Motorsåg och handhållet

förslag på ny såg?

32 inlägg 12810 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

förslag på ny såg?

huggarn7  
#232933 Jag tänkte köpa en ny såg som är bra till allt och inte är för tung. Tänkte därför kolla vad ni har för åsikter om mitt förslag eller ni har bättre?

Jag och pappa har 2st sågar just nu. En lite mindre 346xpg och en större 371xpg. 371xpg börjar lägga på sig några år och vi tänkte därför köpa en 560xpg. Vi har dock lite olika åsikter om svärdslängd. Jag tycker att vi ska ha 13" och 18" medans han tycker att vi bara ska ha 15".



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: förslag på ny såg?

JensSkoog  
#232936 Holler med dig om 13". Mycket anvendbart, ock med 18" som "reserv" er ni godt hjulpna. Om jag skulle ha en allround såg skulle det bli en Stihl MS 261. Mycket lettkørd och inte før tung, men HVA har också mycket bra.

Avatar Fallback

Re: förslag på ny såg?

rikard_e  
#232941 Ett 13" svärd på en 560xpg är lite som att ladda puttekulor i en howitzer.

Detta är bara min åsikt, jag har ett 560xpg och en 339xp, 339:an har jag i gallring och 560 i 3:e gallring och avverkning.

Ett 13" svärd passar i förstagallring, och där behöver du absolut inte ha ett 560.
Det såget är lite för tungt för att gallra med. Har provat med 13" på 560, blir i hel obalans.

Kör själv med ett 15", har inte större träd än att jag klarar mig på det, största trädet var runt 85 cm i diameter.

Om jag skulle köra på nått så skulle det vara 15" och 18", det större bara för att förenkla i vedhögen.

Edit:

Ska du ha en bra allroundsåg som är lite vassare än 346:an, så är 550xpg något mer passande. Har haft som provsåg, där passar ett 13" och 15" bättre, går att köra 1a,2,a och 3,e gallring med den. Och självklart avverkning , men inget jag hade uppskattat att kvista storgran med. Men 550 är ett smidigt litet såg , med en jädra fart i.

Avatar Fallback

Re: förslag på ny såg?

peter399  
#233068 560 blir perfekt för dig med tanke på att du redan har en 346a och en 371a.
Jag kör själv 346 som 50cc, 262 som 60cc och 2171(=372) som 70cc.

Men skippa 13" svärdet på en 560.. blir bara onödigt ryggkrökande vid kvistning och bökigare vid fällning. 15 eller 18 på den. 15 som allround eller 18 om du kör ihop med 346an så du mest fäller grovt med 560n och gallrar/kvistar mycket med 346an.
Ingen idé att köpa 550 så länge 346an går bra tycker jag.

Avatar Fallback

Re: förslag på ny såg?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#233071 Undvik elektroniksågar bara. Stihl 261 går fortfarande att få med vanlig förgasare. Var rädd om 346:an! Finge jag tag i en ny så skulle jag köpa den.

Avatar Fallback

Re: förslag på ny såg?

Hema  
#233084 En HVA 560 med 15" och minst 18" alt. 20" Eller om det är så att ni har långt svärd på 371:an, så kanske 15" på 560:n blir fint.

Det är väl lite överdrivet o köra en hel dag i skogen med fällning, kvistning o kapning med 18" på. Men det är klart vill man bygga muskelmassa, så varför inte :)

Avatar Fallback

Re: förslag på ny såg?

Blivande snickare  
#233085
Hema skrev:Det är väl lite överdrivet o köra en hel dag i skogen med fällning, kvistning o kapning med 18" på. Men det är klart vill man bygga muskelmassa, så varför inte :)

Om inte annat så är det ju lite american logger känsla över det hela :D
Men då ska du nog ha 25" minst :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: förslag på ny såg?

Hema  
#233113 Jag fällde en gran på tomten i våras och när jag fäller lite större trän kommer 357:an ut. Sedan "orkade" jag inte gå o byta såg, så jag kvistade o kubbade upp den. Tycker inte det är direkt jobbigt med 18" tekniskt sätt, men det blir desto tyngre i armarna. Och nu var det bara ett träd så... :)

Avatar Fallback

Re: förslag på ny såg?

hedenfeldt  
#233128 Jag skulle varmt rekomendera Stihl 241C. Väl medveten om att det är elektronik i den, men det ser jag inte som en nackdel utan snarare inovativt och framtidstänkande. Väldigt lätt och smidig proffssåg för en skaplig peng som går klockrent en hel dag i skogen. Tilläggas bör att min erfarenhet är att sågen går allra bäst på miljöbränsle.

Användarvisningsbild

Re: förslag på ny såg?

