Motorsåg och handhållet

Omdöme om Tanaka/Hitachi PureFire?

18 inlägg 21518 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Omdöme om Tanaka/Hitachi PureFire?

Elfving  
#232329 Klantade mig i svettiga sommarvärmen och lyckades göra det man inte skall göra; ställde i från mig motorsågen på ett ställe där man sedan riskerar att behöva backa med traktorn med uppmärksamheten åt ett helt annat håll än motorsågen...

Ja ni förstår vad som hänt. Jag har själv satt ena traktorframdäcket på sågens handtag med läckande tank och stora plastskador som följd. Om någon har en Tanaka ECV4501 "donatorsåg" till salu så skicka mig gärna ett PM. Motor och förgasare klarade sig nog, men jag är tyvärr ute efter ny såg nu.

Eftersom jag varit så fruktansvärt nöjd med Tanaka (billig, robust, driftsäker etc), vill jag gärna fortsätta med samma märke.
Jag har mer eller mindre bestämt mig för denna:

http://sibro.jetshop.se/hitachi-cs51eap ... c-133.aspx (Tanaka säljs som Hitachi i Europa, det är bara i USA som de fortfarande säljs som Tanaka).

Samma såg med Tanakadekaler säljs i USA
http://www.tanaka-usa.com/main-navigati ... =335&p=927
med två års commercial use warranty och sju års consumer use warranty så jag tror knappast att den är ett bottennapp.

Sågen verkar sprillans ny på marknaden (vilket enbart brukar vara en nackdel). Hur man än rotar på nätet så verkar inga omdömen eller tester finnas. Detta med PureFire Engine för att möta utsläppsnivåer känns lite onödigt komplicerat men verkar ändå vara en sedan länge använd teknik så helt omoget är det förhoppningsvis inte. Klart är i af att jag personligen bryr mig föga om de utsläpp som en motorsåg genererar och hellre vill ha robust välfungerande teknik. Lite floskler skrivs om PureFire här:

http://www.hitachi-powertools.com.au/Fa ... .aspx?ID=6


Ett annat vettigt alternativ vore väl att köpa en identisk såg som jag backade sönder, men har jag aldrig behövt reservdelar under de fem år jag använt nuvarande såg, så det kommer nog att dröja innan jag får nytta av reservdelssågen.

Jag använder sågen till privat ved samt så mycket månskensaktiviteter som man hinner vid sidan om två barn och en heltidstjänst.

Någon här som känner till Hitachi CS 51EA(P)? Om inte annat blir jag troligen först på forumet och får recensera!



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Omdöme om Tanaka/Hitachi PureFire?

axwell  
#232353 Synd på den förträffliga sågen, jag har en likadan som mer än väl motsvarar förväntningarna.
CS51EA har jag bara läst om och det har varit positivt, betydligt mindre vibrationer och ännu starkare.
Vid ett tillfälle hade den blivit riktigt stark, 3,4(hp) hade uppfattats som kW som skulle ge 4,6 hp.

Troligen min nästa såg, Stihlhandlaren i närmaste stad är ÅF så servicemöjligheter finns runt Sundsvall.

En äkta test i "skarp läge" under svenska förhållanden ser många av oss fram emot, köp.

Avatar Fallback

Re: Omdöme om Tanaka/Hitachi PureFire?

Elfving  
#233196 Fick hem sågen idag och har faktiskt trotsat regnet och hunnit köra en tank åkerdikesröjning.
Jag bjuder på några "direkt-ur-kartongen-bilder" nedan.

Min bedömning (man skall passa sig för att bedöma saker innan man hunnit använda dem rejält, jag vet) är att det är en såg av hög kvalitet och måste anses som prisvärd. Den är en udda fågel på den svenska marknaden och kommer knappast att sälja speciellt många enheter i detta land beroende på hur återförsäljarnäten är uppbyggda.
Jag har aldrig haft en såg med katalytisk rening förut, men denna luktar så gott som ingenting när man kör den på handelsbensin. Stor skillnad mot den förra sågen. Har ingen uppfattning egentligen, alla katalysatorsågar kanske har den egenskapen? Angenämt var det i alla fall.

