Motorsåg och handhållet

slipkassett PowerSharp

22 inlägg 19935 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

slipkassett PowerSharp

jmatsson  
#224021 Någon här som har provat powersharp och vet om det funkar. Verkar ju riktigt bra när man slipper att slipa kedjan.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: slipkassett PowerSharp

bmbamse  
#224028 Det har tagits upp tidigare här på forumet.

Kolla här tex: viewtopic.php?f=12&t=6374&start=60#p118494

Avatar Fallback

Re: slipkassett PowerSharp

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#224056 kan aldri tenka meg at da der kan fungera

Avatar Fallback

Re: slipkassett PowerSharp

mrvimek  
#224058 den funkar men biter bäst på gran

Användarvisningsbild

Re: slipkassett PowerSharp

totte  
#224122 Det funkar men det blir aldrig i närheten av vad en välfilad normal kedja kan producera.

Användarvisningsbild

Re: slipkassett PowerSharp

Mäki  
#224130
totte skrev:Det funkar men det blir aldrig i närheten av vad en välfilad normal kedja kan producera.

Håller med för om man kollar denna video så vare sig före han sågar i asfalt eller efter han slipat kedjan så tar den bra när han sågar av trädet.
Det skall inte ta så länge att såga av ett så klent träd.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=iUrvaH4_hU4[/youtube]

Avatar Fallback

Re: slipkassett PowerSharp

rikard_e  
#224138 fungerar säkert riktigt bra för byggarbetare som råkar på spik rätt ofta, men den verkar för oeffektiv för att ha i skogen.

Användarvisningsbild

Re: slipkassett PowerSharp

totte  
#224139 Är nog hyfsat för hobbysågare som skall ta ner ett träd eller kapa upp en halv m3 till öppna spisen eller bara kapa av grenar så dom ryms på släpet till återvinningen. Inget för seriöst skogsarbete är min bestämda fördom. Kedjan har helt enkelt inte en optimal tandform och kan inte ha det eftersom en normal tand inte får slipas på översidan.

Användarvisningsbild

Re: slipkassett PowerSharp

machonisti  
#224145
totte skrev:Inget för seriöst skogsarbete är min bestämda fördom.

Vilket uttryck, så många negativt laddade ord i samma korta mening.

Användarvisningsbild

Re: slipkassett PowerSharp

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#224169 Kort, effektiv och inte fel i få ord. Inte direkt otrevligt och markerar tydligt...
Mycket imponerande i mitt tycke!

Användarvisningsbild

Re: slipkassett PowerSharp

totte  
#224178
machonisti skrev:
totte skrev:Inget för seriöst skogsarbete är min bestämda fördom.

Vilket uttryck, så många negativt laddade ord i samma korta mening.


Lite svårt att få in något positivt i ett uttryck som skall beskriva något som jag ser som skäligen negativt. Tyvärr är det en fördom, eftersom jag inte själv provat grunkan, kan dock se att allt jag hittills sett och läst pekar i samma riktning, medioker nödlösning för dom som absolut inte vill eller kan lära sig fila.

Troligen bra att ha om man skall såga rötter vid stubbupptagning, för att nu hitta något positivt.

Avatar Fallback

Re: slipkassett PowerSharp

jmatsson  
#224183 Om kollar på filmerna så tycker jag att det tar lite för lång tid. Som rikard_e skrev så passar den för byggarbetare eller i mindre vedhögar som totte skrev. En fråga hur blir kedjan vass när man slipar på fel sida :?: helt vass borde den inte bli.

   TS
Användarvisningsbild

Re: slipkassett PowerSharp

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#224201 Det är tänder som står snett uppåt. Lite som en rivtand faktiskt..

Avatar Fallback

Re: slipkassett PowerSharp

jmatsson  
#224205 Ok
http://www.powersharp.se/page2/page9/index.html

Liten kastrisk verkar ju vara bra.

   TS
Avatar Fallback

Re: slipkassett PowerSharp

Brumsten  
#224207 Kroppens seger över hjärnan?
Inbyggda slipanordningar med samma typ av kedja har funnits på marknaden från mitten på 70-talet, jag vill minnas att Homelite var först, sedan kom det på McCulloch 320/340. Har aldrig varit bra, kommer aldrig att bli bättre.
TREVLIG HELG.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).