Skogsmiljö och Trädlära

Stenmurar!

64 inlägg 46493 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Stenmurar!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216348 Jag har ju lagt upp en del bilder på stenmurarna mina (och grannens) genom åren, jag nöjer mig med att länka. :-)

blog/Mangan/reparation-av-stenmur-del-4_b-4713.html

blog/Mangan/re-reparation-av-stenmur-del-3_r-16240.html#r16240

Hade skogsstyrelsen på besök, har totalt över 1 km stenmur av varierande kvalitet.

Avatar Fallback

Re: Stenmurar!

Robertberg  
#216485 Lite mer bilder kanske?

Grund till vattenkvarn i Snokebo, utanför Vimmerby.
IMAG0580.jpg

IMAG0581.jpg


Rester av lagård på en av våra skogsfastigheter. Under grenverket till höger i bild är gödselrännan uthuggd i berget, syns inte på bild.
IMAG0600.jpg

IMAG0602.jpg

Baksidan av lagårdsväggen.
IMAG0603.jpg


Det är inte bara stenmurar som är fascinerande..

   TS
Avatar Fallback

Re: Stenmurar!

Robertberg  
#223298 Perfektion..
IMAG1233.jpg

IMAG1235.jpg

IMAG1237.jpg

IMAG1238.jpg


Fast jag vet inte riktigt om jag tycker det är fusk med stenar som har slät sida eller inte :-?

   TS
Avatar Fallback

Re: Stenmurar!

Tosca  
#223308 Fusk eller inte, de stenarna var oftast mycket större från början, så det har gått åt en hel del arbete att få isär dem först också.

Användarvisningsbild

Re: Stenmurar!

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#223324 Detta är väl det som på västgötska kallas en "ormatäter" mur :grin: :grin: :

http://www.murberg.se/Sidor/Jansa-Johan/Jansa-Johan.htm

Avatar Fallback

Re: Stenmurar!

Robertberg  
#223354
Tosca skrev:Fusk eller inte, de stenarna var oftast mycket större från början, så det har gått åt en hel del arbete att få isär dem först också.


Dessa stenar är alltså spräckta?
Ganska självklart egentligen, men jag såg inga borrhål..

th skrev:Detta är väl det som på västgötska kallas en "ormatäter" mur :grin: :grin: :
http://www.murberg.se/Sidor/Jansa-Johan/Jansa-Johan.htm


Vilken mur! Runda stenar =p~
Här heter det "åhm-tät" ;)

   TS
Avatar Fallback

Re: Stenmurar!

Tosca  
#223373 Det känns som det, men jag blir osäker när jag tittar närmre nu, något lyfthål borde ju synas som på grundstenarna.

Avatar Fallback

Re: Stenmurar!

Robertberg  
#224787 Mera sten!

Stenar flyttade från åker utan grävmaskiners hjälp, notera tumstocken.
IMAG0341.jpg

I linköping har de blindplatter av riktig sten och inte betong, dyrt.
IMAG0409.jpg

Stödmur vi gjorde på jobbet, enkelt med timmergrip på grävarn.
IMAG0684.jpg

Har gjort en bäck också i somras, abnorma mängder sten. Den stora nere till vänster var det precis att L90 mäktade med.
IMAG0784.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stenmurar!

halvproffs  
#224792 Härliga bilder! Oerhört med slit för att få till dessa murar. Inte undra på att Karl-Oskar mfl flyttade till Amerika. Själv är jag också fascinerad av stenformationer som broar, torpargrunder, källare mm. Har tänkt i flera år att ta med kameran och plåta gamla stenbroar som finns här innan skogsmaskinerna har raserat dom. Förstår inte att dom vågar köra över för dom är ju gjorda för häst o vagn.

Användarvisningsbild

Re: Stenmurar!

machonisti  
#224822 Grannen till mina föräldrar, en gubbe närmare 90 idag. För ca tio år sedan såg jag en stor sten på hans åkerplätt. Jag frågade farsan vem som grävt upp den när jag inte såg några hjul eller bältspår på åkern.
Alltså, gubben hade lyft en sten på minst en halvkubik med handkraft eller metoder som användes före grävmaskinens tid. Gubben har för övrigt verkat som skogsdikare med spade i unga år.

Gubbens fordson major orkade inte dra stenen utan den forslades bort med en 4wd valmet.

Avatar Fallback

Re: Stenmurar!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#224845 Ah, han hade nog gått och tänkt mycket på den där stenen, och sedan nu på gamla dagar äntligen fått tid att ta hand om den... ;)

Avatar Fallback

Re: Stenmurar!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#224850 Har nu äntligen varit och besett Jansa-Johans stenmur. En dålig bild på storleken, men visar kvaliteten ganska bra.

Användarvisningsbild

Re: Stenmurar!

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#242694 Bonde får riva 31m stenmur http://www.atl.nu/lantbruk/bonde-f-r-riva-stenmurar
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Stenmurar!

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#242810
Mangan skrev:Har nu äntligen varit och besett Jansa-Johans stenmur. En dålig bild på storleken, men visar kvaliteten ganska bra.

Har man hållit på ett helt liv och byggt på en mur så borde den ju vara ganska bra, eller hur :?: Det här är en av Västergötlands verkliga sevärdheter :grin: :grin:

Användarvisningsbild

Re: Stenmurar!

machonisti  
#242816
th skrev:
Mangan skrev:Har nu äntligen varit och besett Jansa-Johans stenmur. En dålig bild på storleken, men visar kvaliteten ganska bra.

Har man hållit på ett helt liv och byggt på en mur så borde den ju vara ganska bra, eller hur :?: Det här är en av Västergötlands verkliga sevärdheter :grin: :grin:

Det finns även de som hållit på ett helt liv framför disken också. Dem lyfter vi sällan hatten för.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).