).