Dalarna (W)

Motorsågssamlare

249 inlägg 145374 visningar 11 följer Svara, dela mm...  

Re: Motorsågssamlare

Blivande snickare  
backman skrev:mina andra 32 Husqvaror

Fränt att kunna säga så! :grin: 8)

Användarvisningsbild

totte  
#207973Då får du leta vidare efter en Disston, förr eller senare så! Gamla kvarnor är inte så dumma, men inte riktigt lika spännande.

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#222466http://www.lindesnasjfm.se/
Om jag får ordning på min trötta kropp så jag kan lyfta sågarna kommer jag att ställa ut 50-100 veteransågar i Lindesnäs 1/6. eventuellt får jag försöka hitta en hjälpreda.
Fin miljö en trevlig dag hoppas jag.1958-59 Gick jag på lärlingsskola Skogsyrkeskurs hette det då i Lindesnäs och Rankhyttan i 33 veckor.

TS
Användarvisningsbild

totte  
#222470Hoppas det ordnar upp sig med kroppen Åke!

#223246Nu har jag hämtat min Disston, Mercury KB7-AY från 1946 på 11hk så nu är det att skruva när fingrarna blir brukbara Tyvärr gick den inte runt, men det har bott en mus eller något i fläkthuset som va fullt av skräp.Den har nog stått på någon loge i USA musen va inte med hit.Har ej bestämt om jag sätter i gång den än ska se om tändsystemet är ok först.

TS
Användarvisningsbild

totte  
#223257Det är en riktig klassiker bland de stora tvåmanssågarna!

Bild

Bild

jmatsson  
backman skrev:http://www.lindesnasjfm.se/
Om jag får ordning på min trötta kropp så jag kan lyfta sågarna kommer jag att ställa ut 50-100 veteransågar i Lindesnäs 1/6. eventuellt får jag försöka hitta en hjälpreda.
Fin miljö en trevlig dag hoppas jag.1958-59 Gick jag på lärlingsskola Skogsyrkeskurs hette det då i Lindesnäs och Rankhyttan i 33 veckor.

Om det blir fint väder så kommer jag att leta mig dit. Ska bli kul att se vad som finns, mycket av tiden kommer nog att läggas på en sak.

#226560I Lindesnäs, tidigare kallat Sunnanbäck, hade en spiksmedja anlagts under mitten av 1700-talet. Härur utvecklade sig med tiden ett av järnbruk, Lindesnäs Bruk. Under cirka 130 år bedrevs här järnbruk i olika former, innan det hela flyttades till ett nyanlagda bruket, vilket sedermera blev Domnarvets Jernverk i Borlänge.
Under Lindesnäs Bruks glansdagar bodde drygt 3300 invånare i Nås socken. Bruket krävde träkol, varför kolmilning blev en viktig syssla för många. Ur detta utvecklade sig skogsbruket, som sysselsatte åtskilliga skogsarbetare ända fram till 1980-talet.
Det är ett litet museum där om brukets historia och många fina modeller av trä som användes för gjutningen.
Är betydligt bättre i kroppen men det får nog räcka med 50 sågar till visning välkommen.

TS
Användarvisningsbild

johan eriksson  
#226591Roligt att läsa att du känner dig bättre Åke, hoppas du får en trevlig utställning.

jmatsson  
#226594Låter intressant, 50 sågar räcker gott och väl.

Användarvisningsbild

värmSkog  
#2265972 från forumet var med i skogsland idag :smile:

Användarvisningsbild

totte  
#226636Hoppas någon tog några bilder.

Användarvisningsbild

värmSkog  
#226640Det var detta som det stod om i skogsland, Dock så stod det mer i tidningen än vad det gör i denna länk

http://www.elmia.se/sv/wood/For-besokar ... lmia-Wood/

Användarvisningsbild

JensSkoog  
#231062Fått två gammla såger av en som jag gjorde en liten tjenst. En Dolmar CA och en Skilshop model 1712, type 2. Båda två ser ut il å vara i bra skick. Om det er noen samlare der ute som skulle villa ha dom, så kostar det inget. Har bara inte plats til å sammla såger, men vil inte slenga dom.
SKIL (1).JPG

Användarvisningsbild

totte  
#231065Känner en glad ung samlare i Värmland som nog kan vara intresserad, skall jag höra med honom? Tror inte han är med i Skogsforum så jag kan förmedla kontakten om han är sugen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).