Avverkning (slutavverkning)

Sveriges(Europas?) bamsigaste gran fälld

34 inlägg 30074 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Sveriges(Europas?) bamsigaste gran fälld

axwell  
#129748
andreaswistrand skrev: Kan väl säga mer om formeln också. Den räknar tyvärr fram volymen i m³fpb och inte m³sk som står angivet på sidan.


Må så vara, då är jag lika dum som matematikerna på Skogsforsk, för så räknar jag också. Jag förstår helt enkelt inte skillnaden.

andreaswistrand skrev:Vart får du 0,32 ifrån?


Radien vid trädets halva höjd, stämmer(i mina trakter) mycket bra mot formeln från skogsforsk som ger +/-0-4 %.
Mycket möjligt att formeln kan slå fel på riktigt gamla, knotiga och rötsvullna träd.

Trädet på Visingsö är så ovanligt att det inte kan tas som bevis för att formeln skulle vara värdelös. Uppgifterna är så diffusa att man kan fundera över syftet med att ange omkrets 4 meter resp. 6 meter utan någon decimal, en slump, knappast.

Men betr. den sibiriska granen i Sundsvall(som tråden handlar om) så ger formeln precis (vid två decimaler/m3sk) samma resultat som min överslagsberäkning.

Har du Andreas något åsikt om det rimliga i att den skulle väga 12 ton inkl. grenar?

andreaswistrand skrev:Räkna grundytan * halva höjden.
Alltså D²*pi/4*H/2=25m³sk
Eller Radien²*pi*H/2=25m³sk


Allt det där känner jag till, även hur man räknar ut volymen på en kon med antingen tex. cirkulär eller elliptisk basyta.

   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Sveriges(Europas?) bamsigaste gran fälld

andreaswistrand  
#129871 Formeln från Skogforsk (Brandel) funkar inte på så stora träd av den anledningen att herr Brandel inte hade så stora träd att mäta på när han räknade fram formeln vilket gör att den inte fungerar för så stora träd. Lika som att den inte fungerar för väldigt små träd.
För övrigt har jag idag vart i arboretumet vid Ekolsunds slott där står det en silvergran som inte var riktigt lika grov eller hög som den på Visingsö däremot så var den extremt formdryg. Omkretsen 20 meter upp på trädet var 240 cm. Den räknade Börje Drakenberg (lärare både på skogis och skogsmästarskolan sen -70 talet) med att den innehåller mellan 30 och 35 m³sk.

Men den vikten tycker jag inte låter rimlig. Möjligtvis 6 ton.

Användarvisningsbild

Re: Sveriges(Europas?) bamsigaste gran fälld

Kjell S  
#130681 Den ovan är mindre än en jag klättrade i Vallentuna för en tio - femton år sedan... var tvungna att ta en ca 15m topp
och kunde inte släppa några grenar, ( bångar ca 10-15cm de grova) på vägen upp.
Däruppifrån såg jag vattentornen i V-tuna och Uppl.Väsby!

Användarvisningsbild

Skandinaviens högsta träd 52m och

mikado  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#132222 Skandinaviens högsta träd en douglasgran 52m
http://jp.dk/aarhus/article2473510.ece

Användarvisningsbild

Re: Sveriges(Europas?) bamsigaste gran fälld

Houthakker  
#132227 Douglas är varken gran eller tall, den kallas för bara douglas.

Avatar Fallback

Re: Sveriges(Europas?) bamsigaste gran fälld

skotarmasse  
#227961
Houthakker skrev:Douglas är varken gran eller tall, den kallas för bara douglas.


Liksom att det inte finns några Lärkträd,bara Lärk 8)

Avatar Fallback

Re: Sveriges(Europas?) bamsigaste gran fälld

superglue  
#228040
andreaswistrand skrev:Står en silvergran (Abies alba) på Visingsö som jag efter lite mätningar i tisdags uppskattar till att innehålla ungefär 30 m³sk. Så störst var inte den där granen.




Hah den var jag och såg på 2 dagar efter dig. Grym gran! Blev på nåt vis mer imponerad av dom stora silvergranarna än av ekarna även om dom också var mäktiga. på nåt mystiskt vis står det nu "abies alba" från visingsö även på en liten skogsgård i norra bohuslän :wink:

Avatar Fallback

Re: Sveriges(Europas?) bamsigaste gran fälld

superglue  
#228041 För att återföra till tråden så var sveriges totalt största träd en bok som stod i parken på Maltesholm i skåne. Den innehöll totalt 75 m3t ved som man tog tillvara efter att den blåst ner.

Användarvisningsbild

Re: Sveriges(Europas?) bamsigaste gran fälld

machonisti  
#228042
superglue skrev:För att återföra till tråden så var sveriges totalt största träd en bok som stod i parken på Maltesholm i skåne. Den innehöll totalt 75 m3t ved som man tog tillvara efter att den blåst ner.

Inte illa, har man dylika bamsingar räcker det att fälla en varannat år till hemveden!

Avatar Fallback

Re: Sveriges(Europas?) bamsigaste gran fälld

skotarmasse  
#228179 Världens största träd ska tydligen vara "General Sherman"en nätt liten Sekvoja på 83.8 meter ca2500 år gammal innhållandes inte mindre än 1486.6 m3.... :shock: är ju lite å gnaga på med 242an.

Avatar Fallback
skogsbonne  
#240794
superglue skrev:För att återföra till tråden så var sveriges totalt största träd en bok som stod i parken på Maltesholm i skåne. Den innehöll totalt 75 m3t ved som man tog tillvara efter att den blåst ner.


torr bokved kan man väll ta iaf 500 kr/m3 så det blir 37500 för ett träd inte dåligt :lol:

Användarvisningsbild

Re: Sveriges(Europas?) bamsigaste gran fälld

anersimyra  
#240809
Houthakker skrev:Douglas är varken gran eller tall, den kallas för bara douglas.

Jodå, både gran och Douglas ingår i familjen tallar. :geek:

Användarvisningsbild
JensSkoog  
#240827
skogsbonne skrev:
superglue skrev:För att återföra till tråden så var sveriges totalt största träd en bok som stod i parken på Maltesholm i skåne. Den innehöll totalt 75 m3t ved som man tog tillvara efter att den blåst ner.


torr bokved kan man väll ta iaf 500 kr/m3 så det blir 37500 för ett träd inte dåligt :lol:

500 ferdig kapat och klyvd? Här skulle den kosta 2400 - 3000 för 2,4 kubikmeter(en favn).

Avatar Fallback

Re: Norges(Europas?) største gran fälld

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#245941 Høgde ei sitkagran nedpå Karmøy (Rogaland Norge) for ca 3 år sidan. Me får ikkje levert det som er over 70 cm i diameter. Dei første 11,5 metrane var over 70 cm i diameter. Mange greiner 6-7 m lange og 30 cm tjukke. Husker ikkje den totale høgda. Største treet eg har felt til no, berre greinene var det masse ved i, den nederste delen av treet, dei 11,5 første metrane gjekk på bossfyllinga, resten gjekk til massevirke.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).