Vedmaskiner, flishuggar

Funktionen med smörjning av sågkedjan

36 inlägg 35652 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Funktionen med smörjning av sågkedjan

Husqy346  
#229205 Till den maskinen som jag har så har de tagit ut smörjningen från paketet som driver sågmotorn. Jag har köpt till en ann lösning istället så att jag har smörjpump från Bala som ska monteras dit .

Trejon
Avatar Fallback

Funktionen med smörjning av sågkedjan

Holm  
#229399
totte skrev:Håller med th. Delningen är den genomsnittliga längden av länkarna i kedjan och det är bara varannan som är drivlänk.

delning2.jpg


Okej, Th och Totte.
Kanon!

Det gör ju saken enklare...
Då kan jag köra mindre olja till kedjan och elmotorn kommer garanterat att räcka till...

   TS
Avatar Fallback

Re: Funktionen med smörjning av sågkedjan

Holm  
#231156 Lovade lite info, här kommer lite film...


   TS
Avatar Fallback

Re: Funktionen med smörjning av sågkedjan

torpöbo  
#231158 Om jag byggde nått dylikt skulle jag skaffa ett gammalt skördaragregat, har kvar drivhjulen o kapenheten nån tvistkniv med rullar istället för kniv sen vända det upp ner så att säga. hydraulpaket, kap och drivning som man kan trimma upp farten på friskt jämfört med de slöa maskinerna som folk använder idag.

Avatar Fallback

Re: Funktionen med smörjning av sågkedjan

Holm  
#231159 Tvistkniv med rullar...?
Förklara...

   TS
Avatar Fallback

Re: Funktionen med smörjning av sågkedjan

torpöbo  
#231161 En kvistknivsarm byter man ut mot en liknande arm försedd med en lagrad rulle som håller fast stocken i samband med kapning, har inte byggt sjlv så jag vet om det behövs med det brukar sitta det på de vedmasiner som finns i handeln.

Avatar Fallback

Re: Funktionen med smörjning av sågkedjan

Holm  
#231162 Ok,du pratar bara om själva kapdelen. Sen menar du att ha en klyvdel efter det.
En stor begränsning när man ska bygga en vedmaskin är den inbyggda effekten. Ska man ha samma fart i grejerna som det är i ett skördaraggregat går det åt mycket Kw...
Det räcker inte långt om man vill kunna köra på ett 16A uttag.

   TS
Användarvisningsbild
stegmaster  
#231167 Et det nåt i stil med detta du syftar på torpöbo???

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=HIM8mU9S5Pc[/youtube]




Holm skrev:En stor begränsning när man ska bygga en vedmaskin är den inbyggda effekten. Ska man ha samma fart i grejerna som det är i ett skördaraggregat går det åt mycket Kw...
.


Precis; det viktigaste er at blir harmoni mellan matning, kap och klyv.
En bra byggd maskin er anpassad så at framtrekk, kapning och klyvning kan gå oavbrutt, d.v.s at man ska inte behöva vänta på at klyven returnerar.
Finns alt för mange maskiner var detta harmonerar dårlig, oftast var klyven er för langsom motsvarande matningen/kapningen, eller tvärt om, lite hur man ser det. :wink:

Tyckte maskinen din såg fin ut Holm, kommer bli bra det där. :-bd

Avatar Fallback

Re: Funktionen med smörjning av sågkedjan

torpöbo  
#231187 Å andra sidan så borde effektförbrukningen vara nedprioriterar om man skall köra professionellt med grejerna då gubben som står o kör är den dyra i sammanhanget. Ju mer ved genom maskinen per tidsenhet desto billigare arbetskostnad och mer vinst sen så kommer energiförbrukningskurvan i fatt och äter upp besparingen nån gång. Kanske kan löna sig att ha 2 långsammare maskiner som jobbar parallellt och som sköts av en person.
2 parallella klyvar kan även vara befogat om kapenheten är dubbelt så snabb.

Avatar Fallback

Re: Funktionen med smörjning av sågkedjan

torpöbo  
#231188 Till ursprungsfrågan så träffade jag en man som hade byggt en såglåda på en klipp till skördare, han kopplade smörjningen direkt till hydrauliken och fyllde på hydraulolja i stället för sågkedjaolja. Hur det funkade i längden vet jag inte men han gjorde så i alla fall. Smidigt att leda lite tryck till smörjningen då sågen går.

Användarvisningsbild

Re: Funktionen med smörjning av sågkedjan

JensSkoog  
#231205
torpöbo skrev:Till ursprungsfrågan så träffade jag en man som hade byggt en såglåda på en klipp till skördare, han kopplade smörjningen direkt till hydrauliken och fyllde på hydraulolja i stället för sågkedjaolja. Hur det funkade i längden vet jag inte men han gjorde så i alla fall. Smidigt att leda lite tryck till smörjningen då sågen går.

Tycker inte særligt om tanken på å spruta hydraulolja utøver der jag jobbar. Den oljan ska man holla undan hud ock kleder.

Användarvisningsbild

Re: Funktionen med smörjning av sågkedjan

totte  
#231210 Hydraulöoljan är inte heller nån bra kedjeolja, för tunn och med låg vidhäftning, innebär att om det skall fungera måste man smörja rikligare än med bra kedjeolja och pytsar alltså ut än mer.

Avatar Fallback

Re: Funktionen med smörjning av sågkedjan

Holm  
#231238 Stor eller liten effekt styrs nog mest av om maskinen ska vara fast eller mobil.
Mobila maskiner får nog nöja sig med 7.5 Kw som är ungefär vad som går på ett 16A uttag. Inte många som har större uttag hemma, om man inte har verstad eller så.
Fast maskin som står vid en anpassad anläggning kan vara mycket kraftigare...

   TS
Avatar Fallback
Henrik Petersen  
#231246 Ja ska man köra skördaragg. som kap + en klyv som hinner med att hålla undan, så får man väl ha ungf. samma effekt som skörderan. Häftigt med vedmaskin med 250hk diesel. Då vil vi värkligen se film :mrgreen: . Men fö. ett rigtigt snyggt bygge du fått till där. Utgångsfrågan var ju smörjning av kedjan. På Bala 320 har dom löst det smidigt och billigt utan pump, bara med oljatanken överst på maskinen, sen en magnetventil som öppnar när man sågar. Då får tyngdkraften sköta det, det funkar faktisk.

Henrik

Avatar Fallback

Re: Funktionen med smörjning av sågkedjan

j-eg63  
#231302 Kör med samma princip på mitt hemmabygge ett gränsläge och en magnetventil som påverkas när sågsvärdet sänks. Enkelt o problemfritt. sågmotor parker F11-5

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).