Avverkning (slutavverkning)

Norgesyndromet

26 inlägg 13915 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Norgesyndromet

halvproffs  
#229945 Stegmaster var inne på att oljan håller Norge under armarna än så länge. Så sant. Hörde på nyheterna häromdan att turistnäringen blomstrar i Sverige och att vi får in mer pengar än vad vi gör av med utomlands! I Gävle kom det in ett jättefartyg med tyskar som bla besökte älgparken i Rörberg.
Kanske får vi strunta i skogen när den iaf är så dåligt betald och sätta oss på skolbänken och fräscha upp språkkunskaperna och bli turistguider. Skulle väl vara nåt för oss stela svenskar :wink:

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Norgesyndromet

JensSkoog  
#229948 Ingen tag-bort-knapp, men du, och bara du kann trykke på ENDRA, och så får du sletta.

Användarvisningsbild

Re: Norgesyndromet

halvproffs  
#229976 Vet ej vad sletta betyder men läs Driftstörning på sajten så får du förklaringen.

Användarvisningsbild

Re: Norgesyndromet

bodaedet  
#229994 Sletta betyder, ta bort. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Norgesyndromet

JensSkoog  
#230006
halvproffs skrev:Vet ej vad sletta betyder men läs Driftstörning på sajten så får du förklaringen.

:geek: Mitt svensk er inte så god som det borde vara, men jag gør så bra som jag kann. Har jobbat før å finna ut hur jag kan få svenska tekn på tastaturet, men finner det inte. Det er faktiskt mer skil på norsk och svensk enn vi tenker øver i vardagen, men det er lett å forstå svensk tala. Dansk er oerhørd svårt å skjøna, men lett å lesa!

Avatar Fallback

Re: Norgesyndromet

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#230013
Admin@skogsforum skrev:Men det kan vara fel på detta resonemang, kom gärna med era synpunkter i stort och smått!


Nettoexporten är ganska oviktig, det är nog bara i vissa branscher man använder det uttrycket över huvud taget.

Det var över tvåhundra år sedan nationalekonomerna övergav merkantilismen.

Avatar Fallback

Re: Norgesyndromet

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#230014
Skogsola skrev:Det är tragiskt för att skogsbruket är det som håller landsbygden vid liv. Skogsbruket kommer aldrig att flytta till stan. Förstår utvecklingen i Norge med svår terräng, höga kostnader och låga priser. Med nerlaggningen av Töfte blir det etter värre. Värmland översvämmas av billigt virke och dras med i fallet.


Jasså, häromkring är det folk som bor på landet och arbetar antingen en bit bort eller i de större byarna/städerna som dominerar. Skogsbruket sysselsätter inte särskilt många på landsbygden.

Användarvisningsbild

Re: Norgesyndromet

bodaedet  
#230019 Häromkring jobbar de mesta i skogen, på sågar, pappersbruk eller dyl. Här sysselsätter skogen många. Tror skogen är ganska betydelsefull för Sverige trots allt.

Avatar Fallback

Re: Norgesyndromet

superglue  
#230046 Som flera andra i tråden redan skrivit så ger norsk skogsindustris svaga tider ringar på vattnet iaf i hela västsverige, tror nästan inte det finns ett pappersbruk eller ett sågverk i västsverige som för tillfället inte kör norskt virke.
Vet även att flera skogsbolag håller på att bygga upp köporganisationer på norska sidan gränsen för att köpa eget virke iaf i östra Norge.

Avatar Fallback

Re: Norgesyndromet

Hugin  
#230066
Mangan skrev:...

Nettoexporten är ganska oviktig, det är nog bara i vissa branscher man använder det uttrycket över huvud taget.

Det var över tvåhundra år sedan nationalekonomerna övergav merkantilismen.


Kan du utveckla uppfattningen att handelsbalansen är oviktig och även vad detta har med merkantilism att göra?

Avatar Fallback

Re: Norgesyndromet

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#230067 http://slopedcurve.com/roller/makro/ent ... %C3%A5ndet

Här är en bra artikel om handelsbalans och dess värde.

"Merkantilism (av latin mercari, idka handel) är en samlande beteckning på ekonomiska idéer vars gemensamma drag är att välstånd bygger på ackumulation av ekonomiska tillgångar. Detta sker främst genom att upprätthålla ett överskott i utlandshandeln, vilket möjliggör en ackumulation av ädla metaller. Merkantilism var den ledande ekonomiska teorin i Europa från tidig modern tid på 1500-talet till slutet av 1700-talet."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Merkantilism

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).