Vedmaskiner, flishuggar

Varvtalsvakt flishugg..

35 inlägg 38689 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Varvtalsvakt flishugg..

Forsgren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#212523 Håller på att konstruera en lite universell varvtalsvakt för flishuggar.
Och tänkte höra om det finns idéer om vad den borde ha för funktioner.

Rent fysiskt är det ett kretskort med en liten display på och till det några knappar/vippbrytare och en ratt man gör inställningar med, den kommer att kunna driva elventilerna direkt. Matningsspänningen kan vara 12V eller 24V.
Induktiv givare används för att känna varvtalet och eventuellt till övre inmatningsrullen.

Som det är nu har den följande funktioner:

Stopp vid valfritt varvtal.
Start vid valfritt varvtal.
Valfri backtid efter stopp.
Det går att ställa in hur många pulser varvgivaren ger per varv, tex om man sätter givaren mot ekrarna på en remskiva på huggaxeln.
Den kan även styra trycket på överrullen om man har en hydraulcylinder som pressar ner den.
Med en givare som talar om om överrullen är nere eller ej kan man få den att stänga av trycket när rullen inte används, dvs ligger i botten för att spara energi.
Men den kan även fördröja trycket på rullen när man stoppar in en stock så att man lättare får in den grova rotändan innan den trycker.
Automatisk växling mellan tryck på rulle och trycklöshet gör också att besvärligare material lättare dras in..

Eventuellt blir det kanske två versioner, en med bara varvtalsvakten och en med varvtalsvakt och inmatningsrullautomatiken.

Tips och idéer?



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Varvtalsvakt flishugg..

Vedia.se  
#212719 Låter som en bra ide, vad kommer priset hamna på tror du?

Användarvisningsbild

Re: Varvtalsvakt flishugg..

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#212720 Motoroljetryckvakt, motortempvakt, app till luren eller kopplat till saftblandare.

Avatar Fallback

Re: Varvtalsvakt flishugg..

cbrman  
#217810 För min del räcker de funktionerna mer än väl..
Har du tänkt producera och sälja?? jag är väldigt intresserad isf.

//Rickard

Användarvisningsbild

Re: Varvtalsvakt flishugg..

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#217823 Tycker också att de funktioner som nämns räcker!

Är också intresserad om priset blir rätt!

V

Avatar Fallback

Re: Varvtalsvakt flishugg..

cbrman  
#221940 hur går utvecklingen?? min traktor skulle älska mig om jag monterar varvtalsvakt på huggen..:)

Avatar Fallback

Re: Varvtalsvakt flishugg..

Forsgren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#222990 Oj, här har det varit lite aktivitet som jag missat! Undra om jag angivit fel mail eller avaktiverat notifieringen om svar på meddelanden.. Aja..

Jo övervakning av motorn hade kunnat vara något, nu har jag redan tillverkat kretskort för en första version så det får bli på en framtida variant.

Rätt pris, ja vad är rätt pris? Önskemål? :wink:
Har försökt hålla nere priset men det är svårt.. Speciellt det mekaniska, låda strömbrytare vill gärna bli dyrt om man skall ha någon slags kvalite på prylarna. Har fortfarande lite programmering kvar innan den är klar, men sen kanske någon vill vara testpilot..

   TS
Avatar Fallback

Re: Varvtalsvakt flishugg..

cbrman  
#223006 har noll koll på vad elmojänger kostar. men för mig är " rätt" pris runt 3000kr kanske. men kanske e ute å cyklar helt..

testpilot låter nice...

Användarvisningsbild

Re: Varvtalsvakt flishugg..

Bax  
#223033 Är det bara jag som skulle vilja ha minskande-ökande matning kopplat till varvtalet, istället för stopp-start?
För att minska rycken i motor och drivlina.
Det skenar väl iväg i pris antar jag, men det vore i alla fall roligt att veta.
Senast redigerad av Bax tor 25 apr 2013, 20:32, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Varvtalsvakt flishugg..

Forsgren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#223096 Skall räkna lite på det, men lite mer tror jag det blir att kosta, en stor det är ju egentligen "utvecklingskostnader" men dom lär jag nog aldrig få igen.. ;) Det är ju en hobby trots allt..


Steglös matning är nog inga problem, tror det skulle gå att fixa med denna styrning efter lite programmering. Problemet är i så fall att du behöver en annan typ av elventil, som kostar en del mer än en vanlig av/på..

I vilken drivlina vill du slippa rycken? Mellan hydraulmotor och inmatningsrulle antar jag, för inte blir det så mycket ryck i drivlinan mellan motor hugg då man har så pass mycket massa i huggskivan/trumman.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Varvtalsvakt flishugg..

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#223107 Vad tycker DU vore ett skäligt pris Forsgren?

Från en sugen Vessla!

Avatar Fallback

Re: Varvtalsvakt flishugg..

Forsgren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#223108 Som sagt, jag skall fundera på det lite. Och så måste jag få programmeringen klar också, men jag återkommer..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Varvtalsvakt flishugg..

Bax  
#223110
Forsgren skrev:...I vilken drivlina vill du slippa rycken?...


I traktorns drivlina.


Jag har knäckt två PTO-axlar. :oops: :???:
Den ena iofs i en gammal Fordson så det var väl inte så oväntat.
Den andra i en 90hk SAME, det var oväntat, och dyrt :sad:

Avatar Fallback

Re: Varvtalsvakt flishugg..

cbrman  
#223138 låter tråkigt med knäckt axel... antar att du inte har några remmar på din hugg som kan ta smällen..

visserligen tråkigt när dom går av men hellre det än att behöva riva traktorn..

Avatar Fallback

Re: Varvtalsvakt flishugg..

cbrman  
#229182 Några framsteg i uppfinnandet Forsgren?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).