Små skogsmaskiner och övriga maskiner

KINA FyrhjulingLYDA203E-3 släcker stift.

17 inlägg 15469 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

KINA FyrhjulingLYDA203E-3 släcker stift.

andm  
#223924 Hej !
Håller på att hjälpa en kille med en Kina fyrhjuling av fabrikat LYDA 203E-3. Efter att ha rivit förgasare och bytt ut det dåliga batteriet samt orginal tändstiftet så fick vi fart på den.
Men efter ca 1 kilometers körning så vill den inte starta när man stängt av den. Konstaterat att vi nu ej får någon gnista på ersättnings tändsstiftet NGK D8EA som enligt korsreferens listan skall ersätta Kina orginalet D8TC.
Misstänker att det var detta som var felet från början.
Någon som varot med om detta och vet om det finns något annat stift som man kan plocka i som håller.
Hojen är inte gammal och har inte körts många kilometer, motorn tror jag är på 250cc.



   TS
Avatar Fallback

Re: KINA FyrhjulingLYDA203E-3 släcker stift.

Rolfnilsson400  
#223941 Fel på tändmodulen? Har haft liknande problem. Fungerade till dess den blev varm

Avatar Fallback

Re: KINA FyrhjulingLYDA203E-3 släcker stift.

andm  
#223944 Ok Tackar för tipset !
Skall nu försöka se om en sådan går att få tag på.

   TS
Avatar Fallback

Re: KINA FyrhjulingLYDA203E-3 släcker stift.

hala  
#223951 Hade ett liknande problem med en Honda som brände stift. Fick ett tips om BriskPremium LGS stift kolla
http://www.brisk.biz/spark-plugs/racing ... gs-premium
Efetr bytet har jag inte haft ett enda problem med tändstiftet samt maskinen blev väldigt lättstartad. Jag köpte mitt via Ebay. Jag tror inte det marknadsförs i Sverige tyvärr.

Avatar Fallback

Re: KINA FyrhjulingLYDA203E-3 släcker stift.

andm  
#224004 Ok Tackar för tipsen !
Hittade tändmodulen på 4speed.se , frågan är vilken ända man skall börja i. Senast den kördes så gick den bra i en kilometer, men efter den slogs av så startade den inte och vid kolla av stiftet så saknas gnista.

   TS
Avatar Fallback

Re: KINA FyrhjulingLYDA203E-3 släcker stift.

Rolfnilsson400  
#224007 Resistansmät tändspolen så vet du om den verkar vara ok.
Om den är ok lägg ett tändstift som du vet är ok mot godset med kabeln ansluten och kör på startmotorn och titta efter gnista.

Avatar Fallback

Re: KINA FyrhjulingLYDA203E-3 släcker stift.

andm  
#224014 Skall göra så.
Tackar Tackar !

   TS
Avatar Fallback

Re: KINA FyrhjulingLYDA203E-3 släcker stift.

hala  
#224047 Hej

Jag hade en röjsåg som inte startade när den var varm (ingen gnista). Efter att ha bytt till ett stift som hunnit kallna startade den direkt.
I det fallet bytte jag tändmodul efter tips i detta forum men ingen blev klok på logiken. Kanske kan det vara samma problem Du råkat ut för men normalt borde väl inte tändmodulen bli lika varm som i en röjsåg?
Mitt tips om den startar när Du bytt till ett kallt fungerande stift är det troligtvis modulen.

Avatar Fallback

Re: KINA FyrhjulingLYDA203E-3 släcker stift.

Rolfnilsson400  
#224116 Det kan bli sprickor i kretskortet i tändmodulen, när den blir lite varmare 10-50 grader rör sig delarna några hundradels milimeter. -Det räcker med det lilla avbrottet. Vissa komponenter ändrar värde när de ändrar temperatur, ligger det på gränsen redan så räcker det.....

Avatar Fallback

Re: KINA FyrhjulingLYDA203E-3 släcker stift.

andm  
#224244 En fundering bara.
När detta inträffade hade 4-hjulingen körts i ca en km och den gick som den skulle när den stängdes av, sedan vägrade den starta när den var kall och stiftet var dött.
Kollade stiftet i annan maskin och fick inte någon gnista med det där heller.
Så det lutar väl åt att stiftet är trasigt, men kan en felaktig CDI box eller tändmodul åstakomma att stiften pajar ?
Detta har nu inträffat 2 ggr.

   TS
Avatar Fallback

Re: KINA FyrhjulingLYDA203E-3 släcker stift.

andm  
#226571 Har ej fått tag på rätt tändmodul, men tror ej att det är den.
Har sett att Briskstiften kostar 450 kr på ebay !!!
Har inte funnit någon ersättning för NGK D8EA
Har konstaterat att jag satt dit ett resistorstift DR8ES, kanske kan de vara lite svagare ??

Funderar på att sätta dit ett tåligare NGK stift.
Kan någon tipsa mig om något värmetåligare eller något MC forum ed som har den infon ?

   TS
Avatar Fallback

Re: KINA FyrhjulingLYDA203E-3 släcker stift.

karlastrid007  
#227166 atvforum

Avatar Fallback

Re: KINA FyrhjulingLYDA203E-3 släcker stift.

axwell  
#227172 Troligen fel på tändmodul, kolla även ventilspel.

Försök med NGK D7EA-stift, kan inte kosta många kronor.

Avatar Fallback

Re: KINA FyrhjulingLYDA203E-3 släcker stift.

andm  
#227178 Tusen tack för svaren.
Som sagt den går nu men jag misstänker starkt något intermittent fel i tändmodulen.
Har inte fått något svar av återförsäljaren 4speed, men har sett att det troligtvis går att få tag på cdi modulen på tradera.

   TS
Avatar Fallback

Re: KINA FyrhjulingLYDA203E-3 släcker stift.

axwell  
#227295 Som en sista åtgärd innan du lägger ut något större belopp på delar; tappa ur bensinen och tanka 98 oktan, helst Shell (Power någonting?).

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).