Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Lastväxlarsystem

64 inlägg 48242 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Lastväxlarsystem

Baggböla  
#223938
Admin-tillägg skrev:Länk till pressrelease från Green Wood Supply: http://www.elmia.se/sv/wood/For-press/V ... mid=766633

Med bakgrund av det kommande Elmia wood, så hittade jag detta klipp.



Själv tycker jag denna idén är väl inte konstig, kortare ledtider och mindre kapitalbindning. Fine so far. Men praktiskt? Hur ser avläggen ut och var i kedjan sorteras virket? Att lasta på lastbärare i skogen har väl testas förr med standardlängder?

Hur mycket lastas på en trave på kranlastbil fram och på släp? Är det lika på bilen som på släpet? Skulle det krävas större avverkningsmaskiner för att klara av en lastbärare som duger till lastbärare på en virkesbil? Det bör ju innebära att lastindex blir högre för vidaretransporten med det nya systemet än med kranbil och gruppbilar/separatlastare för att det ska fungera?

Virket skall sorteras nån gång och ju tidigare i ledet desto bättre. Så var i ledet skall virket sorteras? Industrin? Det lär ju inte minska bränsleförbrukningen utan öka transporterna mellan industrierna och den minskade bränsleförbrukningen ökar ju med ökad hantering vid transport till andra industrier. Detta verkar förutsätta att allt virke inom en region går till få biokombinat där hela råvaran förädlas, utan fler destinationer. Skulle utvecklingen bli så med få och stora industrier så blir ju även transporterna längre från skogen till industrin vilket i sin tur då ökar behovet av virkestransporter som har bra lastindex. Vad tror ni en sådan här virkesbil skulle tänkas ha för lastindex?

Själv ser jag bara problem med detta, men det är sån jag är. Hur som helst så är det intressant med andra synpunkter på saken.



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Lastväxlarsystem

ÅsaNisse  
#223940 Lägg detta systemet på skotaren så har du problemen lösta. Dock funderar jag på att lastvikten sjunker ju på lastbilen då den ska skjutsa järnskrot fram och tillbaka.

Användarvisningsbild

Re: Lastväxlarsystem

Baggböla  
#223950 Problemet är väl att lastvikten lär sjunka på en vanlig skotare med om den behöver en lastväxlarkran och portabel lastbärare. Man slipper bara avlastningen då, alla vinster med minskat kranarbete förloras då.

Hur skulle en sådan här lastbärare klar av svår och lutande terräng? Då man inte får urgröpning i mitten på konventionell skotare, lasten måste högre upp och du får en högre tyngdpunkt. Dessutom får lastbredden maximal vara 2,6 m (yttermått) då lastbärarna skall ut på vägnätet, men standardbredden på skotarnas lastbärarbredd ligger väl kanske runt redan i och för sig.

Hur gör man med gallringsskotare ska en gallringsmaskin använda en stor lastbärare som fungerar ekonomisk för vidaretransport på en lastväxlarbil? Fördelen är ju att det är få sortiment i en tidig gallring men då vill man ju ha en liten skotare. Men i detta system behöver du köra med en skotare som lastar 14-15 ton för att det ska vara ekonomiskt för lastbilen att bara koppla på och köra vidare.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lastväxlarsystem

svampbob  
#223955 Om man tittar alldeles i början på filmen så ser man ett klassiskt avlägg där vid dikeskanten. Försök göra något liknande med lastväxlare.

Fördelarna med lastväxlar systemet är mindre krankörning hur mycket gör det i pengar per m3?

Nackdelar är bl.a. att det krävs mycket bättre avlägg i skogen vad kostar dom ytorna att iordningställa? En annan nackdel är att allt körs till samma ställe, hur ofta ska massan och timret till samma ställe?

Det blir känsligare för störningar. Det måste vara ett jämt flöde på lastväxlar flak till och från avverkningen.

Det var mina funderingar.

