lör 20 apr 2013, 21:04#222370Har nyligen blivit skogsägare som jag hade sett fram emot att få förvalta.I samband med att grann fastigheten gjorde en större avverkning ca 2000m3 så körde maskinerna in på min fastighet parkerade intill en brunn med bränslekärran och skördaren stod parkerad mitt i viltåkern. Inte nog med detta så har skördaren avverkat lite drygt 200m långt och 45m brett. Blev erbjuden gratis avverkning och skotning tycker det är förolämpande att få höra sån skit har nyligen betalat strax under 1miljon. Har nu kopplat in en advokat.
Skogsfastigheter
Min skog är borta
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

Re: Min skog är borta
Camwood - Edsbro Norrtälje Kommun och skog i Nyadal Höga kusten och träverkstad och såg i Enviken Dalarna- lör 20 apr 2013, 21:26
lör 20 apr 2013, 21:26#222376Tre dubbla priset per m3 för allt avverkat på din fastighet.
Sen en ordentilig ursäkt från företaget som jorde övergreppet på din skog.
SEN kan du börja resonera och förhandla om kompensation för intrånget
Värna äganderätten
SEN kan du börja resonera och förhandla om kompensation för intrånget
Värna äganderätten
SMV 21 s SMV Drivax Fendt Dieselross med halvband BM55 med kedjor och kälke MF 35 Ockelbo 8000 med kälke
lör 20 apr 2013, 21:28#222380
Håller med Camwood speciellt att värna om äganderätten!
Camwood skrev:Tre dubbla priset per m3 för allt avverkat på din fastighet.
SEN kan du börja resonera och förhandla om kompensation för intrånget![]()
Värna äganderätten
Håller med Camwood speciellt att värna om äganderätten!
Vedeldande skogsägare, leker med motorsåg på vintern å grävmaskin på sommaren.
sön 21 apr 2013, 07:29#222435Sånt är ju jäkligt tråkigt, men blir väl vanligare i framtiden med all utländsk arbetskraft i skogen. Detta är en svår ekvation; vi skogsägare vill ha billig avverkning (moderna rationella maskiner till lågt pris) men samtidigt höga krav på kvalitet, kunskap, god planering och dialog med berörda.
I detta fall är det ju dialogen med dig som saknas och den är svår att rätta till i efterhand. Ja vad ska man göra? Hade du tänkt avverka i år? isåfall kan ju erbjudandet om gratis avverkning vara intressant men om du inte hade tänkt avverka så ska du ju ha extra kompensation för utebliven tillväxt och låga virkespriser.
Ska bli intressant att höra vad din advokat säger, det låter som stöld utan uppsåt och då torde du inte få något större skadestånd. Jag tror att bästa vägen att komma vidare för båda parter är att resonera med skogsbolaget, få dem att erkänna att de gjort fel och att du lidit skada. Förutom gratis avverkning på det felhuggna området så ska de bjuda på fria maskintimmar för det belopp som du anser att du lidit skada.
I detta fall är det ju dialogen med dig som saknas och den är svår att rätta till i efterhand. Ja vad ska man göra? Hade du tänkt avverka i år? isåfall kan ju erbjudandet om gratis avverkning vara intressant men om du inte hade tänkt avverka så ska du ju ha extra kompensation för utebliven tillväxt och låga virkespriser.
Ska bli intressant att höra vad din advokat säger, det låter som stöld utan uppsåt och då torde du inte få något större skadestånd. Jag tror att bästa vägen att komma vidare för båda parter är att resonera med skogsbolaget, få dem att erkänna att de gjort fel och att du lidit skada. Förutom gratis avverkning på det felhuggna området så ska de bjuda på fria maskintimmar för det belopp som du anser att du lidit skada.
sön 21 apr 2013, 07:49#222437
Dom har vräkt ner ett helt bestånd som låg i direkt anslutning till fastigheten (fritidshus) så nu finns där bara en horisont priset på den strax under 1miljon. 😡
OAS-forests skrev:Sånt är ju jäkligt tråkigt, men blir väl vanligare i framtiden med all utländsk arbetskraft i skogen. Detta är en svår ekvation; vi skogsägare vill ha billig avverkning (moderna rationella maskiner till lågt pris) men samtidigt höga krav på kvalitet, kunskap, god planering och dialog med berörda.
