Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Kranman el Vahva Jussi?

5 inlägg 5153 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kranman el Vahva Jussi?

Daggi  
#224339 Hei

Jeg kikker på atv tømmervogn og har kikket mest på Kranman og Vahva Jussi.

Jeg har lest igjennom en god del av innleggene her inne på forumet om disse tømmervognene.

Hvem bør en velge?

Hva er fordeler og ulemper med disse 2 merkene?
Slik jeg ser det så er de jo ganske like..

Kranman har jo flere forksjellige typer, mens Vahva Jussi har 1 (2?) type..



   TS
Användarvisningsbild

Re: Kranman el Vahva Jussi?

anersimyra  
#224855 Andrahandsvärdet på Kranman och Avesta ligger skyhögt över Vahva den dagen du tänker sälja.

Användarvisningsbild

Re: Kranman el Vahva Jussi?

anersimyra  
#224859 Här är en kinesisk kopia av Avesta 3,4 H. Den väger 630 kilo mot Avestas original som väger lite drygt 300.

Användarvisningsbild

Re: Kranman el Vahva Jussi?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#224864 Säkert så att Kranman och Avesta har högre kvalitet och är mer värda på andrahandsmarknaden. Men fortsätter, kanske med en dåres envishet, påpeka att jag har, och har kört, en XYZ 310 sen 2007. Den har nog jobbat tyngre och slitigare än många andra då jag har en ganska besvärlig skog. Det är intet fel alls på den idag. Visst, det syns ju att den är använd men allt funkar och håller ihop. Alla svetsar och så.
(En XYZ är alltså i praktiken detsamma som en Vahva-Jussi, för några år sedan)

Användarvisningsbild

Re: Kranman el Vahva Jussi?

anersimyra  
#224866
Uvskogen skrev:Säkert så att Kranman och Avesta har högre kvalitet och är mer värda på andrahandsmarknaden. Men fortsätter, kanske med en dåres envishet, påpeka att jag har, och har kört, en XYZ 310 sen 2007. Den har nog jobbat tyngre och slitigare än många andra då jag har en ganska besvärlig skog. Det är intet fel alls på den idag. Visst, det syns ju att den är använd men allt funkar och håller ihop. Alla svetsar och så.
(En XYZ är alltså i praktiken detsamma som en Vahva-Jussi, för några år sedan)
Inte är du någon dåre inte :lol: jag pekar här på nackdelen att Avestakopian är otroligt mycket tyngre än originalet, det som ett exempel bara. Själv gillar jag stödbenen på XYZ, och skulle mycket väl kunna tänka mig den vagnen, du har ju själv bra erfarenhet av support om jag minns rätt ? Att sen priset är, om inte en bråkdel, så i vart fall betydligt mindre, är kanappast någon nackdel. Ser man på grip, vinschar och säkerligen mycket mer, är jag rätt övertygad om att både Kranman och Avesta använder liknande delar som övriga vagntillverkare. :surp: :grin:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).