Användarvisningsbild

Re: Lastväxlarsystem

Baggböla  
#223966 Flaken skall tydligen vara staplingsbara så man har då iaf en buffert med lastväxlarflak så att de behöver inte vara i 100 procent fas med avverkning och vidaretransport.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lastväxlarsystem

M3B  
#224001 Om man börjar med att se möjlighterena med en enhetslastbärare så är det framförallt rationellt - mindre hantering samt större möjlighet att utnyttja virkesråvaran till de planerade slutprodukterna. Enhetslast innebär att man standardiserar hantering och utrsutning. En väg som är känd från annan industri.
Visst det återstår utveckling för att köra i stor skala.
Lastindex på bilar skall vara i storleksordningen 75 % nyttolast ( 15t tara 60 t totalt) Jmfr med en vanlig kranbil 65% (21 t tara 60 totalt).

Den hantering och sortering som görs i skogen idag är inte 100 ig. Uppföljningar visar att det finns timmer i massaveden osv. Ursprungskontroll och lagerredovisning kommer ju att förenklas enormt med en enhetslast.
En hantering av enhetslaster bör sänka bränsleförbrukningen med minst 0,5 l/ ton virke vid industrin.

Användarvisningsbild

Re: Lastväxlarsystem

Baggböla  
#224025 Hur har du kommit fram till 15 ton tara vikt hur ser ett sådan ekipage ut?

0,5 l/ton en konkret siffra hur har du kommit fram till den?

Standardisering med lastväxlarsystem innebär också att man inte kan anpassa lastbärarens storlek efter vilken typ av skog utan man blir begränsad till en standardiserad storlek på kanske 15 ton. Detta är något som helt klart kommer dra upp både terrängtransportskostnaden speciellt i slutavverkning. Skall man köra flera mindre vändor än få stora i skogen minskar naturligtvis inte bränsleförbrukningen utan den ökar naturligtvis då större maskin har i regel bättre lastindex, i drivningsledet. Och det är i drivningsarbetet som de stora CO2/m3fub är och därmed de stora vinsterna ligger.

Lagerredovisningen absolut, den blir bättre, men kostnaderna för ett sådant här system blir som jag ser det här högre. Lagerredovidningen som jag ser det blir bättre hela tiden speciellt med nya Standford och rutiner för skördar och skotarrapportering och kranvågar.
Senast redigerad av Baggböla fre 03 maj 2013, 12:27, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lastväxlarsystem

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#224029 Hur många såna där flak ska man trassla med i en stor slutavverkning? Säg 3000 m3f, det blir 200 flak. Vad händer när flaken tar slut?
Det här är en skrivbordsprodukt ifrån början till slut.
De har nog inte förstått att skogsbruket idag handlar om att leverera kundanpassade råvaror specifikt för varje industri. Inte som på 60-talet när man hävde alltihop i älven.

Användarvisningsbild

Re: Lastväxlarsystem

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#224329 Lean handlar egentligen inte om fokus på pengar utan att leverera det kunden vill ha, med fokus genom hela produktionskedjan. Där gäller det förstås att hitta moment som inte tillför värde utan bara är en kostnad.

Det intressanta är att fundera kring vad värdet är för en slutkund som kommer och handlar råvaran. Är det kvalité, hur mycket naturhänsyn som tagits genom tillverkningsprocessen eller bara "skicka hit den där dj-vla brädbiten".

Med kundanpassningar och närproducerat som modeord kanske det är dags att skaka liv i flera gamla byasågar igen?

Oavsett är det bra att någon försöker tänka om och tänka nytt. Första försöket kanske inte blir rätt, men sjätte kanske blir det.

BTW: Jag kan rekommendera er att titta på den här filmen med Stefan Hyttfors. Kan arbetet i skogen ersättas med robotar (med lastväxlare?), så kanske det är dags att hitta på något annat.
http://fkdv.se/stefan-hyttfors-om-socia ... -skillnad/

//.D

Användarvisningsbild

Re: Lastväxlarsystem

Baggböla  
#224350 Råvaran är en bulkprodukt där slutkund i stort sätt konkurrerar med pris eller kvalite och inte mjuka mervärden.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lastväxlarsystem

Blizzarden  
#224377 Detta är bland det mest vansinniga påhitt jag någonsin läst!!!