Det lilla man hinner gasa innan stammarna faller vid den typ av jobb jag utförde tycker jag att sågen gick mycket bra, men någon form av eldprov var det inte frågan om.
Det vore intressant att höra omdöme från ett proffs efter 40 timmars körning!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Omdöme om Tanaka/Hitachi PureFire?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#233212 Vad hade du innan denna? Pris?

Avatar Fallback

Re: Omdöme om Tanaka/Hitachi PureFire?

Elfving  
#233254
Mange skrev:Vad hade du innan denna? Pris?

Tanaka ECV4501. 3960 plus moms. (Framgår om man läser tråden från början) :)

Jag köper gärna en reservdelssåg om någon har en liggande så jag kan få ordning på ECV4501:an igen!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Omdöme om Tanaka/Hitachi PureFire?

svampbob  
#233269 Jag har också en ECV4501 och den funkar bra och jag uppskattar att den är så lätt och smidig men är den ute i skogen tillsammans med min Husqvarna 550 så känns den lite trött när grovleken på träden börjar närma sig 15 cm.

Avatar Fallback

Re: Omdöme om Tanaka/Hitachi PureFire?

Elfving  
#298949 Drygt ett år senare och enbart månskenskörd började sågen trilskas idag. Av någon anledning fanns inget "friläge" utan kedjan gick på tomgång, och kedjebromsen dödade obönhörligt motorn oavsett varvtal. Detta var farligt, sågen oanvändbar, och måste fixas omedelbart!

Tydligt var att något var galet med kopplingen!
Lite bilder:
exploded1.png

exploded2.PNG

Vid närmare analys visade det sig att nr 138 i bild hade skurit fast mot nr 82, trots att denna var lagrad med mässingsbussning. Kan dessa ens skära :shock:
2014-11-15 21.21.08.jpg


För att få en fungerande såg igen beslutade jag mig för följande lösning:
2014-11-15 21.25.10.jpg


Efter en stund med Makitan hade lagerytan bearbetats så pass att oljepumpsdrivningen gick lätt utanpå lagret. Lite mera slipning för att få marginal och sedan ihop med allt igen! I praktiken bytte jag alltså lageryta från den inre på lagermetallen till den yttre, detta då den inre hade skurit fast och var hopplös att få loss.
2014-11-15 21.28.19 (1).jpg

2014-11-15 22.09.22.jpg


Orsaken till problemet måste vara fel toleranser eller fel materialval på bussningen redan vid produktion. Just detta problem har de säkert redan rättat till för sågar som levereras idag.

Efter 90 minuters fulmek fungerar sågen perfekt igen! Felet rent tekniskt var att den skurna oljepumpsdrivningen drev kedjedrivningen "bakvägen" via den klokoppling som i normala fall skall driva oljepumpen via arbetsvarvtal.

Oavsett vilket kan jag avrunda detta inlägg med ett omdöme. Jag köpte denna maskin på i första hand tillverkare och sedan pris. Tyvärr är inte Tanaka vad det en gång var (tänker på gamla ECV-serien) och att de flyttat produktionen till Kina kan nog vara en orsak. Den är startsäker och lättanvänd, motorn går klockrent, men väldigt medioker på det viset att den inte sticker ut och är bäst på nåt. I 5 kilosklassen finns bättre sågar, låt vara att de kostar en slant mera. Denna känns som en högkvalitativ konsumentsåg, till skillnad från gamla Tanaka.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Omdöme om Tanaka/Hitachi PureFire?

JensSkoog  
#298954 Smart jobbat! MacGyver skulle varit avundsjuk på dig :lol: Säkert en OK månskenssåg, men det är som du säger, en Kinatillverkad såg nu, vill jag tro. Har kännd på den hos den lokala ÅFen, och tänkte att den va prisat högt, 6250 N.kr. Dom har inte service på den, och måste skicka till andra, och det är inte ett bra tecken, enligt mig.

