Föryngring

Lind, äpple, vinbär etc

40 inlägg 36120 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Lind, äpple, vinbär etc

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#183264
towes skrev:Vill du ha inspiration kan du ju kolla i den närbesläktade tråden hur det kan bli om man har lite tur och snubblar över ett lövområde som stått för fäfot länge: viewtopic.php?f=2&t=14256 :smile:


Följer den hela tiden, ska bli så roligt att se hur det blir framöver.

(Dessutom minner det lite om terrängen jag jagade lede fi i under min tid på I 16 i Halmstad, för väldigt länge sen...)

   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Lind, äpple, vinbär etc

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#183266
boksson skrev:Ett sätt att få sticklingar av vinbär är att böja ner en gren och lägg jord över på mitten så bildas det rötter. Till våren är det bara att klippa av så har du två sticklingar med färdiga rötter, men det visste du kanske redan


Här ska böjas kvist! :smile:

Blir nog Nypon-buskar också, vi har en liten remsa på en 50*4 meter som blir perfekt tror jag.

Läget nu:

Sälg låter bra!
Fläderbuskar ska provas men är visst lite tveksamt om det går här, efter lite lyssnade runt.
Rönn ska det bli!
Vinbär längs vägen genom området
Nypon på smalremsan
Kanske en Lind mitt på vändplan längs nya vägen eller en Rönn.
och resten Björk

   TS
Avatar Fallback

Re: Lind, äpple, vinbär etc

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#183286 Vi har ju ganska mycket självspridda vinbär närmast gården. Kanske man skulle ge dem en hjälp på traven. ;-)

Avatar Fallback

Re: Lind, äpple, vinbär etc

Blivande snickare  
#183398
Uvskogen skrev:Kanske en Lind mitt på vändplan längs nya vägen eller en Rönn.

Inga träd på vändplan. Punkt.

Användarvisningsbild

Re: Lind, äpple, vinbär etc

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#183450
Blivande snickare skrev:
Uvskogen skrev:Kanske en Lind mitt på vändplan längs nya vägen eller en Rönn.

Inga träd på vändplan. Punkt.


Yes boss! :-ss

   TS
Avatar Fallback

Re: Lind, äpple, vinbär etc

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#185710
Uvskogen skrev:Fläderbuskar ska provas men är visst lite tveksamt om det går här, efter lite lyssnade runt.

Det finns två olika Fläder: Vanlig Fläder Sambukus nigra och Druvfläder Sambukus racemosa. Den vanliga klarar sig kanske i zon 4, Druvflädern är nog lite tåligare. Vill dock varna för Druvflädern, fåglar sprider fröer så man har den överallt efter något årtionde.

En botanist jag hörde på radion ville förbjuda fyra växter: Björnloka, Parkslide, Druvfläder och en till som jag inte kommer ihåg.

Avatar Fallback

Re: Lind, äpple, vinbär etc

Tosca  
#185721 Snöbär var den fjärde.

Användarvisningsbild

Re: Lind, äpple, vinbär etc

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#215663 Det börjar på att dra ihop sig, så jag väcker frågan en gång till före jag kör igång.

Tänkt mig så här, i nuläget är bäst säga,:

1) Björk. Låter lite knäppt kanske men jag kommer pröva med plantor. Vill se hur de blir i jämförelse med vilda.
2) Vinbär, svarta.
3) Körsbär - om vi hittar en sort som passar. Ska prata med en trädgårdmästare vi har i närheten som har byggt upp hela sin trädgård i en skogsbacke.
4) Äpple

I befintlig ungbjörkskog (som dominerar) får granen komma upp.
Vill gynna pollinerande insekter så vinbär och även äpple borde bli bra. Lind som jag tänkte på först verkar svårt.

Tänkte bygga skydd av hönsnät runt äpple och körsbärsträden, 3 meter borde räcka eller?

Något ytterligare inspel förutom alla bra förslag och råd jag fått redan i tråden? :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Lind, äpple, vinbär etc

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#215686 Du har väl redan fått förslag på de mesta. Men jag hänger på och föreslår jordskockor på den bördigaste bitarna, de gillas av harar och rådjur. Jag har betat ner några lite här och där i skogsbrynen. Du tänker ju på pollinerare och då är det synd att du kanske bor för högt eller långt norrut för att lind ska klara sig. Det hade ju varit kul med lite solrosor också om du hittar några arter som passar.
Nypon tycker jag absolut du ska satsa på, det har min fru varit på mig hela tiden att jag borde plantera in. Annars är det ju bra med så mycket variation som möjligt, t.ex vide, sälg och jolster. Och varför inte lite vilda blomsterängar mellan buskarna.

Lycka till, det ska bli kul att höra vad du satsar på.

Användarvisningsbild

Re: Lind, äpple, vinbär etc

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#227568 Nu är vi på gång, det blir hallon (ja jag vet, men vi älskar hallon!), sätter dom på en torr ostsluttning. Sen ska jag prova någon planta på den blötare marken också. Någon som vet om det fungerar?

Sen ska vi ut med ett eller två äppelträd, men stängsel runt. Får väl se om det överlever. Återkommer med bild.

Smultron ska ut, och gömmas väl. Hjortronplantor letar vi fortfarande efter, men har fått ett bra tips, lokalt, nu!

   TS
Avatar Fallback

Re: Lind, äpple, vinbär etc

Blivande snickare  
#227575 Låter intressant.
Får man komma på rundtur sen om man befinner sig i krokarna? :grin:

Avatar Fallback

Re: Lind, äpple, vinbär etc

Skog71  
#227590 Hej Lönn är ju ett bra träd om du vill ha till humlor och bin på våren.

Användarvisningsbild

Re: Lind, äpple, vinbär etc

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#227642
Skog71 skrev:Hej Lönn är ju ett bra träd om du vill ha till humlor och bin på våren.


Det är sant! De växer ju naturligt på platsen men har haft en tendens att röja bort dem. Ska ta det lite lugnar med det framöver.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lind, äpple, vinbär etc

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#227643
Blivande snickare skrev:Låter intressant.
Får man komma på rundtur sen om man befinner sig i krokarna? :grin:


Absolut, fast förstås inte så mycket att förrän om något år förstås. :sad: :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Lind, äpple, vinbär etc

Blivande snickare  
#228333 Ja har inte bråttom, skogen är en framtids satsning :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar