Äldre skogsmaskiner (nostalgi)

Koehring

33 inlägg 23793 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Koehring

Engelthon  
#230929 Jag undrar om det är någon som kan historien om Koehring?

Vad jag vet är att dom köptes av Timberjack på 80talet och gick i graven 1993.
3st som jobbade på Koehring startade Tigercat tillsammans med ett stålföretag 1992.



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Koehring

Skogstomte  
#230931 Länkar till sidor där du hittar mer. En fantastisk kille som samlar på allt han kommer över om Koehring - Waterous. Han har även DVDer till bra priser med bilder och filmer.


https://www.facebook.com/pages/Koehring-Waterous-Forestry-Equipment/230420796968916?fref=ts

http://www.flickr.com/photos/koehring_guy

Avatar Fallback

Re: Koehring

Engelthon  
#230933 Jo jag har besökt dessa även mailat han (på Engelska) utan svar!

Har blivit rätt fascinerad över dessa maskiner och även hur man kunnat kört och producerat dessa i skogen. Tycker dom var rätt långt framme i utvecklingen då det gäller mekaniseringen i skogen.

Det verkar ha varit ett rätt stort företag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Koehring

Skogstomte  
#230945 Ok. Han brukar svara, men kanske har mycket nu. Vad jag har hört så åkte väl all dokumentation i containern när Timberjack tog över, det som finns kvar är det han försöker samla ihop.

Jag är också fascinerad över dessa jättar, främst att de bara går på fyra hjul. Men har läst någonstans att det var deras akilleshäl att de inte klarade av mjuk terräng, föga förvånande. Man kan ju tänka sig att bärga en sån koloss...

Man får erkänna att dom var långt före, främst den automatiska processorn impar men de var även tidiga med flerträdshantering.

Hittade denna om själva företaget http://www.lib.uwo.ca/programs/companyinformationcanada/ccc-koehring.htm

Avatar Fallback

Re: Koehring

Engelthon  
#231025 Jag tog och räkna lite kapacitet på en 220 Feller Forwarder och kom jag fram till att om transportavståndet inte var allt för långt så skulle man kunna köra fram 100.000fub per skift och år :shock:

   TS
Avatar Fallback

Re: Koehring

Engelthon  
#231282
Bild


Bild


Bild


Bild


Lite sköna Koehing bilder :ugeek:

   TS
Avatar Fallback

Re: Koehring

Tosca  
#231300 Ganska häftigt marktryck på den spisen skulle man kunna misstänka.

Användarvisningsbild

Re: Koehring

skogsjan695xl  
#231315
Tosca skrev:Ganska häftigt marktryck på den spisen skulle man kunna misstänka.


Ja verkligen, och folk klagar på körskador idag.

Avatar Fallback

Re: Koehring

Engelthon  
#231374
Bild


Detta är ett Koeherings riktiga teknik monster när den kom!


Bild


Detta är nog den mest avancerade skogsmaskin som någonsin funnits! För den oinvigde så är den till för avverkning av massaved. Den tar helträd som den sedan kvistar och kapar i rätt längd. Efter kapning så staplar den virket. Detta sköts helt automatiskt utom vid just fällningen av träden. Denna konstruktion kom redan 1970!

Vist är det ett monster men man tekniken är intressant så jag som gillar Våra Skandinaviska Drivare ja då är detta som en våt dröm :ugeek:

   TS
Avatar Fallback

Re: Koehring

Engelthon  
#231375 [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=HzPk99D3dKk[/youtube]

En film med svensk berättare!!!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Koehring

machonisti  
#231380 Den hanterar ju fullvuxna träd likt julgranar.

Avatar Fallback

Re: Koehring

Engelthon  
#231384 Det som kom lite senare på denna maskinen var flerträdshantering i både fällning och kvistning. Jag har inga kapacitet beräkningar men den lär ha varit enorm även i dagen mått.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Koehring

stegmaster  
#231406 Vil minnas at jag hörte i en av videorna at den lastade 25m3 med 2,5m virke. :shock:

Avatar Fallback

Re: Koehring

jmatsson  
#231432 Riktigt frän maskin. Finns det nån kvar.

Användarvisningsbild

Re: Koehring

machonisti  
#231437 Att byta däck på monstret kostar väl en halv förmögenhet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).