Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

John Deere Skördare 8WD (1270E)

45 inlägg 37557 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: John Deere Skördare 8WD

birk  
#183079 Hei, noen som har hørt eller vet noe mer om dette? Takker for svar

Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: John Deere Skördare 8WD

Bjørnar  
#188399 Vi byttet fra en 1270D til en Ergo 8wd i vår, å de viste seg å være den mest lønnsomme handelen noensinne! Vi jobber i mye steinente og bratt terreng, på møre traktene i Norge.
ei så vanvitti stødig maskin skal du lete lenge etter, kommer aldri til å gå tilbake til 6 juling! klatrer mye bedre, flyter bedre i blauta. Men så handler det ikke om å kjøre der det er bløtest, eller brattest. det handler om hvor mye energi du bruker på å komme deg dit! min erfaring er ivertfall at man sparer mye maskin på å ha et hjulsett til.

Avatar Fallback

Re: John Deere Skördare 8WD

birk  
#189045 Så 8 hjul er tingen Bjørnar? Hvordan tror du 1270e med 8 hjul hadde vært?

Avatar Fallback

Re: John Deere Skördare 8WD

birk  
#227505 Nå har det jo kommet et bilde av denne, blir spennende å se om denne vises på elmia i år? Noen som har hørt noe? Kommer det andre 8 hjulinger fra jd?

Avatar Fallback

Re: John Deere Skördare 8WD (1270E)

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#228237 http://www.deere.fi/wps/dcom/fi_FI/indu ... eeler.page?

Avatar Fallback

Re: John Deere Skördare 8WD (1270E)

olofjonas  
#228336 Jag va och tittade på en 8wd john deer nu ikväll.

Avatar Fallback

Re: John Deere Skördare 8WD (1270E)

Blivande snickare  
#228347 Och hur verkade det?

Avatar Fallback

Re: John Deere Skördare 8WD (1270E)

olofjonas  
#228369 Han hade åkt hem för dagen.

Avatar Fallback

Re: John Deere Skördare 8WD (1270E)

Blivande snickare  
#228379 :lol:

Användarvisningsbild

Re: John Deere Skördare 8WD (1270E)

skogsjan695xl  
#228482 Har provkört 1270E 8WD idag, gick riktigt jäkla fint, stark snabb i kran och agg, fruktansvärt stadig med band runt om, bilder kommer senare.

Användarvisningsbild

Re: John Deere Skördare 8WD (1270E)

pendomaster  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#228487
Bild

Avatar Fallback

Re: John Deere Skördare 8WD (1270E)

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#228494
skogsjan695xl skrev:Har provkört 1270E 8WD idag, gick riktigt jäkla fint, stark snabb i kran och agg, fruktansvärt stadig med band runt om, bilder kommer senare.


Har du kört 6wd 1270e och tycker det är stor skillnad mellan dom ?

Användarvisningsbild

Re: John Deere Skördare 8WD (1270E)

skogsjan695xl  
#228541
zeaflower skrev:
skogsjan695xl skrev:Har provkört 1270E 8WD idag, gick riktigt jäkla fint, stark snabb i kran och agg, fruktansvärt stadig med band runt om, bilder kommer senare.


Har du kört 6wd 1270e och tycker det är stor skillnad mellan dom ?


Nej det har jag inte. Men däremot pendomaster kan svara på det.

Användarvisningsbild

Re: John Deere Skördare 8WD (1270E)

pendomaster  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#228576 Jag har kört 6wd 1270e & 6wd 1270e IT4, det är med mitt körsätt stor skillnad på dom maskinerna. Ett ganska stort kliv till IT4:ans fördel.

När jag fick frågan om jag ville testa åttahjulingen var jag ganska skeptisk, åttahjul det är bra om det är blött, men i branterna är nog en sexhjuling att föredra. Det var vad jag trodde.

1270e8 är en helt annan grej det är inte ett kliv mellan den och en vanlig, isåfall ett sjumila! :grin:

Tyngre maskin 24,5ton utan vätska, högre dragkraft 200kn Mer kraft 190kW , högre markfrigång c:a 5cm. Bättre sikt bakåt då boggiehjulen är lägre. Åtkomsten på motordelen är också bättre,servicevänligare! Customiserad boggiebalansering! För bättre klättring.

Körkänslan är: extremt stadig vid upparbetning, främsta orsaken är nog vikten och mindre svikt i både däck och mark med boggie, jämfört med min vätskefyllda 1470d så känns den här stadigare om man går brant uppför när mycket av vikten hamnar på bakhjulen. Även utför så ger den tyngre motordelen fördelar!

Men det finns nackdelar också, det är ju inte så roligt å behöva rulla ner virket åt skotaren :lol:
Senast redigerad av pendomaster lör 15 jun 2013, 00:07, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: John Deere Skördare 8WD (1270E)

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#228583 Ca 5 cm högre frigång, lite skillnad :)

It4:an har fungerat utmärkt för mig, kört snart 1500 timmar själv på min, dock 6wd då jd inte kunde sälja deras 8-hjuliga, får bli nästa gång. Dock är stabiliteten ett klart steg framåt med 8 hjul och den viktökning den fått. Prisskillnaden är ju också överkomlig, dock inte lika smidig så det är ju inget självklart alternativ för alla.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).