Vedmaskiner, flishuggar

Bästa vedmaskinen för ca 40 000:-?

24 inlägg 25847 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bästa vedmaskinen för ca 40 000:-?

herjman  
#230980 Som rubriken lyder, vad är bästa köpet för ca 40´:- ?

Bala 320: kostar ju i det häradet men då får man släpa och dra stock in i maskin, annars kändes den trevlig.

Kisa superkombi: Dom verkar ju göra bra saker och det var inmatningsmatta men maskinerna är gamla och klinga väsnas.

Hakki 37: Går att hitta basicmodeller för runt 40. Remdrift, många år/kubik på nacken.


Jag kommer klyva runt 100-150m3s per år och har tröttnat på motorsåg och faxeklyv.

Jag är inte heller någon mästare på att skruva, normalbegåvad skulle jag tro.

Vad tror ni, vad är bästa köp? Andra tips mottages tacksamt!



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Bästa vedmaskinen för ca 40 000:-?

trollskidan  
#230989 Bala 320 KANON med ett stockbord
Kör själv med grov ved å den fixar allt å inga problem å dra veden.

Användarvisningsbild

Re: Bästa vedmaskinen för ca 40 000:-?

herjman  
#231001
trollskidan skrev:Bala 320 KANON med ett stockbord
Kör själv med grov ved å den fixar allt å inga problem å dra veden.


Har mkt som är rätt grovt, runt 25-30cm och tänker då att det kommer vara riktigt slitsamt att släpa in stockarna i vaggan?
Provade den på Elmia och tyckte den kändes rätt rejäl med tanke på storleken men priset är ju nästan löjeväckande!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bästa vedmaskinen för ca 40 000:-?

herjman  
#231002 Ni som vet, hur mkt skruvande är det med en begagnad maskin som är ca 5 år och klyvt kanske 500m3?

   TS
Avatar Fallback

Re: Bästa vedmaskinen för ca 40 000:-?

Henrik Petersen  
#231005 Jag skulle ta Bala 320, har en själva, funkar kanon.

Henrik

Användarvisningsbild

Re: Bästa vedmaskinen för ca 40 000:-?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#231010
herjman skrev:Ni som vet, hur mkt skruvande är det med en begagnad maskin som är ca 5 år och klyvt kanske 500m3?


För en Hakki Pilke är det inte mycket. Handhavandet av maskinen är en faktor som spelar in.
Är det en maskin med många delägare. Som ska kapa sin ved så snabbt det bara går. Då kanske det inte främjar maskinen. Sedan kan man fundera på varför maskinen är till salu. Är den sliten eller ska tidigare ägare byta upp sig.

Den vi har är 8 år i rappet. Det har trillat igenom en hel del genom den. Det har varigt reparation på klyvmekanismen lite rembyte. Byte av inmatningsbandet. Lite småplock. Det är vad jag kan komma ihåg på rak arm.

Hakki pilke känns som en robust maskin. Därmed inte sagt att den tål vad som helst. Men jag skulle rösta på en sådan. :grin:

Avatar Fallback

Re: Bästa vedmaskinen för ca 40 000:-?

Hema  
#231026 Kolla först om det finns någon i närheten/området som hyr ut maskiner. Har sett priser runt 1500:- + moms för en helg. Det fick mig att inse att det nog aldrig blir någon vedmaskin för min del. Det är inte ekonomiskt försvarbart, såvida man inte har en massa man ska klyva och/eller säljer ved.

Användarvisningsbild

Re: Bästa vedmaskinen för ca 40 000:-?

herjman  
#231034
Hema skrev:Kolla först om det finns någon i närheten/området som hyr ut maskiner. Har sett priser runt 1500:- + moms för en helg. Det fick mig att inse att det nog aldrig blir någon vedmaskin för min del. Det är inte ekonomiskt försvarbart, såvida man inte har en massa man ska klyva och/eller säljer ved.


Har kollat av det och det finns ingen vad jag vet.
Har tänkt sälja mellan 30-100m3 per år

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bästa vedmaskinen för ca 40 000:-?

herjman  
#231035
Henrik Petersen skrev:Jag skulle ta Bala 320, har en själva, funkar kanon.

