sön 21 apr 2013, 19:16#222514Alltså jag blir så jävla förbannad varje gång jag får läsa här att man tar åcker pris om man säljer ved för över 400 m3 s. De som påstår detta är utav ren skär avundsjuka bara för att man kan ta det och har nöjda kunder.
Följande kostar dessa pengar i produktion som jag körde inga priser är påhittade
90 glasfiber säckar a 140 :- st ved inköp 375+ moms ca 425:-
Diesel till traktorn samt farsans traktor för griplastarvagnen samt utkörning till kunder ett par hundra liter diesel.
Hydraul olja ca en dunk på två billass med släp. eftersom den spolades ut på kedjesmörjning.
Bensin till motorsågen. Leasing av vedmaskin ca 2000:- i mån sedan vill man ju ha ut lite i lön för man håller på med skiten, ingen skulle väl ställa sig i en fabrik o producera nått utan lön tex .
Även fast jag tar 600:- m3 s för torr björk så blir det inte mycket över efter försälnings moms mm. Så sug på det alla belackar som gnäller att man suger pengarna ur kunder som tycker det lönar sig Med bergvärme installation för 150 tusen loppor eller fjärrvärme för 4000 i månaden ,eller värmepumpen som är strömsnål upp till -12 minus men va drar de i ström efter det sedan .
Hur som hellst vill det mycket till innan man eldar upp ved för 4000 i månaden.
Hugger ved med jonsered CS 2253 WH och har kompissens CS 2245 S som reservsåg. Kapar veden med en japa 320 med Dubbelklyv . Traktor Ih 1255