Bioenergi

Rund vedbod av armeringsmattor.

64 inlägg 64445 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Rund vedbod av armeringsmattor.

Energiminister  
#209335 EO Stål (Tibnor) får man bra priser på mattor, annars är det väl Byggmax...
Kolla runt var det byggs nya fastigheter och fråga nån där. :D

Avatar Fallback

Re: Rund vedbod av armeringsmattor.

vedförsäljan  
#209382 Byggmax har för 299:- med måtten 4,85*2.25. så då kanske det blir cirka fyra kbm

Användarvisningsbild

Re: Rund vedbod av armeringsmattor.

Vedproducent  
#229228 Testar med att få med en bild. Har provat några hundra m3 med mattor som ett litet test

Användarvisningsbild

Re: Rund vedbod av armeringsmattor.

Vedproducent  
#229229
328.JPG

Användarvisningsbild

Re: Rund vedbod av armeringsmattor.

stegmaster  
#229234
Vedproducent skrev: Har provat några hundra m3 med mattor som ett litet test

Såg ju fint ut.
Har du gjordt dom själv??
Hva er volumet på dom???
Och konklusjonen av "testet" så langt er??? :geek:

Avatar Fallback

Re: Rund vedbod av armeringsmattor.

skogsbonne  
#229244 Har du tid att bygga dom? Hur har du tänkt att tömma dom?

Avatar Fallback

Re: Rund vedbod av armeringsmattor.

Energiminister  
#229272 Har provat fyra mattor (18 kubik) i år, funkar kanonfint :P , vid tömning så tar man bara bort ståltrådarna nedifrån och upp, sen sätter man sig på en pall med en öl brevid sig och börjar lägga över veträna på transportören rakt in i vebon :mrgreen: ...

Användarvisningsbild

Re: Rund vedbod av armeringsmattor.

Vedproducent  
#229273
stegmaster skrev:
Vedproducent skrev: Har provat några hundra m3 med mattor som ett litet test

Såg ju fint ut.
Har du gjordt dom själv??
Hva er volumet på dom???
Och konklusjonen av "testet" så langt er??? :geek:

Ja jag har gjort dom själv. Pallarna är engångspallar jag hämtar på ett ställe så det är bara mattan att runda ihop som tar 2-3 minuter per matta i anspråk så det tar mindre tid än att hänga upp säckar. Volymen till kanten är 4,5 m3 men jag fyller dom så det är cirka 5 m3 så det kan torka ihop så torr ved blir det nog 4,5 m3. Sen så sticks inte presenningarna hål på lika lätt när den ligger mot veden istället för mattan.

Ja det är ju bara fördelar än så länge och produktionen ökar minst 5 m3 per dag på en gubbe. Tömmer sen ut dom inne i hallen och lastar iväg med skopa. Dock har jag inte tömt ut några än men på något sätt ska jag få det att fungera smidigt.

Avatar Fallback

Re: Rund vedbod av armeringsmattor.

Cat554  
#229334 Det blir sterkere matter om en surrer inn endene på trådene rundt ytterste tråd i matten. Jeg borrer et 4 mm hull i kanten på en flattstålbit til verktøy for dette. En del jobb, men har hatt dunkene i 12-14 år nå, så det er verd å gjøre litt jobb på.
Jeg snekrer selv paller på 1,6x1,6 meter av 2"x6". Matter type P091 som vi har i Norge er 2x5 meter, så da blir diameteren ca 1,6 meter.
Dunken plasseres med åpningen samme vei som pallegaflene kan stikkes i, og surres med ståltråd i hver annen rute (Prøvde med buntestrips-ikke gjør det)
Dunkene plasseres på pallegaflene med åpningen framover og pallen surres til gaffelrammen med en lastsurring. Klipp opp ståltråden som lukker dunken over fordonet du vil tømme i, unntatt den øverste. Den skal sitte igjen. Tipp så forsiktig, rist litt osv. med pallegaffelen, og de tømmes greit oppi hengeren til den som kommer for å hente.
Mattene fester jeg til pallene med stykker av hullbånd og treskruer, -6 stk fordelt på 3/4 av sirkelen, slik at 1/4 på den kanten jeg skal åpne er fri.