Henrik



Hur mkt klyver du då per år?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bästa vedmaskinen för ca 40 000:-?

herjman  
#231036
Vedmaskin skrev:
herjman skrev:Ni som vet, hur mkt skruvande är det med en begagnad maskin som är ca 5 år och klyvt kanske 500m3?


För en Hakki Pilke är det inte mycket. Handhavandet av maskinen är en faktor som spelar in.
Är det en maskin med många delägare. Som ska kapa sin ved så snabbt det bara går. Då kanske det inte främjar maskinen. Sedan kan man fundera på varför maskinen är till salu. Är den sliten eller ska tidigare ägare byta upp sig.

Den vi har är 8 år i rappet. Det har trillat igenom en hel del genom den. Det har varigt reparation på klyvmekanismen lite rembyte. Byte av inmatningsbandet. Lite småplock. Det är vad jag kan komma ihåg på rak arm.

Hakki pilke känns som en robust maskin. Därmed inte sagt att den tål vad som helst. Men jag skulle rösta på en sådan. :grin:



Intressanta synpunkter, tackar!

   TS
Avatar Fallback

Re: Bästa vedmaskinen för ca 40 000:-?

Husqy346  
#231077 Åk runt och titta på diverse beg om du har möjligheten till det och titta specielt på hur de är uppbyggda i stommen.
Ser de veka ut så köp ingen sådan eller har tvivelaktiga skruvförband mm . japa är ett ex tex som inte tillhör toppskiktet. Såg att du ävewn skulle sälja ved då är en driftsäker maskin nödvändig av låt osss säja 20 kaptimmar så kan man inte skruva bort 5 timmar .

Avatar Fallback

Re: Bästa vedmaskinen för ca 40 000:-?

Henrik Petersen  
#231085
herjman skrev:
Henrik Petersen skrev:Jag skulle ta Bala 320, har en själva, funkar kanon.

Henrik



Hur mkt klyver du då per år?


Jaa du, det är ju lite skillnad där. Jag gör bara min egen ved, så sisådär 30-50m3/s. Men det går ju att köpa till indmatningen i efterhand om man tycker man behöver den. Kisa Supercombi har ju inte inmatning heller. Den enda hakkipilke jag har kört är en gammal 1X30(det är väl ungf. vad man får for 40000) och det är iaf inget att sträva efter, enligt mitt tycke.

Henrik

Avatar Fallback

Re: Bästa vedmaskinen för ca 40 000:-?

trollskidan  
#231102 Vi har kört ca 700m inget strul de som slår oss här hur lite kedjeolja den tar + att den håller sig skarp.
Den enda lilla missen är att man bör palla upp den så den inte står på hjulen och bättre stödben bak.

Användarvisningsbild

Re: Bästa vedmaskinen för ca 40 000:-?

herjman  
#231105
Henrik Petersen skrev:
herjman skrev:
Henrik Petersen skrev:Jag skulle ta Bala 320, har en själva, funkar kanon.

Henrik



Hur mkt klyver du då per år?


Jaa du, det är ju lite skillnad där. Jag gör bara min egen ved, så sisådär 30-50m3/s. Men det går ju att köpa till indmatningen i efterhand om man tycker man behöver den. Kisa Supercombi har ju inte inmatning heller. Den enda hakkipilke jag har kört är en gammal 1X30(det är väl ungf. vad man får for 40000) och det är iaf inget att sträva efter, enligt mitt tycke.

Henrik


Finns en kisa superkombi med inmatning på blocket: http://www.blocket.se/ostergotland/Kisa ... a=23_2&w=3

Hittade en 1x37 för 35 000:- +moms http://www.blocket.se/kalmar/Hakki_Pilk ... a=23_2&w=3

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bästa vedmaskinen för ca 40 000:-?

herjman  
#231106 Sen finns det en 1x37 easy i fint skick för 49000:-
http://www.blocket.se/lund/Vedmaskin_Ha ... a=23_2&w=3

Det är vad man får ge för en bala 320 med transportör

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).