Motorsåg och handhållet

Kan nån identifiera slangen? Husqvarn 40

16 inlägg 8929 visningar 2 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Husqvarna

Kan nån identifiera slangen? Husqvarn 40

paef  
#223516Hej,
Håller på att renovera en gammal som som legat isärplockad nått år. Kommit så långt att jag håller på plocka ihop den igen, men det är en slang som jag inte hittar var den ska sitta och har svårt att identifiera var den ska sitta via de sprängskisser jag hittat.
Slangen går bakom motorn från väster till höger och sticker ut på högersidan, men jag hittar ingen fästpunkt för den på vänstersidan.
Har en teori att den skulle vara för vevhusvent eller dyligt, men hittar som sagt ingen nippel där den skulle kunna sitta.

Sågen i fråga är en Husqvarna 40 från mitten av 80-talet (tror 85-87 nånstans).

Slangen syns på bifogade bilden precis bakom cylinderhuset.

TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Kan nån identifiera slangen? Husqvarn 40

bmbamse  
#223530Jag tror det där ska vara tankavluftningen och ska nog ner i ett av hålen tanken.

Användarvisningsbild

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#223536Det ska vara en liten pilledutt i ändan med som tillåter lut att vandra men inte vätska.
Denna ska vara utanför tank på spånsidan under kåpan.
Har för mig den ska ner i bakre hålet sen.

paef  
bmbamse skrev:Jag tror det där ska vara tankavluftningen och ska nog ner i ett av hålen tanken.

Mange skrev:Det ska vara en liten pilledutt i ändan med som tillåter lut att vandra men inte vätska.
Denna ska vara utanför tank på spånsidan under kåpan.
Har för mig den ska ner i bakre hålet sen.

Tackar för det, ska kolla upp lite nogrannare kring tanken och se om man hittar det hålet då.

Men det ska egentligen sitta nån typ av ventil på sågsidan som endast släpper igenom luft då?

TS
Användarvisningsbild

#223575Inte ventil i den bemärkelsen man vanligen tänker utan en konformad sak gjord av kulor som medger luft att gå igenom men inte vätska. Funkar ned en lämplig skruv med.

Användarvisningsbild

anersimyra  
Mange skrev:Inte ventil i den bemärkelsen man vanligen tänker utan en konformad sak gjord av kulor som medger luft att gå igenom men inte vätska. Funkar ned en lämplig skruv med. Samma "pilledutt" finns på dykregulatorer, det är ett s.k SINTERFILTER, benämningen , sinter har med kulor att göra. :ugeek:

Användarvisningsbild

anersimyra skrev:
Mange skrev:Inte ventil i den bemärkelsen man vanligen tänker utan en konformad sak gjord av kulor som medger luft att gå igenom men inte vätska. Funkar ned en lämplig skruv med.
Samma "pilledutt" finns på dykregulatorer, det är ett s.k SINTERFILTER, benämningen , sinter har med kulor att göra. :ugeek:

Just det.
Finns i andra grejer o delar på såg med.

Användarvisningsbild

anersimyra  
Mange skrev:
anersimyra skrev:
Mange skrev:Inte ventil i den bemärkelsen man vanligen tänker utan en konformad sak gjord av kulor som medger luft att gå igenom men inte vätska. Funkar ned en lämplig skruv med.
Samma "pilledutt" finns på dykregulatorer, det är ett s.k SINTERFILTER, benämningen , sinter har med kulor att göra. :ugeek:

Just det.
Finns i andra grejer o delar på såg med.
Filterbrons heter det på en dykregulator minns jag nu, har det funnits fukt i dykflaskan blir filtret ärgat, jag ska ta reda på hur det funkar i praktiken, det är alltid intressant. :-bd

Användarvisningsbild

#223632Det fanns en annan benämning på det som Partner använde, men kommer inte på det fu... Kanske det var filter brons, nåt med brons låter bekant...

Användarvisningsbild

machonisti  
#223635Kanske det här hjälper?
http://www.lagermetall.se/glidlager/olj ... v.aspx?i=2

Användarvisningsbild

anersimyra  
Mange skrev:Det fanns en annan benämning på det som Partner använde, men kommer inte på Kollar upp det innan helgen. det fu... Kanske det var filter brons, nåt med brons låter bekant...

Användarvisningsbild

machonisti skrev:Kanske det här hjälper?
http://www.lagermetall.se/glidlager/olj ... v.aspx?i=2

Just det en sån liten pilledutt som är på bilden är det.

Bild

Användarvisningsbild

anersimyra  
#223639Jamenvafan, vad konstigt, svaren hamnar i andra medlemmars text, det ser ju ibland ut som att jag "skriver andra på näsan", det är absolut inte meningen. Ja, ja, hoppas ni läser lite mellan raderna pojkar och flickor.

Användarvisningsbild

#223643Det är bara när du använder [quote] taggarna.

Om du ändrar/redigerar dina inlägg så klipp ut din text o sätt en det efter quote taggen med / innan quote vilken markerar slutet på citerad text.

Användarvisningsbild

totte  
anersimyra skrev:Jamenvafan, vad konstigt, svaren hamnar i andra medlemmars text, det ser ju ibland ut som att jag "skriver andra på näsan", det är absolut inte meningen. Ja, ja, hoppas ni läser lite mellan raderna pojkar och flickor.

Du skriver nog innanför den avslutande [/quote] i citatet. Kolla att du verkligen skriver nedanför den så bör det lösa sig.

Annons:
Aspen biobränsle
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).