Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Dröm-miniskotaren

70 inlägg 46342 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dröm-miniskotaren

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#223687 Loglander väger lika mycket så jag gissar att den är i samma storlek. Loglander är i samma storlek som Malwa men väger 1800 kg mer.

Till något annat. Borde det inte vara smartare att ha stegmataren fram på en lite arm sen har man en grip med klipp i kran. Då kan man skörda och lasta på en å samma gång.

Avatar Fallback

Re: Dröm-miniskotaren

mrvimek  
#223927 bärighet som en terri 2 m bred och hytt som en stor skotare och lång kran och lätt att komma in och ut me radio styrning :)

Användarvisningsbild

Re: Dröm-miniskotaren

molnia  
#223968 10 tons skotare som är ca 2,20-2,30 bred. kan skifta mellan hydrostatisk drift i skogen och mekanisk på väg. det går ju snabbare att sträcka kranen än att köra närmare, vill därför ha en mycket stor kran. kan mycket väl tänka mig att ha stödben för att klara av kranen. ska vara byggt så att driften inte går när benen är nere. kan inte bestämma mig om kranen ska vara på taket eller inte. maskinen ska vara kort och ha flexibelt lastutrymme, bla så ska stöttorna och staketet vara höj och sänkbart. vid början av lass så är det lågt, slippa lyfta gripen högt. 8hjulig helst med pendelarmar, och bandställ under buken. Så när man sänker ner maskinen med pendelarmarna så får man ännu mindre marktryck.

Avatar Fallback

Re: Dröm-miniskotaren

swetrac  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#223978
molnia skrev:10 tons skotare som är ca 2,20-2,30 bred. kan skifta mellan hydrostatisk drift i skogen och mekanisk på väg. det går ju snabbare att sträcka kranen än att köra närmare, vill därför ha en mycket stor kran. kan mycket väl tänka mig att ha stödben för att klara av kranen. ska vara byggt så att driften inte går när benen är nere. kan inte bestämma mig om kranen ska vara på taket eller inte. maskinen ska vara kort och ha flexibelt lastutrymme, bla så ska stöttorna och staketet vara höj och sänkbart. vid början av lass så är det lågt, slippa lyfta gripen högt. 8hjulig helst med pendelarmar, och bandställ under buken. Så när man sänker ner maskinen med pendelarmarna så får man ännu mindre marktryck.


Härligt med lite nytänk speciellt bandstället under buken !

Användarvisningsbild

Re: Dröm-miniskotaren

molnia  
#223983 nytänk / galenskap :ymdaydream: :wink:
en sak är säker, den blir inte billig... :grin:

Avatar Fallback

Re: Dröm-miniskotaren

Hema  
#223998 Det ska väl inte ens drömmar vara? :)

Användarvisningsbild

Re: Dröm-miniskotaren

molnia  
#224009 :wink: he he om det är ett krav vet jag inte, men (dyra) drömmar kostar inget om man inte tar steget vidare...

Avatar Fallback

Re: Dröm-miniskotaren

skogshasse  
#224105 hej på er alla jag skulle vilja ha en 8x8 hjulig maskin med en dieselmotor på kanske 30-35 hkr och midja som alstor men lite större kran kanske mowi p20 jag tror den är 470 cm lång sen borde det vara hydraulisk drift på något vis

Avatar Fallback

Re: Dröm-miniskotaren

Hema  
#224338
Till något annat. Borde det inte vara smartare att ha stegmataren fram på en lite arm sen har man en grip med klipp i kran. Då kan man skörda och lasta på en å samma gång.


Kanske inte alltid som det är smidigast att dra fram träden till maskinens front. Beror ju helt på hur skogen man kör i ser ut. Men att ha möjligheten vore ju inte fel.

Fick mig att tänka på ett youtubeklipp jag verkar va oförmögen att hitta igen. Det var en traktor med en enaxlad historia efter sig väldigt nära som kranen var fäst på och så hade traktorn ett aggregat i fronten. Kanske någon här känner igen det?

molnia: Om drömmarna är billiga så ser man väl till o fixa dem så snabbt som möjligt? :)

Användarvisningsbild

Re: Dröm-miniskotaren

molnia  
#224409
Hema skrev:molnia: Om drömmarna är billiga så ser man väl till o fixa dem så snabbt som möjligt? :)


förmodligen, om inte tiden och kunskapen också är hinder :wink:

Avatar Fallback

Re: Dröm-miniskotaren

skogshasse  
#228189 hej på er var på elmia och titta på nya vimek 610 den verka vara skaplig

Avatar Fallback

Re: Dröm-miniskotaren

skogsroland  
#236084 är det någon som vet var man kan få tag på en bra slutväxel med diffspärr (nya)

   TS
Avatar Fallback

Re: Dröm-miniskotaren

Hema  
#236116 MB Unimog, fast de lär ju kosta..

Avatar Fallback

Re: Dröm-miniskotaren

Hema  
#236119 Kanske även MB Gelanderwagen.

Avatar Fallback

Re: Dröm-miniskotaren

Blivande snickare  
#236454 Dröm miniskotaren...hmm
Helst ska den sväva fram för minimala körskador i mjuka marker, för stabilitet kan den landa när jag ska lasta.
Stort lastutrymme och lång kran, gärna 10 meter.
Tyst så att jag kan lyssna på naturens ljud genom öppet fönster medan jag jobbar och passligt stor hytt.
Om den går på el så ska den kunna laddas full på låt säga 5 minuter och gå att köra minst en vecka per laddning.

Om det inte går att fixa så duger en 650:a med vajjerkran minst lika bra ;)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).