Vedmaskiner, flishuggar

Bilder från er vedtillverkning

3031 inlägg 825928 visningar 183 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Posta en bild ifrån er vedtillverkning, vad som helst!

totte  
#221257 Troligen har du en blockering för visning av bilder från externa servrar i din webläsare.

Initiums bilder ligger på nån som heter sphotos-c.ak.fbcdn.net, det är alltså inte bilagor på forumet. Jag ser dom allihop.

Trejon
Avatar Fallback

Re: Posta en bild ifrån er vedtillverkning, vad som helst!

Flax12  
#221538 Ryggskott har satt stopp för start av vedmaskinen, blir att bita ihop och prova om 14-dar igen :sad:
20130414_163155.jpg

Avatar Fallback

Re:våstädat

vedhandlaren  
#221542 vårstädat på timmer planen och timmer leverans dagen efter.

Användarvisningsbild

Re: Posta en bild ifrån er vedtillverkning, vad som helst!

totte  
#221629
Flax12 skrev:Ryggskott har satt stopp för start av vedmaskinen, blir att bita ihop och prova om 14-dar igen :sad:


Usch då, inte kul, krya på dig!

Användarvisningsbild

Re: Posta en bild ifrån er vedtillverkning, vad som helst!

Mäki  
#222310 Jag har klabbat lite ved i säckar i år men tycker inte om när det
kommer med så mycket skräp i säcken så jag byggde ihop ett rensjärn
som tar bort en del skräp fören det ramlar ner i säcken.

Vedklyvning 001.JPG


Vedklyvning 006.JPG


Vedklyvning 010.JPG


Ställningen är bara provisorisk för att testa om iden alls fungerade
och det gjorde den riktigt bra :grin:
Man fyller en kärra på två till tre säckar :shock: med skräp som annars skulle åka ner i säcken och försämra torkningen.

Nu gäller det att bygga en bättre ställning i stål tills nästa år. :roll:

Användarvisningsbild

Re: Posta en bild ifrån er vedtillverkning, vad som helst!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#222311 Oj det lät som den sorterar ut skräpet riktigt effektivt!

Avatar Fallback

Re: Posta en bild ifrån er vedtillverkning, vad som helst!

skogsbonne  
#222340 du flyttar vedmaskinen för varje säck?

Användarvisningsbild

Re: Posta en bild ifrån er vedtillverkning, vad som helst!

Mäki  
#222374 Jo den är effektiv men den kunde vara bättre om man skulle utveckla den mera.

Jo jag flyttar maskinen för varje säck eftersom jag bara har en traktor att tillgå.

Felet är att min vedmaskin har ett kort matarband vilket resulterar i att jag har för kort
fallhöjd mellan säck och band.
Skulle man ha längre matarband så kunde man ha ett längre galler som skulle vara effektivare.

Användarvisningsbild

Re: Posta en bild ifrån er vedtillverkning, vad som helst!

Vedproducent  
#222378
Mäki skrev:Jo den är effektiv men den kunde vara bättre om man skulle utveckla den mera.

Jo jag flyttar maskinen för varje säck eftersom jag bara har en traktor att tillgå.

Felet är att min vedmaskin har ett kort matarband vilket resulterar i att jag har för kort
fallhöjd mellan säck och band.
Skulle man ha längre matarband så kunde man ha ett längre galler som skulle vara effektivare.

Kör med Kisas färdiga variant i stål efter elevatorn. Men med de dubbla rensgallrena som sitter före elevatorn så är det inte mycket skräp kvar som den kan sortera bort.

Användarvisningsbild

Re: Posta en bild ifrån er vedtillverkning, vad som helst!

Mäki  
#222383 Jo det är klart om man kör med proffs grejer så är det stor skillnad
men jag har en liten maskin för att tillverka ved till 2 1/2 hushåll och säljer ingen ved utan försöker bara få till en effektiv ved tillverkning åt oss själva.

Användarvisningsbild

Re: Posta en bild ifrån er vedtillverkning, vad som helst!

stegmaster  
#222425 De rensgallrena som finns som standard efter klyvkniven er oftast bra nog, om man endast kör med 4 klyvkniven så det inte blir så mange kubber samtidig.
Med t. eks en 10 stjärna blir det alldeles för mange kubber, så skrapet blir med vidare ut på utmaterbandet och til säcken.
Av denna anledning kör jag numera endast med 4 klykniven och gör omklyning på gröve virke.
Har klyvt 15m3 tall flera dager i rad nu, och då kör jag undan precis 2 fulle skopor( 1m3 skopa) varje dag efter rengörning, inklusive spån och annat skrap(flis, is/snö, bark), så lite försvinner det på vägen från stock til ved.

Då blir det fina säcker.
Forövrig viser bilden min kompis, med sin sprillans nya case jx80

Foto0026.jpg




En bild av hela vedanlegget, från tidligare i vinter.

DSC_5008.JPG

Avatar Fallback

Re: Posta en bild ifrån er vedtillverkning, vad som helst!

Flax12  
#223190
20130426_142224.jpg
Nu har ryggskottet äntligen släppt, så nu är det bara ösa på så spetorna yr :smile:

Användarvisningsbild

årsveden klar

halvproffs  
#224424 Vedtillverkning i år med ny vedmaskin och dom nya uppläggningsbockarna som fungerade perfekt. Lade upp fulla lass från Vreten1000vagnen och dom höll :surp:

Avatar Fallback

Re: Posta en bild ifrån er vedtillverkning, vad som helst!

Flax12  
#226466 Så blev det till slut av, ett rens galler! Gjort av skrot ifrån den stora "bra att ha" högen. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Posta en bild ifrån er vedtillverkning, vad som helst!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#226493 Högintressant med rensgaller! Vore det möjligt att filma nån av rensgallerkonstruktionerna i drift?

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).