Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Minström IPS

7 inlägg 6823 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Minström IPS

Steen  
#198013 Hur justerar man min strömmen på IPS?
Det är min fars gamla Valmet 840 som är av och på känsla i spakarna.



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Minström IPS

Solo  
#198014 Ta på spaken tills lampan på IPS-boxen tänds, justera minströmen så att kranen rör sig väldigt sakta

Avatar Fallback

Re: Minström IPS

Steen  
#198049 Får testa det, Tack.

   TS
Avatar Fallback

Re: Minström IPS

Henningway  
#220605 Det finns inget mekaniskt stopp på potentiometrarna och det kan ställa till med en del bekymmer om man inte tänker på det. Jag har för mig att det är ca 9 varv från min till max.
Alltså bör man först skruva in potentiometern minst nio varv så man är säker på att man börjar från min, därefter gör man som Solo beskriver ovan, håll på spaken i just den positionen där lysdioden tänds och försök att inte röra spaken, öka strömmen med potentiometern tills kranen rör sig och därefter minskar du minströmmen ned till den punkt där den så gott som stannar av igen.
Anledningen till att man ska ha en tydlig kranrörelse och därefter minska strömmen är för att det alltid finns en startfriktion som man måste övervinna. -Tänk på hur det är om du ska flytta ett skåp som står på golvet, då krävs det mer kraft för att rubba den ur position än vad som behövs för att fortsätta förflyttningen när den börjat röras.

Lycka till!

Avatar Fallback

Re: Minström IPS

alias  
#221878 Hej!

Har också funderingar kring IPS-boxar.

Lånar en maskin då och då som har lite egenheter som även ägaren har tröttnat på nu.

Dels är det lång "dögång" i spakarna innan lysdioderna börjar lysa (har varit så länge, men det känns som problemet förvärrats med tiden), dels får kranen ibland spatt totalt.

Från att ha gått nästan sävlig men mjukt med fullt spakutslag så kan den bli ryckig (lite on/off känsla på funktionerna med stora okontrollerade rörelser direkt strömmen ligger på funktionen) i vissa funktioner - främs i ena spaken.

Det är även svårt/omöjligt att ställa min/max-funktionen på vissa kranfunktioner (och som nämnt ovan så ändrar de på sig under gång ibland).

Någon som vet vad det kan vara - hjälper det att endast byta korten till de aktuella funktionerna eller är det tvunget att byta huvudkortet till spaken också för att få bukt med problemet?

Kan tillägga att det är vanligt att huvudkortens lysdioder lyser rött istället för grönt när man startar maskinen, så man är tvungen att "återställa" huvudkorten.

Tacksam för all hjälp och input jag kan få.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Minström IPS

Henningway  
#222078
alias skrev:Hej!

Har också funderingar kring IPS-boxar.

Lånar en maskin då och då som har lite egenheter som även ägaren har tröttnat på nu.

Dels är det lång "dögång" i spakarna innan lysdioderna börjar lysa (har varit så länge, men det känns som problemet förvärrats med tiden), dels får kranen ibland spatt totalt.

Från att ha gått nästan sävlig men mjukt med fullt spakutslag så kan den bli ryckig (lite on/off känsla på funktionerna med stora okontrollerade rörelser direkt strömmen ligger på funktionen) i vissa funktioner - främs i ena spaken.

Det är även svårt/omöjligt att ställa min/max-funktionen på vissa kranfunktioner (och som nämnt ovan så ändrar de på sig under gång ibland).

Någon som vet vad det kan vara - hjälper det att endast byta korten till de aktuella funktionerna eller är det tvunget att byta huvudkortet till spaken också för att få bukt med problemet?

Kan tillägga att det är vanligt att huvudkortens lysdioder lyser rött istället för grönt när man startar maskinen, så man är tvungen att "återställa" huvudkorten.

Tacksam för all hjälp och input jag kan få.

MVH
Alias



Kan det vara fel på spakarna? Vad är det för spakar?
Jag minns när jag körde Valmet 892 (inte IPS boxar förvisso) men då hade vi liknande problem som du beskriver ibland. Det var s.k. "kattskallar" till spakar och då fick man plocka isär spakarna och rengöra samt vrida på potentiometrarna i själva spakarna för att det var blev skit på dom och släpskorna fick ingen kontakt förrän kanske mitt på utslaget vilket innebar att det blev nästan omöjligt att köra, ibland slutade funktionen att fungera över huvud taget för en stund och så kom den igång igen.

Avatar Fallback

Re: Minström IPS

torste  
#222222 Kontroller loddingene på bunnkortet til forsterkerkortene.De har en vane for at sprekke.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).