Dom har vräkt ner ett helt bestånd som låg i direkt anslutning till fastigheten (fritidshus) så nu finns där bara en horisont priset på den strax under 1miljon. 😡
TS
sön 21 apr 2013, 08:13#222441Ok, då förstår jag, de har avverkat skog på en tomt. Då bör man tillämpa ett annat synsätt. Förutom stöld kan det ju även bli fråga om skadegörelse.
Bra att du tar hjälp av en jurist, skriv gärna på forument om hur det går!
sön 21 apr 2013, 08:41#222445Antagligen inverkar kalhygget även på fritidshusets värde.
Vedeldande skogsägare, leker med motorsåg på vintern å grävmaskin på sommaren.
sön 21 apr 2013, 08:43#222447Argumentera utifrån domar där tomtägare tagit ner träd på kommunal mark, det lär svida ordentligt i skinnet på den skyldige. Själv hade jag betraktat egendomen som totalt vandaliserad och värdelös. 😡
Mvh Anders.
Mvh Anders.
sön 21 apr 2013, 09:09#222453Ja området verkar ju ha blivit helt värdelöst för dig och dina syfte och framtidsplaner. Så köpeskillingen och sveda o verk + markberedning och återplantering värkar vara en rimlig uppgörelse.
Och sedan skall du gå ut och informera om vilket företaga är, vilka som jobbar där etc etc.
Såna företag och entreprenörer SKALL bort från marknaden. Och ända sättet är att upplysa andra så dom inte anlitar företaget. 😈
Och sedan skall du gå ut och informera om vilket företaga är, vilka som jobbar där etc etc.
Såna företag och entreprenörer SKALL bort från marknaden. Och ända sättet är att upplysa andra så dom inte anlitar företaget. 😈
..
sön 21 apr 2013, 09:51#222462Bolaget här betalar dubbla virkesvärdet utan hänsyn till avverkningskostnader som utgångsbud. Men är det en fritidsfastighet så kan man värdera skönhetsvärden med mera. En tant nånstans fick betala en halv mille för ett träd.
Rottne F12, Volvo EC70, Valtra A75, Kranman P25
Stihl MS 201,241,261,362, RS460,480,490, Jonsered 2253WH
Stihl MS 201,241,261,362, RS460,480,490, Jonsered 2253WH
sön 21 apr 2013, 10:36#222471ta in x så kan han älta detta i 5 år
Senast redigerad av Fredrik Reuter ons 24 apr 2013, 16:59, redigerad totalt 1 gång.Anledning: Raderat namn, även om det är skämt kan det uppfattas stötande.
sön 21 apr 2013, 11:03#222473
Don't ask the question if you don't like the answer! Kvalitet framför allt!
sön 21 apr 2013, 13:39#222485
Fastigheten är på 10 ha varav 1,5 är tomtmark med hygget direkt intill tomten, horisonten består av martallar nu när skogen är väck .Lär nog få skriva på ett papper för å få tyst på mig men d kommer nog att kosta 1 del.
OAS-forests skrev:Ok, då förstår jag, de har avverkat skog på en tomt. Då bör man tillämpa ett annat synsätt. Förutom stöld kan det ju även bli fråga om skadegörelse.
Fastigheten är på 10 ha varav 1,5 är tomtmark med hygget direkt intill tomten, horisonten består av martallar nu när skogen är väck .Lär nog få skriva på ett papper för å få tyst på mig men d kommer nog att kosta 1 del.
TS
sön 21 apr 2013, 13:50#222486Återplanering av "fullstora" träd är inga problem egentligen, det är enbart en kostnadsfråga. Själv hade jag tveklöst krävt en återställning av den förstörda marken, tekniken finns att plantera riktigt stora träd i dag, kör hårt.
Mvh Anders.
Mvh Anders.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).