Logistik, Transport

Binda grovt grus

22 inlägg 33682 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Binda grovt grus

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#231825 Har spräck och vräkt undan sten i branta backen, fyllt halva backen med grus. Så nu är det plant och går att köra med hög fart uppför backen. Men gruset ligger löst, skulle jag komma med lite last och få stopp så kommer jag ofelbart gräva ner mig.
Gruset måste bindas på något sätt. Tänkte pröva med att blanda lös betong och hälla på någon meter får se hur det blir. Tillräckligt för det ska binda, men inte så mycket att det blir plant.

Vad tror du om det?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Binda grovt grus

anersimyra  
#231826
Uvskogen skrev:Har spräck och vräkt undan sten i branta backen, fyllt halva backen med grus. Så nu är det plant och går att köra med hög fart uppför backen. Men gruset ligger löst, skulle jag komma med lite last och få stopp så kommer jag ofelbart gräva ner mig.
Gruset måste bindas på något sätt. Tänkte pröva med att blanda lös betong och hälla på någon meter får se hur det blir. Tillräckligt för det ska binda, men inte så mycket att det blir plant.

Vad tror du om det?
Annars finns ett material som heter Ekoyta eller liknande, det är en yta som liknar grus, men det ska vara hårt som asfalt.

Användarvisningsbild

Re: Binda grovt grus

anersimyra  
#231827 http://www.vivaldi.se Eco Yta... :smile:

Användarvisningsbild

Re: Binda grovt grus

molnia  
#231828 blanda betong som du häller på gruset kommer bli så tunt och svagt att det spricker första gången du kör på det.
grus som du har nu i backen binder inte ihop sig. bergkross binder ihop sig bättre. måste vara 0-fraktion för att det ska binda.

Användarvisningsbild

Re: Binda grovt grus

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#231831
molnia skrev:blanda betong som du häller på gruset kommer bli så tunt och svagt att det spricker första gången du kör på det.
grus som du har nu i backen binder inte ihop sig. bergkross binder ihop sig bättre. måste vara 0-fraktion för att det ska binda.


Uttryckte mig slarvigt. Det är begkross 0-90 i botten i halva backen. I brantaste delen har jag lagt bergkross 0-60 ovanpå. Det är det som rör sig. Kanske lika bra låta åren ha sin gång så sätter det sig. Men måste nog prova med en säck eller två bara för att få veta säkert :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Binda grovt grus

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#231834 För ett tag sedan såg jag en nygjord skogsbilväg där det verkade som om de hade blandat cement i gruset. Var väldigt fint, jag tog några kort. PM:a mig om jag glömmer lägga upp ikväll! :-)

Avatar Fallback

Re: Binda grovt grus

Aberg  
#231837 Stenmjöl 0-4 eller 0-8 funkar också

Användarvisningsbild

Re: Binda grovt grus

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#231839
Uvskogen skrev:Har spräck och vräkt undan sten i branta backen, fyllt halva backen med grus. Så nu är det plant och går att köra med hög fart uppför backen. Men gruset ligger löst, skulle jag komma med lite last och få stopp så kommer jag ofelbart gräva ner mig.
Gruset måste bindas på något sätt. Tänkte pröva med att blanda lös betong och hälla på någon meter får se hur det blir. Tillräckligt för det ska binda, men inte så mycket att det blir plant.

Vad tror du om det?


Gärna lite bilder på backen. :grin:

Avatar Fallback

Re: Binda grovt grus

axwell  
#231843 0-90 innehåller för lite 0-fraktion för att det skall kunna ligga still när du kommer farandes med en snabb ATV.

Försök att blanda in 0-18 fast då rinner kanske regnvattnet undan lite sämre.

Eller låt det ligga till nästa tjällossning, då kan tom. en minitraktor med breda hjul trycka fast det.

Avatar Fallback

Re: Binda grovt grus

haggloader  
#231848 Salta fast gruset kanske skulle gå?

Användarvisningsbild

Re: Binda grovt grus

JensSkoog  
#231850 Kommer ju hemst mycket an på vad som er under och hur vatnet beter sig i vegen och om det får chans at grava. Har god erfaring med stenmjøl, 0-4. Blir rena betongen nær man packar i hop det.

Användarvisningsbild

Re: Binda grovt grus

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#231857 Det får inte luta så mkt helt enkelt, gör en väg på skrå runt backen.

Avatar Fallback

Re: Binda grovt grus

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#231868
DSC_0219[1].jpg


Så här blir det med cement i. :-)

Användarvisningsbild

Re: Binda grovt grus

svampbob  
#231871 Vi har en lång brant backe på vår skogsväg och där la vi på fräst asfalt och i hjulspåren har det bundit ihop helt. Vi hade tur och fick tag på ABT (toppbeläggningen som innehåller mer bitumen)

Annars så är det ett obundet slitlager som du behöver 0-18 det som används på landets grusvägar. Stenmjöl har för mycket fint och tål vatten sämre.

Avatar Fallback

Re: Binda grovt grus

Hema  
#231939
Mangan skrev:
DSC_0219[1].jpg


Så här blir det med cement i. :-)


Hade jag haft en sådan väg, hade jag varit mer än nöjd :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).