Verkstan

Ny svets

56 inlägg 40010 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ny svets

jonaxe  
#224490
jmatsson skrev:Biltema svetsen är det sämsta som jag har haft. Kommer att bli en telwin 165 från nima.
Tack för alla tips.


Haha ja, sämsta pisset jag har provat! till och med min 20 år gamla Luna trafo är bättre!

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Ny svets

boagne  
#224559 En Hägglund omformare(pinnsvets) alt: esab, Miller. funkar nästan intiil tidens ände. Mig sök Kempii ,Esab :allihop 3-400 amp ,beg. på Blocket .Lycka till

Avatar Fallback

Re: Ny svets

jonaxe  
#224582 Älskar gamla likriktare/omformare, känns liksom så mysiga att svetsa med!

Avatar Fallback

Re: Ny svets

jmatsson  
#224714 Silvertejp funkar bättre än biltemas svets, vilket jag också har provat. :mrgreen:

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny svets

sveakatten  
#224737 Jag har en pinnsvets från Biltema och är helt nöjd med denna.
Använder man rutil pinnar till den så fungerar den väldigt bra, men det är klart jag är ju ingen svetsare. :grin:

Avatar Fallback

Re: Ny svets

jmatsson  
#224742 Har en mig 140 från biltema som fan inte funkar, kan bero på att jag e dålig på att ställa in den.
Skulle svetsa fast en plåt på strängläggaren fick den inte att sitta fast blev sur 😡 gick och hämta silvertejpen och drog runt några varv vart mycket bättre. :grin:
Har provat olika inställningar men får det inte att funka. Ny svets på väg. :D

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny svets

machonisti  
#224817
sveakatten skrev:Jag har en pinnsvets från Biltema och är helt nöjd med denna.
Använder man rutil pinnar till den så fungerar den väldigt bra, men det är klart jag är ju ingen svetsare. :grin:

Har inte provat biltemasvets men den verkar vara en transformatorsvets med sådana kan endast rutilsticka svetsas. En sak är säker det går inte att jämföra dylika svetsar med invertersvetsar från esab kemppi eller fronius. Det är helt enkelt inte samma grejer fast man gör samma sak med dem.

Avatar Fallback

Re: Ny svets

jonaxe  
#224882
machonisti skrev:
sveakatten skrev:Jag har en pinnsvets från Biltema och är helt nöjd med denna.
Använder man rutil pinnar till den så fungerar den väldigt bra, men det är klart jag är ju ingen svetsare. :grin:

Har inte provat biltemasvets men den verkar vara en transformatorsvets med sådana kan endast rutilsticka svetsas. En sak är säker det går inte att jämföra dylika svetsar med invertersvetsar från esab kemppi eller fronius. Det är helt enkelt inte samma grejer fast man gör samma sak med dem.


Har bestämt för mig att Biltema har nån inverter också, men okunniga tänker väl typ såhär; "Äh jag ska inte svetsa så mycket", så köper dom trafon, och ångrar sig direkt!

Avatar Fallback

Re: Ny svets

jmatsson  
#225011 Biltema=skrot, leksak. Bättre att lägga på 1000-2000kr och få sig en riktig leksak. :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny svets

jonaxe  
#225065
jmatsson skrev:Biltema=skrot, leksak. Bättre att lägga på 1000-2000kr och få sig en riktig leksak. :grin:

Sant som fan!

Avatar Fallback

Re: Ny svets

jaxho  
#225790 Vi hade en Telvin å den gick både bra å länge. Den skadades (400 v i 220uttaget) så jag kollade runt. Råddes att titta på lincoln. Köpte deras minsta å den går HELT FANTASTISKT! Mycket nöjd!

Avatar Fallback

Re: Ny svets

jonaxe  
#225861 ett bra alternativ till biltemasvetsen är spackel eller underredsmassa armerat med lite hönsnät, det funkar varje gång! Bra mycket lättare att få till något snyggt med det än det är att få en fin fog med biltemasvetsen!

Avatar Fallback

Re: Ny svets

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#226583 Köpte en Migatronic 160 för några månader sedan, funkar bra till det jag svetsar,
har även en stor gammal svets.

Avatar Fallback

Re: Ny svets

jmatsson  
#226589 Dom flesta svetsar är bättre än biltema.

   TS
Användarvisningsbild

Migatronic FOCUS STICK 160 E PFC

traktorz  
#226590 Provade en Migatronic FOCUS STICK 160 E PFC ute på Maskinexpo, med hyfsat resultat, givet att jag inte är van från något annat än med MIG/MAG.

Gick sedan till en annan utställare och provade, denna gång med bedrövligt resultat, brände fast pinnen och kunde inte åstadkomma något värt att visa upp alls. Tänkte ju att jag hade lärt mig något med första övningen, men man kan ju inte bli bra utan mer övning förstås.

Även om det mest var pilotens okunnighet bakom det sämre resultatet, så utesluter jag inte att den förstnämnda inverter-svetsen ändå var så mycket bättre.

Så med Swedols mässrabatt på 15% om jag minns rätt, så skulle en sådan hamna på drygt 4200 kr + moms. Ångrar lite att jag ändå inte slog till på en pinn-svets. Fast vi har ju en gammal ESAB Smashweld 180 som duger till rätt mycket...

* PFC = Power Factor Correction

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).