Vart ska man ställa alla flak? (Tar ju en enorm plats!)
Lastbilarna måste komma ut med flak innan man kan börja skota.
Ska man gå ut på vägen med band och kedjor och trampa sönder för varje litet lass?
Hur många skotare är sugen på att åka omkring med en lastbärare som är max 260 bred?

Det som är så skrämmande med detta är att det är "experter" som kommit på detta, man tappar ju precis allt förtroende för övermakten när dom inte begriper ett jäval dugg!

Detta system påminner väldigt mycket hur det är när man kör flishugg och ska tippa i burkar, det kan funka om det handlar om ca 100 kubik "ett bil och släp" på småposter MEN en stor skillnad då är att man kan köra flismaskinen efter väg på ett helt annat vis eftersom man inte har band och endast kedjor på vintern på den.
Det jag inte kan förstå är vart vinsten i detta system ligger? Virkesbilarna kommer få åka ut minst en gång i tomma för att ställa ut tomflak.

Det tar längre tid för en krokbil att växla om (av med tre flak och på med tre) än det tar för en virkesbil med kran att lasta och ofantligt mycket längre tid än det tar för en separatlastare att lasta, dessutom så har virkesbilar mycket högre nyttolast än vad en krokbil har.

Sen nästa bekymmer är ju när lastbilarna ska börja städa upp avläggen, men detta system kan dom inte samlasta alls, och dessutom hur ska som göra när maskinerna flyttat därifrån när dom kommer med 3 tomma flak, nä då måste dom åka iväg med dom först till maskinerna och sen åka tillbaka och rensa.
Dessutom, hur ska man lösa frågan med att få fram virke så det harmonierar ihop med flödet till industrin med tanke på olika kvoter osv som virkesbilarna har att köra nu?

SÄGER BARA EN SAK, LÄGG NER! När det gäller dessa påhitt borde det vara nån lag på att endast dom som kört skogsmaskin och timmerbil får öppna truten. Man blir ju fan gråtfärdigt vilka galna ideer det finns!

Användarvisningsbild

Re: Lastväxlarsystem

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#224384 Några saker.

de säger i filmen att man tänker sig att lastflaken är hopfällbara, alltså kan man köra dit fler som inte tr någon större plats. Kan det vara så att man kranar dem på plats?

De säger också att det skall stå en trailer man växlar direkt på, alltså skall de egentligen aldrig ställas ned, utan en bil skall kunna hämta direkt.

Man talar också om kombinatindustrier i filmen. Alltså att det vid industrin sorteras, men kräver att det ligger två industrier intill varandra.


Jag funderar en del hur det blir med balansen i en skotare om lastväxlarflaket är plant och ger en hög tyngdpunkt. Å andra sidan skulle flaken kunna se annorlunda ut.



En sak gillar jag inte, och det är att många ratar nya idéer som inte passar in i de traditionella mönstren. det är grymt bra med nya idéer, även om det inte är helt rätt första gången. Plötsligt passar det en i ett bättre sammanhang en dag, kanske när en annan teknik gör det möjligt.

//.D

Användarvisningsbild

Re: Lastväxlarsystem

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#224385 Tycker att detta kan ha sitt berätttigande på stora slutavverkningar. Utan att ha satt mig in i alla detaljer så känns det som att detta kan höja produktiviteten per tidsenhet främst eftersom lastningen bara behöver göras en gång.Men många frågor återstår; balansen på en skotare torde bli sämre i och med den högre tyngdpunkten, sedan blir väl nettolassen i skogen mindre, dock behöver man ju inte lasta av så det borde ju bli fler lass per skift framkört till väg, vilket kan ge större totalvolym per skift. För lastbilen kommer lastningen att gå snabbare, det medför väl att bilarna hinner köra fler lass per månad. Men många frågetecken återstår såsom; logistiken med returflaken, uppackning av flak och hantering av dem vid avlägget, bättre skogsbilvägar och avlägg.

