Föryngring

Skadad sitka

4 inlägg 4215 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skadad sitka

Lindianerna  
#222438 Hej!
Har ett bestånd med sitkgran.
Hela området börjar på en en platå och ligger i en västerlig backe ner mot en mosse.
Planterade detta i våras (2012) och har nu märkt att en stor andel drabbats av oranga barr.
de värst drabbade står uppe på platån. Hade det varit frosten som gjort detta tycker jag att de borde klarat sig bättre än de ner mot svackan!!?
va tror ni?
Klarar sig sådana här granar?



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Skadad sitka

machonisti  
#222452 Stygga bilder och antagligen gråtansvärt när man står mitt i beståndet. Första tanken är nog frost.

Användarvisningsbild

Re: Skadad sitka

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#222764 Har du behandlat plantorna mot vilt? Detta ser mer ut som sådana skodor. Behandling på inte invintrade plantor. Jag har fråstskoador på mina sitkaplantor men det är inte hela träd utan med på grenarna. Mars var dock svår mot alla barrträd med stark sol och 20 minus på nätterna.

Avatar Fallback

Re: Skadad sitka

boagne  
#222852 Har haft liknande problem, med sitka. Justnu lider plantorna nog av tjäle:kan inte suga vatten och den uttorkande vårsolen. E.v föregående års vårfrost

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).