tis 16 jul 2013, 10:11#231184
Jag skulle inte rekomendera någon att köpa en King Cab från åren-03 till -05 utan följande uppdateringar då motorn har en rad brister.
Förutom lager bör du även byta ut oljepumpen till den nyare varianten som finns på Np300.
Tätningen från oljepickupen mellan block och tråg brukar börja falska rätt snabbt och bör byggas om till oring.
Spärra EGR ventilen, bilen blir betydligt piggare och du eliminerar risken för sotskärning, besiktning är inget problem.
Byt ut kamkedjesträckare mot nyare variant från D40.
En oljekylare är heller ingen dum ide för att få upp den löjligt låga oljevolymen och få ner tempen, ligger du och kör 120-130 km/h blir oljan så pass varm att den börjar tappa sina skyddande och smörjande egenskaper. Detta har jag dock inte gjort på min bil än.
Oljebyte var 1000:e mil.
Jag har haft isär min motor två vändor, först med vestake genom blocket och andra vändan med vevaxeln i två delar.