Vedmaskiner, flishuggar

Vedklyv Kellfri 777

27 inlägg 24107 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vedklyv Kellfri 777

bema  
#86448 Har också en Kellfri sen tre år tillbaka. Och visst har den strulat. Bland annat spakarna och att den är känslig för att det lutar. Min handlare fyllde i olja i maskin när jag hämtade den. Så med facit i hand, jag skulle nog lägga till några tusen för att få en Faxe. Lätt att vara efterklok men plånboken talar ibland.

Trejon
Avatar Fallback

Re: Vedklyv Kellfri 777

swemil  
#88653 Får man bra service från Kellfri när det krånglar så är ju det guld värt. :grin:

Men visst är det surt om det bara krånglar, och man vet att man hadde fått något bättre för "några lappar till".
Visst lockar priserna på Kellfri, men samtidigt är det något som säger "nej nej.. du har väl läst skogsforum..." i huvudet.. 😈

Avatar Fallback

Re: Vedklyv Kellfri 777

axwell  
#231758 Instruktion från Kellfri hur man säkert hanterar en hydraulklyv.

Konstigt att kommentatorsfältet är spärrat, då kan man ju inte ställa frågor om hur man själv kan göra och få det så här säkert.


Användarvisningsbild

Re: Vedklyv Kellfri 777

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#231761
axwell skrev:Instruktion från Kellfri hur man säkert hanterar en hydraulklyv.

Konstigt att kommentatorsfältet är spärrat, då kan man ju inte ställa frågor om hur man själv kan göra och få det så här säkert.



HA HA HA!!!! :lol:

Användarvisningsbild

Re: Vedklyv Kellfri 777

totte  
#231767 Kellfrikvaliet på allt, även säkerheten.

Avatar Fallback

Re: Vedklyv Kellfri 777

skogsbonne  
#232512 MAn kan ju tänkta när man köper något billigt: varför är det billigt hos kellfri? Jo för det är kina kvalite och det vet man ju hur bra den är.
Nej köp något som är dyrare och håller som faxe

Avatar Fallback

Re: Vedklyv Kellfri 777

Tosca  
#232537
axwell skrev:Instruktion från Kellfri hur man säkert hanterar en hydraulklyv.

Konstigt att kommentatorsfältet är spärrat, då kan man ju inte ställa frågor om hur man själv kan göra och få det så här säkert.


Inte vidare ekonomisk klyv det där, när det går åt två man för att klyva...
Dubbel timlön! Eller två öststatare till lönen av en svenskstatare?

Avatar Fallback

Re: Vedklyv Kellfri 777

Uffe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#232539 ser dock inte vad det är för skillnad på denna och den faxes som jag har. arbetsmetodiken är ju densamma. man får ju vad man betalar för men alla behöver inte alltid proffsgrejer. har köpt lite saker av kellfri och är nöjd än så länge. bla foderhäck snöblad mm.

Avatar Fallback

Re: Vedklyv Kellfri 777

axwell  
#232543
totte skrev: av totte » mån 22 jul 2013, 18:35
Kellfrikvaliet på allt, även säkerheten.


Så här står det i den ursprungliga instruktionen:

¤ Endast Du som sköter elklyven får vara i närheten av maskinen under arbetet.
¤ Försäkra dig alltid om att ingen finns i närheten av elklyven när du fattar manöverhandtaget och startar klyvningen.
¤osv.........................................


Nästa sida med fet stil.

KOM IHÅG:
¤Arbeta ensam och koncentrerat.
¤Använd arbetshandskar, skyddsglasögon och skor med kraftig tåhätta(ingen punkt)
¤Ha inga lösa eller hängande detaljer i klädseln som kan dras in i maskinen.


Hur tänker Kellfris folk som lägger ut ett sånt här klipp, vem har producentansvaret?
Man anser sig uppfylla EU-direktiv 89/392 samt andra EU-direktiv som berör detta.

Avatar Fallback

Re: Vedklyv Kellfri 777

skogsbonne  
#232557
Uffe skrev:ser dock inte vad det är för skillnad på denna och den faxes som jag har. arbetsmetodiken är ju densamma. man får ju vad man betalar för men alla behöver inte alltid proffsgrejer. har köpt lite saker av kellfri och är nöjd än så länge. bla foderhäck snöblad mm.


Blötjärn. En tex foderhäck är det svårt att misslyckas med och en i trä håller också för sådant arbete

Avatar Fallback

Re: Vedklyv Kellfri 777

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#233542 Såg att tråden började 2010 så den kanske inte är aktuell för den som starta tråden men komplettera med mina erfarenheter av faxes.

Jag köpte en faxes för tio år sedan. Klyvde ca 200 m3 de första åren utan minsta problem. Tog endast stop av en riktig vresig gran på ca 40cm med grenar till tusen. Klyven har dock fått vila efter köpt av vedmaskin. När jag förra året skulle ta fram kyven för att köra några kubbar så hade jag råkat knäcka ventilhuset. Skicka ett mail till dem och fråga efter reservdelar en fredag- eller lördagskväll och får svar redan dagen därpå att de skickar reservdelarna på måndagen. Så delen dök upp några dagar efter och det var bara att köra på.

Mitt betyg av faxes är
- Bra rejäl maskin som tål mycket
- Snabb klyvtid vilket är viktigt enligt mig.
- Bra support av reservdelar
- Styrkan i klyven finns inget att anmärka på

Avatar Fallback

Re: Vedklyv Kellfri 777

Uffe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#233593
skogsbonne skrev:
Uffe skrev:ser dock inte vad det är för skillnad på denna och den faxes som jag har. arbetsmetodiken är ju densamma. man får ju vad man betalar för men alla behöver inte alltid proffsgrejer. har köpt lite saker av kellfri och är nöjd än så länge. bla foderhäck snöblad mm.


Blötjärn. En tex foderhäck är det svårt att misslyckas med och en i trä håller också för sådant arbete


Precis. Därför skman inte smutskasta kellfri rakt av. Biltema har även de saker som är bättre och sämre men jag handlar gärna där. Men skyll inte kellfri för handhavandet

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).