Användarvisningsbild

Re: Omdöme om Tanaka/Hitachi PureFire?

totte  
#298966 Som sagt, ingen direkt dålig såg, men alldeles för högt pris för vad den ger. Det är alldeles för mycket saker av "halvkvalitet" idag som man försöker kränga som proffsgrejor. Snyggt fixat, hoppas att den håller som den skall nu.

Avatar Fallback

Re: Omdöme om Tanaka/Hitachi PureFire?

axwell  
#298994
totte skrev:Som sagt, ingen direkt dålig såg, men alldeles för högt pris för vad den ger. Det är alldeles för mycket saker av "halvkvalitet" idag som man försöker kränga som proffsgrejor. .


Såg att min handlare hade på hyllan, på min fråga om vad han tyckte om den så gled han över till att berömma Tanaka ecv4501, dock med reservation för vibrationer.

Kunde trösta honom med att jag aldrig märkt av dessa vibrationer trots att jag alltid blir påverkad av vibrationerna i samtliga de röjsågar som jag genom åren använt.
Undantag Husqvarnas kedjeröjare, fast där är det tillfälligt sju resor värre när hjälmen råkar komma i kontakt med ramen i selen.

Användarvisningsbild

Re: Omdöme om Tanaka/Hitachi PureFire?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#299009 Ett par saker att tänka på med dessa jag erfarit är att de blir ohyggligt varma rätt snabbt om man vill ha ut mesta möjliga ur dem. En annan sak värt att berätta om dessa är att oljepumpledningen från pump till fäste släpper om smörjhålet blir blockerat.
Ett stort minus är svärdets smörjsystem. Detta gör att den får problem i även lätt körning.

Avatar Fallback

Re: Omdöme om Tanaka/Hitachi PureFire?

Elfving  
#299368
Mange skrev:Ett par saker att tänka på med dessa jag erfarit är att de blir ohyggligt varma rätt snabbt om man vill ha ut mesta möjliga ur dem. En annan sak värt att berätta om dessa är att oljepumpledningen från pump till fäste släpper om smörjhålet blir blockerat.
Ett stort minus är svärdets smörjsystem. Detta gör att den får problem i även lätt körning.


Visst blir den varm, men det är inget praktiskt problem tycker jag. Man kan tydligt se glödande metall inuti ljuddämparen efter hård körning. Detta har en funktion, och kan inte ses som en begränsning.
Det är i praktiken enbart vid lätt körning med mycket lågvarvskörning som smörjsystemet kan bli ett problem, eftersom den matar ut olja proportionellt mot varvtalet och inget alls vid tomgång. Eftersom detta scenario i praktiken aldrig inträffar när jag arbetar så tycker jag att smörjningen duger :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Omdöme om Tanaka/Hitachi PureFire?

Elfving  
#304283 Tidigare i tråden nämnde jag att jag sökte en "donatorsåg" till min överbackade ECV-4501. Efter sporadiskt sökande har jag nu inhandlat en fungerande såg på tradera!
Vid närmare inspektion syns det att min inhandlade såg har fler timmar och därför väljer jag att flytta över motor och så mycket som möjligt från min ramsneda såg till det hela chassit. Lite kvällsmek och vips har jag två sågar att välja bland!
Den skadade sågen står till höger i bild, och ja, jag måste städa arbetsbänken innan jag börjar... :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Omdöme om Tanaka/Hitachi PureFire?

anersimyra  
#304309 Sedär .. :smile: de liknar ju en HVA 55. Tanaka gör fantastiskt fina 2 taktare. Jag har en lövblås från början av nittiotalet, den startar alltid på andra rycket, det även om den stått i ett par år.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Omdöme om Tanaka/Hitachi PureFire?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#304310 Lövblåsare och trimmrar har de lyckats bra med genom åren.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).