Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Skogsvagn för billig för att vara sann?

31 inlägg 22140 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skogsvagn för billig för att vara sann?

Joboy22  
#228254 Hej

Jag fick precis syn på en skogsvagn vilken saluförs av Hedlunds Motorshop i Karlskoga. Den verkar vara rejäl och jämför sig mot de flesta timmervagnar. Denna kommer dock med kran samt ett stort och fint insatsflak. Allt detta till ett pris på 10 000kr + moms. Vad tror ni?? med tanke på att en kärra från jula utan något alls går på 9000kr + moms

http://www.hedlundsmotorshop.se/index.a ... r&id2=shop

där finns vagnen



   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsvagn för billig för att vara sann?

halvproffs  
#228256 Har haft en sådan men utan flak. Använder du den till lättare körning så duger den. Min rostade rejält så jag köpte kallgalvsprej som jag använde regelbundet. 2veckor under tak efter montering kom första rosten. Jag körde fram 100 travmeter ved och då blev boggien hjulbent och draget vid handsken böjde sig ganska mycket, plattan som kranen är bultad vid vek sig vid första älgen jag skulle vinscha upp. Allting går ju att förstärka om man är svetskunnig. Vid lätt transport är den värd pengarna tycker jag. Sålde den och köpte en Carlman, men priset är ju minst det dubbla på den.

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagn för billig för att vara sann?

JensSkoog  
#228273 Tror inte jag skulle ville slengt ut 10.000 før den der. Rett at den er for billig til att vara sann - lite extra belastning slik det alltid blir, så har man jobbet med å reparere. Skulle gjerna vite hur lenge de decken øverlever i skogen också. Måhenda det tråkigaste man upplever er å stå der med fullt lass, langt hem och flatt deck!

Avatar Fallback

Re: Skogsvagn för billig för att vara sann?

karlastrid007  
#228320 Jag använder den översta och det funkar perfekt till att köra måttliga lass timmer.

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagn för billig för att vara sa

halvproffs  
#228323
karlastrid007 skrev:Jag använder den översta och det funkar perfekt till att köra måttliga lass timmer.

Om måttliga lass är jäms med stakarna så körde jag också sådana för mindre vill man knappast köra.

Däcken höll för mig utan problem. Grannen har en likadan som han nu rustat för den blev to-out i boggiena och slet däcken rejält. Men som sagt man måste ju även tänka på plånboken om den är tunn.

Avatar Fallback

Re: Skogsvagn för billig för att vara sann?

skogsbonne  
#228403 köp en riktigt som inte viker sig :)

Avatar Fallback

Re: Skogsvagn för billig för att vara sann?

Joboy22  
#228557 förstår inte hur kineserna får galvad stål att rosta på 2 veckor, måste ligga mycket forskning bakom det. jag ska ju faktiskt inte köra några våldsamma mängder, och det blir inga större timmerstockar så kranen kommer nog inte överbelastas.... är inte hundra än dock

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsvagn för billig för att vara sann?

anersimyra  
#228570
Joboy22 skrev:förstår inte hur kineserna får galvad stål att rosta på 2 veckor, måste ligga mycket forskning bakom det. jag ska ju faktiskt inte köra några våldsamma mängder, och det blir inga större timmerstockar så kranen kommer nog inte överbelastas.... är inte hundra än dock
En polare till mig säljer sådana vagnar, rejält kinarappel kan jag säga.

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagn för billig för att vara sann?

halvproffs  
#228597 En liten rättelse; Det var bara vedlass jag körde inte timmer. Krokig vek björk, mycket luft.

Visst är det fantastisk att järnet (inte stål) kan rosta på 2 veckor. Har tidigare sett annonser där dom säljer rostiga vagnar för 4-5 tusen.

Köp en vagn så blir du en erfarenhet rikare.

Detta är min erfarenhet.

Avatar Fallback

Re: Skogsvagn för billig för att vara sann?

palte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#228624
karlastrid007 skrev:Jag använder den översta och det funkar perfekt till att köra måttliga lass timmer.


Jag också men bara till vedkörning.

Avatar Fallback

Re: Skogsvagn för billig för att vara sann?

tallen100  
#228710 Som alltid är saker billiga av en anledning.

Avatar Fallback

Re: Skogsvagn för billig för att vara sann?

trollskidan  
#228733 Ha sett en prov leverans av kina vagnar PU dom hade tom svetsat vinkeljärn av plattstål passform NJA av 10 så fick man prova vad som passa så det blev 5st resten blev skrot.

Avatar Fallback

Re: Skogsvagn för billig för att vara sann?

Joboy22  
#228877 Vilken vagn kan gå som bättre alternativ? mest prisvärd? jag har inga 30lax att lägga på en sådan vagn.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsvagn för billig för att vara sann?

skogsbonne  
#228887 lejab har bra vagnar

Avatar Fallback

Re: Skogsvagn för billig för att vara sann?

richard@ptis.se  
#228890 Så här är det: skit är billigt, bra grejer kostar lite mer.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).