Skogsröjning

Röjja sälg, vill ha mkt rotskott. Hur ?

17 inlägg 11554 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Röjja sälg, vill ha mkt rotskott. Hur ?

stektlök  
#229250 Har 2 små områden som jag vill se till att det kommer ny mat till det vilda. Det gamla har växt ur bra "mathöjd för älgar mm. Det är glest med björk som buskarna växer under, mest sälg.
Vilken tid på året ska jag röjja för att få mest rotskott?
Ska jag variera stubbhöjden?
Vill juh gärna ta ner det på vintern så djuren kan smaska på riset innan jag kör det till flishögen.

mvh



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Röjja sälg, vill ha mkt rotskott. Hur ?

Tosca  
#229254 Om man drar en parallell till trädgården så kan det vara lämpligt med eftervintern, äppelträd brukar få många vattskott när man tar dem då.

Avatar Fallback

Re: Röjja sälg, vill ha mkt rotskott. Hur ?

stektlök  
#229281 Japp så får det bli då :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjja sälg, vill ha mkt rotskott. Hur ?

halvproffs  
#229283 Vet inte om säljen skjuter så mycket rotskott men däremot brukar det bli mycket stubbskott från den när man avverkat under höst/vinter/vår. Vattskott kommer från knopp på stammar och då måste du nog ha meterhöga stubbar så blir det vattskott på olika höjder.

Bra att det finns folk som tänker på det vilda i naturen också :grin:

Användarvisningsbild

Re: Röjja sälg, vill ha mkt rotskott. Hur ?

anersimyra  
#229286 Du kan annars kapa in grenar rätt kraftigt på hösten/vintern, sälgen skjuter då en mängd nya skott på en redan någorlunda uppväxt stamdel, jag föreställer mig att tillväxtvolymen blir rikligare än om nya skott ska växa från stubben.

Avatar Fallback

Re: Röjja sälg, vill ha mkt rotskott. Hur ?

stektlök  
#229291 Rot.... ja just de, jag menade stubbskott. Jag vill juh att det ska bli rena rama "wild kingdom" på dessa avdelningar :)
Tänker på det vilda gör jag alltid men i vintras när älgen gnagde på 30-årig plantering så var det första gången som jag ville älgen skulle dö :/

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjja sälg, vill ha mkt rotskott. Hur ?

stektlök  
#229293 Min metod mot detta med grangnaget blev följande: Utrusta mitt helgjutna fruntimmer med tändstickor å raketer ( har alltid ett lager hemma) och sedan smög vi på dom och sedan så bröt helvetet löst :) raketer sköts å jag skråla å sprang efter älgarna så gott jag kunde. Vi fick senare höra att den dagen hade det kommit 6 älgar skenandes över 2 km öppna fält på jordbruksbyggden mellan skogsområdena...... lyckat tyckte vi :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjja sälg, vill ha mkt rotskott. Hur ?

JensSkoog  
#229308 [quote="stektlök"]Min metod mot detta med grangnaget blev följande: Utrusta mitt helgjutna fruntimmer med tändstickor å raketer ( har alltid ett lager hemma)

Har du lager av helgjutna fruntimmer!!! Det hørdes kult ut. Skjemt åt sidan - gott elgen inte snudd och gick på dig. Skulle nog akta mig litt.

Användarvisningsbild

Re: Röjja sälg, vill ha mkt rotskott. Hur ?

JensSkoog  
#229309
stektlök skrev:Har 2 små områden som jag vill se till att det kommer ny mat till det vilda. Det gamla har växt ur bra "mathöjd för älgar mm. Det är glest med björk som buskarna växer under, mest sälg.
Vilken tid på året ska jag röjja för att få mest rotskott?
Ska jag variera stubbhöjden?
Vill juh gärna ta ner det på vintern så djuren kan smaska på riset innan jag kör det till flishögen.

mvh


Er det dunbjørk(pubescens) eller vortebjørk(verrucosa). Den ena gir hemskt mycket rotskott och vannris, den andra inte. Besta tiden er, enligt min erfaring, å ta det ner i mars månad, før våren kommer før fullt.

Avatar Fallback

Re: Röjja sälg, vill ha mkt rotskott. Hur ?

Lillbetzen  
#233073 Röjer du under sommaren, Runt Juni så får du upp drygt 1-1,5m rotskott på ett par månader. OM det får stå så länge, Finns det gott om älg i området så hittar dom det och äter ner det till marken direkt.
Är något bland det bästa älgen vet :)

Användarvisningsbild

Re: Röjja sälg, vill ha mkt rotskott. Hur ?

Bumpkin  
#666411
1599939177_b0d5e0d1-5338-4200-a301-56c1c93b7a67.jpeg
Väcker en gammal tråd då jag funderar på hugga lite sälg.
Det är ett område som är 15-18 m brett och ca 120 m långt, långsidorna ligger mot öster ( mot grannens betesfålla) och väster obeväxt nedlagt grusgrop.


Jag vill hugga för naturvård och få mycket blommande sälg.
Ska jag kapa ner allt och få stubbskott, eller ta höga stubbar och få vattskott eller gallra eller blanda lite av allt?

Användarvisningsbild

Re: Röjja sälg, vill ha mkt rotskott. Hur ?

JensSkoog  
#666420 Jag skulle väl göra lite av varje. Men lämna dom grövsta som "högstubbar" på en meter-halvannan - blir fantastiskt fina bukettar av sälg på dom då. Röja ner småsly så det går att komma åt nästa gång och annars bare glesa så allt får ljus. Har "högstubbat" med mycket lyckad resultat själv.

Användarvisningsbild

Re: Röjja sälg, vill ha mkt rotskott. Hur ?

JensSkoog  
#666515 Tog några bilder i dag av sälg som jag har högstubbat
rakt utanför gärdesgården, @Bumpkin.
$matches[2]

Kapade dom i 2017, sent på sommaren, och nu är det snart dags att ta dom lite igen.
$matches[2]

Gick inpå, och upptäckte att det var ett himla liv där även på en molnig höstdag :surp:
Humlor, geting och annat flyfän surrade om öron på mig, så jag fick komma mig
undan när en av getingarna inte gillade mitt närvaro.
Finns andra som gillar sälgen ochså:
1600009670_2020_09_13_seljer_hoystubber_(6).jpg

Vet inte vad det är, men det finns många där :wink:

Användarvisningsbild

Re: Röjja sälg, vill ha mkt rotskott. Hur ?

Bumpkin  
#666519 Så där vill jag ha det, på delar av området i alla fall.
Sedan funderar jag på att försöka kapa en del av träden på 3-4 m höjd för att se vad som händer med dom.
Kommer nog att gallra på delar och hugga ner allt på någon del, allt för att få lite variation.

Jag kommer att följa @jensSkoog och hans förslag ”Jag skulle väl göra lite av varje.”

Avatar Fallback

Re: Röjja sälg, vill ha mkt rotskott. Hur ?

stektlök  
#666573 Jag skulle nog även dela upp åtgärderna över många år så du får ett område med olika åldrar på slyet. Kanske lite för oeffektivt men det kommer nog gynna många arter i längden

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).