Gallring

Rationalisering i första gallring

25 inlägg 15308 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Rationalisering i första gallring

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#229852 Nu är prissskillnaden obetydlig mellan massaved och bränsleved. Jag prutar på stående fot 10 kr fubben på skotningen om jag får slänga alla trädslag i samma hög. Om skördaren prutar 15 om han inte ens behöver försöka sortera så finns det 25:- i drivningskostnad att gå på. Då bör energiveden slå ut massaveden helt.



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Rationalisering i första gallring

bodaedet  
#229853 Jag hänger på. :smile:

Avatar Fallback

Re: Rationalisering i första gallring

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#229854 Vi kommer att få hälften tillbaka bara på att slippa vrakningen. :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rationalisering i första gallring

bodaedet  
#229855 Jepp, och slippa felaktig inmätnng. All barrmassa jag hugger ligger på 5,06 m medellängd, granen på 4,66. Inmätt längd ligger på mellan 4,7-4,85 på barret och 4,4-4,55 på granen.

Avatar Fallback

Re: Rationalisering i första gallring

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#229857 Nu vet vi ju inte om de mäter bättre bara för att de mäter bränsleved. Men det blir i vart fall ingen slumpvrakning.

   TS
Avatar Fallback

Re: Rationalisering i första gallring

Bergsmannen  
#229859 Tar dem inte ned till 3cm i topp på bränsleveden också? Med flerträdshantering kan man nog få ut lite mer volym i vissa bestånd. Om det är lönsamt vet jag dock inte.

Avatar Fallback

Re: Rationalisering i första gallring

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#229863 Inget minimått här på bränsleveden. Den volymen man tjänar på klena toppar är kanske inget att jubla över. Men hela hanteringen blir enklare.

   TS
Avatar Fallback

Re: Rationalisering i första gallring

Bergsmannen  
#229865
Skogsola skrev:Inget minimått här på bränsleveden. Den volymen man tjänar på klena toppar är kanske inget att jubla över. Men hela hanteringen blir enklare.


Ja det är klart. Vet att detta förfarande användes i Mälardalen ett tag när bränsleveden var riktigt bra betald.

Avatar Fallback

Re: Rationalisering i första gallring

Hugin  
#229866 Intressant och vaken slutsats av skogsola!

Förmodligen kommer vi att se ytterligare minskad efterfrågan av massaved. - Köparna vet att utbudet är oförminskat och efterfrågan sjunker. Självklart att de då pressar priserna!

Frågan är, om detta fortsätter, om förstagallringar kommer att fortsatt vara lönsamma (= ge något netto)?

En konkurrens om råvaran är därför enormt viktig!

Energialternativet är därför oerhört viktigt för att dämpa fallet!

Avatar Fallback

Re: Rationalisering i första gallring

Bergsmannen  
#229868 Vad är bränslepriserna i Värmland just nu Skogsola? Man kanske ska ta det lite lugnt med detta förfarande om man har mycket Björk i gallringen.

Avatar Fallback

Re: Rationalisering i första gallring

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#229884 Senaste budet var 240 på bränsleveden. Björk 265 minus fraktavdrag 20 + provision 30 minus 5 % vrak= 260. 25:- i minskad drivningskostnad så har vi räknat hem det även utan ev volymvinst.
Har man riktig röjd björk ska man nog inte göra så. Men däremot i en vanlig "Mellanskogsgallring" som inte sett nån skogsvårdsåtgärd sen några granplantor sattes för 30år sen

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rationalisering i första gallring

bodaedet  
#229887
Skogsola skrev:Nu vet vi ju inte om de mäter bättre bara för att de mäter bränsleved. Men det blir i vart fall ingen slumpvrakning.

Man kan ju hugga enbart 3m. Så som vi apterar nu. En aspekt ytterligare är att sortimentet mäts på bark. 12% +

Avatar Fallback

Re: Rationalisering i första gallring

Bergsmannen  
#229891 Ok bränsleveden var så pass bra betald. Sist jag sålde bränsleved till Sveaskog här öster om bergen så bedömde de innehållet i bränsleveden. Björken var 40kr mer betald än Gran och Tall. Har du hört om samma förfarande i Värmland?

Avatar Fallback

Re: Rationalisering i första gallring

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#229893 Inte alls. Al, torrgran, rötved och allt man kan hitta åker med i samma hög till samma pris.

   TS
Avatar Fallback

Re: Rationalisering i första gallring

Bergsmannen  
#229894 Ok så har det varit för mig också tidigare. Får nog ringa och kolla, upptäckte det nu. Var en rätt liten leverans i samband med en slutaverkning. Men helt fel är det ju inte. Björken är ju bättre än gran i pannan. :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).