Föryngring

Plug+1 utan markberedning?

12 inlägg 8287 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Plug+1 utan markberedning?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#224141 Jag har ett 0,7 ha hygge, där det börjar komma upp en del självföryngrad gran här och var. Dock behövs en ordentlig kompletteringsplantering om ca 1000 plantor. Virkesköparen föreslår plug +1 utan markberedning, just för att slippa skada de självföryngrade plantorna. Bonitet G30 enligt skogsbruksplanen.

Är det vettigt att sätta plug+1 utan markberedning i detta fall?
/Niklas



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Plug+1 utan markberedning?

Baggböla  
#224148 Försök med olika plantskydd utan markberedning Asa visar Plug+1 hade efter två säsonger ganska liten överlevnad utan skydd. Inte så förvånande att +80% dog. Iofs ombehandling med Merit forest WG dog bara ca 15%. Båda då utan markberedning.

Beroende på hur gräsväxten ser ut, nja. Varför inte högläggning med bandgrävare?

Användarvisningsbild

Re: Plug+1 utan markberedning?

Skogstomte  
#224154 Håller med Baggböla. Vi hade liknande delikata problem, toppat med ormbunkar och hallonris. Vi köpte fyraårig snytbaggebehandlad barrot, fläckmarkberedde med hacka en halvmeter i kvadrat.

Vi behandlade inte för snytbagge året efter då vi ansåg det överflödigt. Mycket arbete men mycket gott resultat, dock fick vi trampa ormbunkar ett par år efter. En fröjd att se nu, beståndet är 3 - 4 meter högt och tätt :)

Avatar Fallback

Re: Plug+1 utan markberedning?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#224164 Till 1000 plantor markbereder du med hacka eller fräs till röjsågen.

Avatar Fallback

Re: Plug+1 utan markberedning?

wrytter  
#224202 Jag skulle i ditt fall försöka få någon som markbereder objektet. Ring runt till de olika skogsbolagen eller markberedningsentreprenörerna i ditt område och hör om de kommer ha någon markberedare i närheten av ditt objekt så blir inte flyttkostnaden så sju helvetes dyr.
0.7ha är lite för en markberedare men visst vi har kört bra mycket mindre poster, har säkert 5-6 st varje år, utav 120, som är mindre än 0.7.
Varför jag tycker att du skall markbereda är för att du har bra bonitet på din mark och med en fin markberedning och bra plant så har du alla förutsättningar för att skapa en riktigt fin framtida kvalitetsskog. Rek. 2400plant/ha så i ditt fall 1680 plant på objektet. Hellre plantera lite tätare för att kunna utstå lite bortfall samt att vid första röjning, som lär komma ganska tidigt när du har så pass bra bonitet, kunna städa bort allt sly som kommer upp samt klippa någon ful gran-stam.
Men klart, finns det ingen markberedare i närheten skulle jag försöka markbereda med röjsågen, har gjort det på några områden på egna fastigheten och blev förvånandsvärt bra, dock hade jag inte någon tjock humus där. Sen planterade jag 2årig granplant, oj oj vad den växer, rekommenderar den starkt om du ej markbereder med harv för den klarar gräs mycket bättre!

Tack å hej!

Användarvisningsbild

Re: Plug+1 utan markberedning?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#224214 Jag tycker att det talas alldeles för lite om boniteten. Om man har en så bra bonitet som G30 så skall man ju vara mycket noggrann med föryngringen, eftersom du där har en verklig potential till snabb volymproduktion.

Jag skulle föreslå hyggesrensning, markberedning och plantering med förädlade plantor som är snytbaggebehandlade.

Användarvisningsbild

Re: Plug+1 utan markberedning?

loppan  
#224233 0,7 ha är en utmärkt areal att markbereda med grävmaskin från 8 ton och uppåt.
Då kan du fläckbereda och skona det frösådda eftersom det är högre presision på sådan markberedning.
En grävmaskin har ju dessutom en arbetsbredd på 10-15 m i ett stråk.

Jag har markberet hyggen med ganska mycket frösådd som vart upp till 80 cm höga med endast lite skador på det självföryngrade.

Användarvisningsbild

Re: Plug+1 utan markberedning?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#224297 Markberedning med hacka, hur tidsödande är det?

Fräs till röjsågen, funkar det till en Stihl 480 röjsåg med lång rigg?

Grävmaskin är ju ett alternativ, men kanske väl dyrt för 0,7 ha?

Annars finns det nog markberedare i närheten.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Plug+1 utan markberedning?

Chainsaw Charlie  
#224301 Om inte vegetationen är allt för omfattande så funkar det utan markberedning, men ta hellre större 3-4 åriga barrotsplantor än plug+1. Snytbaggebehandlade i vilket fall givetvis.

Cypermetrinbaserade plantskydd typ http://www.silvitec.se/Snytbaggeprep.asp är snäppet effektivare än meritforest men inte längre tillåtna om du är certifierad.

Användarvisningsbild

Re: Plug+1 utan markberedning?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#224324 Att markbereda med hacka funkar ok på mindre mängd plantor, men det är tidsödande och tråkigt...
Grävmaskin skulle jag satsat på samtidigt kan man passa på att rätta till ev. körskador, fixa till lite markavvattning, bereda en traktorväg genom området...

Avatar Fallback

Re: Plug+1 utan markberedning?

nalle34  
#224355 Går rätt bra att markbereda med hacka, ett så litet område. Så gjorde vi gubbar för. Sätt 3-4 åriga gran plantor. Dom enda som klarar av ormbräcken m.m. 1-2 åriga plantor klarar sällan av icke mark bereda områden och ormbräcken m.m.

När det gäller tids åtgången kommer jag inte ihåg hur lång tid det tog. Men är det inte för stenigt går det ganska snabbt.

Användarvisningsbild

Re: Plug+1 utan markberedning?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#224512 Jag markbereder dessa mindre områden men skotaren och gripen. Ska stätta 600 douglas på detta sätt nästa vecka. Är det bara en frisk eller torr mark utan allt för mycket sten går det bra. Plugg + plantan är att föredra då den för det mesta har mer rotmassa än barrot. Balans mellan rot och grönt är a och o i sena planteringar där det redan finns gräs. Risken med barrot är att man hugger av för mycket rötter för att få ner plantan omarkberett.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).