OH

Avatar Fallback

Re: Rund vedbod av armeringsmattor.

skogsbonne  
#229341 Kan du ta en bild?

Användarvisningsbild

Re: Rund vedbod av armeringsmattor.

stegmaster  
#229348
Cat554 skrev:Matter type P091 som vi har i Norge er 2x5 meter, så da blir diameteren ca 1,6 meter.

Kan en spørre hva prisen er på en slik matte??? :???:
Ser riktig smidig ut, så det kunne vært interessant å fikse til et par stk for og teste.

Avatar Fallback

Re: Rund vedbod av armeringsmattor.

Cat554  
#229349 Jeg skal ta noen bilder. Å legge dem ut er større utfordring for de gamle, erfarne......
Kommer tilbake.

Jeg har hatt mine en del år, som nevnt, så jeg er ikke oppdatert på prisene på matter. Fordelt på levetiden blir de imidlertid rimelige. Noen av pallene mine er nå kass, men nettene går videre i 20 år til.
Dessuten tørker veden bedre enn i nett på paller, da jeg der måtte stable veden. Mye jobb og for lite lufting.

OH

Användarvisningsbild

Re: Rund vedbod av armeringsmattor.

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#229356
vedförsäljan skrev:Byggmax har för 299:- med måtten 4,85*2.25. så då kanske det blir cirka fyra kbm


Detta låter ju intressant... Men vad väger då en pall, 4 M3 blir väl en del ändå??

Användarvisningsbild

Re: Rund vedbod av armeringsmattor.

Vedproducent  
#229366
Cat554 skrev:Det blir sterkere matter om en surrer inn endene på trådene rundt ytterste tråd i matten. Jeg borrer et 4 mm hull i kanten på en flattstålbit til verktøy for dette. En del jobb, men har hatt dunkene i 12-14 år nå, så det er verd å gjøre litt jobb på.
Jeg snekrer selv paller på 1,6x1,6 meter av 2"x6". Matter type P091 som vi har i Norge er 2x5 meter, så da blir diameteren ca 1,6 meter.
Dunken plasseres med åpningen samme vei som pallegaflene kan stikkes i, og surres med ståltråd i hver annen rute (Prøvde med buntestrips-ikke gjør det)
Dunkene plasseres på pallegaflene med åpningen framover og pallen surres til gaffelrammen med en lastsurring. Klipp opp ståltråden som lukker dunken over fordonet du vil tømme i, unntatt den øverste. Den skal sitte igjen. Tipp så forsiktig, rist litt osv. med pallegaffelen, og de tømmes greit oppi hengeren til den som kommer for å hente.
Mattene fester jeg til pallene med stykker av hullbånd og treskruer, -6 stk fordelt på 3/4 av sirkelen, slik at 1/4 på den kanten jeg skal åpne er fri.

OH

Är det 4 mm mattor du använder då du skriver att du borrar 4 mm hål till verktyget? Jag har 5 mm och 15 cm rutor och kan inte förstå att man ska behöva vika in kanterna på mattan för att förstärka den. Däremot så ska den nog fästas i pallen för att kunna tippa ur den. Det går ju lätt med stängselkrampor tex.

Avatar Fallback

Re: Rund vedbod av armeringsmattor.

Cat554  
#229369 P091 matter har 10x10 cm ruter og 3,4 mm tråd Tråden er sterk nok, men sveisene er bare så vidt gode nok.
Noe av hensikten er også å få viket inn de spisse trådendene. De er jo farlige.
Gjerdekramper er ikke gode nok. Har forsøkt, men når en tømmer dem er det ganske tøft. Veden henger godt i nettet, og er man ikke litt forsiktig kollapser hele nettet. Har ødelagt 2-3 stykker.

OH

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).