Motorsåg och handhållet

Vilken vedsåg som komplement till 339xp?

31 inlägg 15127 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vilken vedsåg som komplement till 339xp?

palte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#228896 Tänkte jag skulle köpa en såg till.
Det är tråkigt om något händer med 339an när jag är iväg till skogen. Jag vill ha en starkare såg. Tänkte ev att kapa till veden som inte behöver klyvas med 15 eller möjligtvis 18" svärd. Bala Agri 410n som svärfar har är iget vidare på minsta gallringsveden.

Kommer antagligen inte att såga så mkt med den eftersom det bara blir gallring och vedsågning.

Kollar på Husqvarna 450, 545 och ev 550.
545 och 550 är riktigt bra priser på i England, kan man dra av den momsen?
Skillnaden mellan 450 och 545 är 0,1Kw och Autotune. Priset är ca 5500inkl moms Vilken är bäst ?
Eller är det lika bra att gå på 550n? Kostar ca 6000 i England



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Vilken vedsåg som komplement till 339xp?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#228901 Är det billigare att också sända såg till England på service istället för den lokala handlaren,bara undrar.

Avatar Fallback

Re: Vilken vedsåg som komplement till 339xp?

palte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#228909 Som jag förstår det så gäller garanti inom EU. Serva sågen gör jag ju naturligvis här. Service får jag ju betala var jag än köpt sågen.

Sjukt egentligen att en såg som tillverkas i Sverige är 20-25% billigare i England.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken vedsåg som komplement till 339xp?

Brickan  
#228917
bengt.a skrev:Är det billigare att också sända såg till England på service istället för den lokala handlaren,bara undrar.
Inte otänkbart alls. Jag fick hjälp med min Husqvarna gräsröjare. De tog 56 kr/min enligt kvittot. Den taxan har jag aldrig ens varit i närheten av under hela min IT-karriär. Min tandläkare kan bara drömma om den timpengen. Inte ens rörmokaren är jämförbar.

Avatar Fallback

Re: Vilken vedsåg som komplement till 339xp?

superglue  
#228933 Jag köpte en 560 hos handlare i Sverige för 5500 jag, kändes som det gick an att handla husqvarna då :wink:

Användarvisningsbild

Re: Vilken vedsåg som komplement till 339xp?

T Landström  
#228934
Brickan skrev:
bengt.a skrev:Är det billigare att också sända såg till England på service istället för den lokala handlaren,bara undrar.
Inte otänkbart alls. Jag fick hjälp med min Husqvarna gräsröjare. De tog 56 kr/min enligt kvittot. Den taxan har jag aldrig ens varit i närheten av under hela min IT-karriär. Min tandläkare kan bara drömma om den timpengen. Inte ens rörmokaren är jämförbar.


56 kr/min...det gör väl en timpeng på 3360 kr
Har om kring så tar dom betalt i enheter... 15 min eller 20 min...

Användarvisningsbild

Re: Vilken vedsåg som komplement till 339xp?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#228937 Det är inget o tjata om, bara hänvisa till insköps stället för garanti åtgärd.
Får man inte göra rätt från början tänker i alla fall inte jag rätta till det i efterhand.

Avatar Fallback

Re: Vilken vedsåg som komplement till 339xp?

Hema  
#228938 När du nämner funderingar på att köra med 18", så blir det väl helst minst en 357:a eller 560, om vi nu ska hålla oss till Husqvarna.

Avatar Fallback

Re: Vilken vedsåg som komplement till 339xp?

Phantom  
#228940 Har du pratat priser med din lokala ÅF?
Om inte så tycker jag att du ska, och alltid göra det innan du handlar från annat land. Många handlare går att pruta med, och det är alltid bekvämare att handla på hemorten :)
Men skiljer det många tusenlappar så kan du alltid prova med en annan handlare.
Med all handel utanför gränsen så ska du räkna med tullavgift och moms. Även om du vid just det enstaka tillfället slipper betala den.

Vad gäller såg så passar troligen en 560 dig bra som vedsåg/fällsåg, då du redan har en 339 som kvist-/gallringssåg. Kan kännas skönt med några cc och hk extra när jobbet ska utföras.

Avatar Fallback

Re: Vilken vedsåg som komplement till 339xp?

kallemek  
#229005
Phantom skrev:Har du pratat priser med din lokala ÅF?
Om inte så tycker jag att du ska, och alltid göra det innan du handlar från annat land. Många handlare går att pruta med, och det är alltid bekvämare att handla på hemorten :)
Men skiljer det många tusenlappar så kan du alltid prova med en annan handlare.
Med all handel utanför gränsen så ska du räkna med tullavgift och moms. Även om du vid just det enstaka tillfället slipper betala den.

Vad gäller såg så passar troligen en 560 dig bra som vedsåg/fällsåg, då du redan har en 339 som kvist-/gallringssåg. Kan kännas skönt med några cc och hk extra när jobbet ska utföras.


Ingen tullavgift inom EU. Mervärdesskatt betalas i avsändarlandet.

Avatar Fallback

Re: Vilken vedsåg som komplement till 339xp?

Brickan  
#229029
kallemek skrev:Ingen tullavgift inom EU. Mervärdesskatt betalas i avsändarlandet.
Privatpersoner betalar moms i avsändarlandet. Näringsidkare - tex skogsägare - betalar ingen moms inom EU, utom här hemma. Du tar upp hur mycket du handlat inom EU, men utanför Sverige. Tar upp och drar av den fiktiva momsen. På så vis blir varan momsad ändå och säljer du den vidare så ska du ta ut moms på den som vanligt. Säljaren tar inte ut moms av dig, men redovisar till sin skattemyndighet vad du köpt från Sverige.
http://www.skatteverket.se/foretagorgan ... 04737.html

Avatar Fallback

Re: Vilken vedsåg som komplement till 339xp?

Hema  
#229184 Vissa butiker i England kan man iaf lämna in sitt organisationsnummer och på så sätt slippa momsen. Blir som att köpa saker i Svea. Tror det står en massa om det på http://www.byggahus.se Flera som köpt verktyg.

Användarvisningsbild

Re: Vilken vedsåg som komplement till 339xp?

Peteflamingstar  
#229300
Hema skrev:När du nämner funderingar på att köra med 18", så blir det väl helst minst en 357:a eller 560, om vi nu ska hålla oss till Husqvarna.


Håller inte med riktigt, min 353:a har då utan problem klarat av 18" utan att bråka. Beror väl på hur hårt man pressar sågstackarn.

Avatar Fallback

Re: Vilken vedsåg som komplement till 339xp?

palte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#229418
Mange skrev:Det är inget o tjata om, bara hänvisa till insköps stället för garanti åtgärd.
Får man inte göra rätt från början tänker i alla fall inte jag rätta till det i efterhand.


En fråga.

Får ni inte betalt från tillverkaren för garantireparationer?

Senast jag köpte bil köpte jag den där den var billigast. Lokala åf har fixat garantigrejer.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken vedsåg som komplement till 339xp?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#229422 Vad i all värld ska man med ett 18" svärd till i vedkapning av gallringsved? Jag har ett sånt svärd men det åker bara på vid extremfällning.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar