Sågtimmer

Gran eller fur

14 inlägg 15941 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Gran eller fur

millan  
#20576 Om ni skulle bygga ett åretrunthus i rundtimmer (topprot), skulle ni då välja gran eller fur?
Motivera gärna varför.
Tack på förhand!!



   TS
Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20582 Skall det kläs med panel?
Skall det bearbetas maskinellt?

I så fall spelar det ingen roll, skulle jag vilja påstå. Möjligen att kärnfura håller bättre som syllstock(ar), och är något lättare att bearbeta för hand i och med färre kvist.

Det viktiga är att de är raka, och i alla fall häromkring tycker jag granarna generellt ser finare ut. Men jag är ingen expert, bara på tredje varvet än så länge, trots att det är gudruntimmer... :-)

Avatar Fallback
millan  
#20596 Det ska knuttimras av topprotstimmer ca.30-40cm i diameter(behandlas med tjärblandning) ej maskinsågas, barken av och handbilas.
exempel: http://www.sibcon.se/bilder/timmer/Rund.jpg

   TS
Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20704 Hur rundtimmer fungerar är jag inte säker på, men har för mig att gran har en benägenhet att vrida sig. Åtminstone gör den det då den är sågad, medan tallen håller formen bättre. Tror detta även gäller timmer.

Kanske någon annan som vet säkert.....

Avatar Fallback
millan  
#21009 jaha...vrida sig låter inte bra..någon som vet var bästa tallen i Sverige växer med fin kärnfura.

   TS
Avatar Fallback

Rundtimmerhus

dieseltomten  
#21017 Är det så snyggt att bygga ett rundtimmerhus? Det är ju inte direkt vanligt i sverige. Sen om man vill sälja det, hur går det då? Ser ju ut som nåt amerikanskt fort...

Det är bara min mening, då jag tycker att rundtimmerhus är bland det fulaste som finns. Passar kanske till nån bastu eller slogobod. Men till hus ska det väl vara sågat bilat timmer?!

Fast smaken är ju olika förstås
/T

Avatar Fallback
millan  
#21028 Smaken är ju olika, personligen så vill jag definivt ha huset i rundtimmer för att då få en "äkta känsla". Man får självklart tycka vad man vill om den saken, vilket kanske inte har så mycket med min fråga att göra.. :roll: men jag hade inte tackat nej till detta huset exempelvis..tycker inte det ser tokigt ut med rundtimmer..
http://www.viking-bjelkehuse.dk/default.efact?pid=573

   TS
Avatar Fallback
lassel  
#21173 Jag skulle defenetivt valt Tall (som vi ålänningar säger).

Får man tall med ordentlig kärna så håller de nästan i evighet om du behandlar dem flera omgångar med tjära(förtunnas såklart ut).
Men man måste ju se till att det är fin kvalitet på stocken om man inte vill att den ska vrida sig. Det kallas här för tjur, vettetusan va de e på "svenska".
Jaja man skall ha kjärnan i mitten och trät ska va spikrakt då är det fin stock som inte kommer vrida sig.

Är ingen timmrare direckt men tror de plockar ihop kojjan och sen så plockar de ner den igen och sen slutmonterar. Har sett/känner folk som kan det hantverket och de behövs nog lite praktik. Men snyggt blir det!

Lycka till med bygget

Lasse

Användarvisningsbild
halvproffs  
#21182 Den bästa furan ska visst växa på gotland, mao den har störst andel kärnvirke som är väldigt rötmotståndigt. Förr i tiden randbarkade dom fura på rot för att den skulle bilda kådämnen i rotstocken. Fick stå så i 5-10 år. I södra Sverige använde dom även ek i syllstockarna som också är väldigt rötmotståndigt. Jo det heter tjur här i Sverige också och beror på att stammen ej har växt lodrätt utan blivit en krök någonstans på stammen. Jag tycker ej heller att rundtimmerstugor är någe vidare snyggt. Mora turistbyrå är gjord av 4 eller 5 varv jätterundtimmer som jag tror kommer fra Norge. Håller just nu på med en liten kolarkoja av bilat timmer med laxknut. Ungefär som zinkning. :)

Användarvisningsbild
halvproffs  
#21185 Tilläggas kan att definitionen av tall och fura är:Tall växer fortfarande på höjden och har ej börjat bilda kärna i någon större omfattning.Fura har avslutat höjdtillväxten och börjat breda ut krona och kärna.

Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21201 Tjur har inte något med vridet virke att göra, åtminstone inte i sydsverige.

Tjurved är den hårda ved som uppstår på utsidan av en böj då ett träd växer krokigt, t.ex. om det står i en dikeskant. Sådant virke är i det närmaste omöjligt att såga för det vrider sig hur som helst. På ett cirkelsåg nyper det så att klingan stannar eller så flyger stocken iväg baklänges.

Avatar Fallback
lassel  
#21962 Jasså så Ålanskans "tjur" verkar va lite annorlunda mot vad svenska är, så är det med dialekter. Samma sak så är tall en tall hela sitt liv, och även efter att den är sågad.

Ja får man tag på ek till syllarna så är det idealiskt.

Lasse

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22302
halvproffs skrev:Den bästa furan ska visst växa på gotland, mao den har störst andel kärnvirke som är väldigt rötmotståndigt. Förr i tiden randbarkade dom fura på rot för att den skulle bilda kådämnen i rotstocken. Fick stå så i 5-10 år. :)


Detta praktiseras en del i finland och kallas då att göra en "silverfura".
Det ryktas att förr när en son föddes så randbarkade man ett antal tallar(om skog fanns i hemmanet) som skulle bli kommande husvirke om
18-20år.Om det är sant eller ej vet jag inte,men det låter ju klokt.

/Nisse

Avatar Fallback
M_M  
#22383 Tall eller fura blir väl snyggare bränt av solen. Gran blir väl mest bara grått. Fast ska man behandla med tjära spelar det väl mindre roll.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).