JensSkoog  
#233141
hedenfeldt skrev:Jag skulle varmt rekomendera Stihl 241C. Väl medveten om att det är elektronik i den, men det ser jag inte som en nackdel utan snarare inovativt och framtidstänkande. Väldigt lätt och smidig proffssåg för en skaplig peng som går klockrent en hel dag i skogen. Tilläggas bör att min erfarenhet är att sågen går allra bäst på miljöbränsle.

Om man inte vil ha elektronik i sågen ock skyr allt slikt modernt, så skulle man vel drive i skogen med en grålle eller hest?

Avatar Fallback

Re: förslag på ny såg?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#233147
hedenfeldt skrev:Jag skulle varmt rekomendera Stihl 241C. Väl medveten om att det är elektronik i den, men det ser jag inte som en nackdel utan snarare inovativt och framtidstänkande. Väldigt lätt och smidig proffssåg för en skaplig peng som går klockrent en hel dag i skogen. Tilläggas bör att min erfarenhet är att sågen går allra bäst på miljöbränsle.


Är jävligt besviken på min 241. Nästa såg jag köper ska ha ställskruvar. Jag vill inte höra mer att: " Kör hårt så kanske den ställer rätt sig själv". Har åtta Stihlsågar men 241 var nog den sista.

Avatar Fallback

Re: förslag på ny såg?

tallen100  
#233154 Ja det ska helst vara en gammal hederlig förgasare så man kan bestämma själv om sågen ska gå bra eller dåligt.

Användarvisningsbild

Re: förslag på ny såg?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#233164
Skogsola skrev:
hedenfeldt skrev:Jag skulle varmt rekomendera Stihl 241C. Väl medveten om att det är elektronik i den, men det ser jag inte som en nackdel utan snarare inovativt och framtidstänkande. Väldigt lätt och smidig proffssåg för en skaplig peng som går klockrent en hel dag i skogen. Tilläggas bör att min erfarenhet är att sågen går allra bäst på miljöbränsle.


Är jävligt besviken på min 241. Nästa såg jag köper ska ha ställskruvar. Jag vill inte höra mer att: " Kör hårt så kanske den ställer rätt sig själv". Har åtta Stihlsågar men 241 var nog den sista.


Låter väldigt märkligt! vem på stihl har sagt att du ska köra hårt med sågen för att den ska ställa in sig? på stihls M-tronic ska man starta den på choken och låta den puttra så i ca en minut på tomgång för att kalibrera sig! på husqvarnas AT däremot så ska man köra max ur sågen i några minuter! :surp: har du fattat fel? gör om...gör rätt!

du säger vidare att du har 8 stihlsågar! vilka modeller är det? är det rätt modeller och du vill bli av med dom så skicka gärna mig ett PM.....jag är spekulant på det mesta som det står stihl på om dom är i bra skick! :smile:

Huggarn.

Avatar Fallback

Re: förslag på ny såg?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#233180 En minuts tomgångskörning var det sagt ifrån början. De senaste rönen är att det bara ger en nollställning och för kalibrering ska man hårdköra i 30 sek intervaller med 5 sek uppehåll. Visst vore det enklare med ställskruvar!
Mina Stihlsågar MS 200 :???: : 241 :x 261 : :grin: 390 :grin:
RS 460 :???: 480 :grin: 480 :grin: 490 :grin:
Finns någon 026 eller 260 också i startbart skick. De var bra på sin tid!

Avatar Fallback

Re: förslag på ny såg?

rikard_e  
#233181
tallen100 skrev:Ja det ska helst vara en gammal hederlig förgasare så man kan bestämma själv om sågen ska gå bra eller dåligt.


Kan ju bara inte göra nått annat än att säga emot dig.

Med mina upplevelser så kommer jag undvika traditionella förgasare.

Köpte ett hva 359 för två år sen. Helt nytt, startade gick bra, körde på försiktigt , dog i mellanåt, fick kalna för att få igång igen. Höll på så några gånger, bluddrade vid gaspådrag.
Lämnade in, dom hittade inga fel, fick nytt såg , startade provkörde, gick bra. sågade 30 minuter, blev orkeslöst, dog, försökte ställa in på förgasaren själv. Går ej att ställa så mycket då stoppklackarna på förgasarskruvarna bottnar.

Efter besök på husqvarna så gick såget bättre, det kunde dö på tomgång ibland och vara svårstartat.


Efter 200 m3 så gick det bra. var på motorsågskurs, som startade hos hva-återförsäljare. Bytte mellan 359:an till ett nytt 560xpg med automatförgasaren (autotune)
Han tog såget som stod på visningshyllan, ingen bensin i , tankade och pumpade några tag på blåsan, chokade drog 4 gånger sen startade såget. Körde in såget så som det stod i manualen, har inte krånglat en enda gång på 1 år, startat på max 3 ryck. ställer in sig vid varmare tempratur. aldrig för hög tomgång så kedjan drar eller nått.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).