Användarvisningsbild

Re: Lastväxlarsystem

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#224386
Blizzarden skrev:Detta är bland det mest vansinniga påhitt jag någonsin läst!!!

Vart ska man ställa alla flak? (Tar ju en enorm plats!)
Lastbilarna måste komma ut med flak innan man kan börja skota.
Ska man gå ut på vägen med band och kedjor och trampa sönder för varje litet lass?
Hur många skotare är sugen på att åka omkring med en lastbärare som är max 260 bred?

Det som är så skrämmande med detta är att det är "experter" som kommit på detta, man tappar ju precis allt förtroende för övermakten när dom inte begriper ett jäval dugg!

Detta system påminner väldigt mycket hur det är när man kör flishugg och ska tippa i burkar, det kan funka om det handlar om ca 100 kubik "ett bil och släp" på småposter MEN en stor skillnad då är att man kan köra flismaskinen efter väg på ett helt annat vis eftersom man inte har band och endast kedjor på vintern på den.
Det jag inte kan förstå är vart vinsten i detta system ligger? Virkesbilarna kommer få åka ut minst en gång i tomma för att ställa ut tomflak.

Det tar längre tid för en krokbil att växla om (av med tre flak och på med tre) än det tar för en virkesbil med kran att lasta och ofantligt mycket längre tid än det tar för en separatlastare att lasta, dessutom så har virkesbilar mycket högre nyttolast än vad en krokbil har.

Sen nästa bekymmer är ju när lastbilarna ska börja städa upp avläggen, men detta system kan dom inte samlasta alls, och dessutom hur ska som göra när maskinerna flyttat därifrån när dom kommer med 3 tomma flak, nä då måste dom åka iväg med dom först till maskinerna och sen åka tillbaka och rensa.
Dessutom, hur ska man lösa frågan med att få fram virke så det harmonierar ihop med flödet till industrin med tanke på olika kvoter osv som virkesbilarna har att köra nu?

SÄGER BARA EN SAK, LÄGG NER! När det gäller dessa påhitt borde det vara nån lag på att endast dom som kört skogsmaskin och timmerbil får öppna truten. Man blir ju fan gråtfärdigt vilka galna ideer det finns!



Om jag minns rätt från filmen skulle flaken vara hopfällbara, alltså en tom lastbil kan kanske få med 9 flak ut till avverkningen.

Alltså är det kanske två av tre bilar som kommer tomma till avverkningen.

Även om det tar längre tid för en lastbil att lasta dessa flak så spar man tid på skotningen, speciellt om man får till ett flöde där man lastar direkt på flaken med skördaren, då spar man skotarens lastning och avlastning, spar även tid på sortering, då all sortering sker vid industrin.

Kan man där få till ett flöde där man kör lastbilarna till den industri som tar den största volymen, och sortera ut det man inte vill ha och lasta direkt på järnvägsvagn som man sen skickar direkt till den industri som skall ha det, då kan man kanske spara tid där med.

Sen kan man säkert inte få in detta på alla avverkningar, men kan man få ett system som funkar kanske man kan göra detta på stora avverkningar.

Nu är detta kanske inte alls rätt väg att gå för att effektivisera, men skall man komma framåt och komma på nya sätt att arbeta krävs det lite galna tankar.

Till sist... Fundera lite på om våra förfäder hade avfärdat alla galna ideer, då hade vi fortfarande gått med handsåg och yxa i skogen och kört ut med häst och släde.

Användarvisningsbild

Re: Lastväxlarsystem

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#224387
Sundhult skrev:En sak gillar jag inte, och det är att många ratar nya idéer som inte passar in i de traditionella mönstren. det är grymt bra med nya idéer, även om det inte är helt rätt första gången. Plötsligt passar det en i ett bättre sammanhang en dag, kanske när en annan teknik gör det möjligt.

//.D


Håller med dig helt, om alla skulle ratat alla nya idéer så skulle vi fortfarande gå med yxa och handsåg.
Man måste våga misslyckas ett par gånger innan man kommer på den perfekta lösningen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).