Traktorer och processorer

Kesla stegmatare LF40 i gallring

50 inlägg 52345 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kesla stegmatare LF40 i gallring

volvo_buster  
#215121 Hej torsten83,

se PM ;)

Nu hugger vi super-sen sista gallring eller vad man nu ska kalla det ;)

   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Kesla stegmatare LF40 i gallring

fritidshuggarn2  
#215573
torsten83 skrev:Nja allt e ju relativt bor en bit från gränsen till Kronobergs län nere i Skåne. Så har väl en bit, tror ja har 25 mil te Kalmar. ja e intresserad av att komma å titta ändå om de inte är mycke längre än Kalmar.

Hej torsten 83 läste om dina funderingar.
Jag köpte en kesla och satte på vagnen i januari i år har bara kört några helger.och jag är nöjd ännu.
Jag har min fastighet Markaryds komun. det är ju inte så långt borta om du är intresserad.

Avatar Fallback

Re: Kesla stegmatare LF40 i gallring

volvo_buster  
#215601
fritidshuggarn2 skrev:
torsten83 skrev:Nja allt e ju relativt bor en bit från gränsen till Kronobergs län nere i Skåne. Så har väl en bit, tror ja har 25 mil te Kalmar. ja e intresserad av att komma å titta ändå om de inte är mycke längre än Kalmar.

Hej torsten 83 läste om dina funderingar.
Jag köpte en kesla och satte på vagnen i januari i år har bara kört några helger.och jag är nöjd ännu.
Jag har min fastighet Markaryds komun. det är ju inte så långt borta om du är intresserad.


Skicka PM till han så slipper han åka så långt!
Han får gärna komma hit och titta också, vi är också väldigt nöjda. Nu när det gått ett par hundra kubik så är kvistfunktionen bättre annars i början tyckte vi det kvistade för dåligt trots nyslipade knivar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kesla stegmatare LF40 i gallring

jonko  
#215985 kort och gott: vill ha!

Kesla sku sitta fint då ja kör patu kärra o kran, dock e ju kranen en griskliar typ, 595 kran... bara två kolvar till vridhuset...

Avatar Fallback

Re: Kesla stegmatare LF40 i gallring

Norske_Trond  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#221556 Hei, hur mye kubik klarar dere å mata igjennom i timen eller hur mye klarar dere å kjøre på en dag ( ca 8Timer) på disse Kesla stegmatarene, lurer lite på kapasiteten. Går vel mange Jamført med manuell hugging. er jo kvistingen som tar tid. Klarar man 30 kubik på en dag hvis det er lite grovt.

hilsen Trond

Avatar Fallback

Re: Kesla stegmatare LF40 i gallring

volvo_buster  
#221618 Hur mycket den klarar beror på vilken sort du stoppar i den. ;)
Det du kan se på filmen är sista gallring med allmän upprensning och där hugger vi utan problem cirka 3 lass på 5 timmar effektiv tid. Det tar cirka 90 sekunder att kvista/kapa ett träd som är runt 25cm i dia.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kesla stegmatare LF40 i gallring

Norske_Trond  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#221760 skjønner grovlek og type treslag har allting å si på antal skubikk på en dag, hur taklar den grove kvistar, bor ca 700moh så det er litt kraggiga tre her og inte bare tynne kvistor men ibland kvistar på 5-7cm på typ 30-40cm grova tre.
Grejer den det utan at ødelegga kvistknivane.
Er det runt 35 cm trad som er maX diameter på Lf 40. HAr en del Gallring som skulle vert gjort men hadde hjalp på mye med en slik stegmatare, har sett lite på en slik Narva s25 til å montere i kranen men har for liten kran og så greier jo den den inte grovere tre en ca 20-25 cm i grovlek og synes det er litt lite. mye av det som skulle vært gallrat er typ 30 cm og da hadde en Lf 40 vært fin. Noen som har testad den lite på bockig FjellBjørk? (inte rette fine stammar)

ps. fina videor dere alle samman har lagt ut :smile:

mvh Trond.

Avatar Fallback

Re: Kesla stegmatare LF40 i gallring

volvo_buster  
#221785 Det som kan bli problem med så stora kvistar är att man får ta de värsta med motorsågen, den kvistar iaf 30mm grova kvistar utan att blinka men över det så går det inte lika bra tyvärr. Vår maskin kvistar betydligt bättre nu än när den var ny, den har liksom slitet in sig kan man säga ;)

   TS
Avatar Fallback

Re: Kesla stegmatare LF40 i gallring

Norske_Trond  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#221798 Hur grovt tar den då, går det også bra med litt krokiga stammar.

ser jo rimlig solid ut iallefall. Ble blir nok inte nu kjøp ennu men kanskje etterhvert ;)

Avatar Fallback

Re: Kesla stegmatare LF40 i gallring

volvo_buster  
#221877 Den tar 40cm och kapar 35cm.
Kvistar går bra upp till 30mm grova, bäst fungerar gran/tall. Björk kan bli problem när grenverket "stolar" ut sig i toppen med grova grenar. Den sliter gärna av stammen då tyvärr!

   TS
Avatar Fallback

Re: Kesla stegmatare LF40 i gallring

Norske_Trond  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#221902 Takk for gode Råd. høres jo ut til å være et bra aggregat.

Du Må bare legge ut mere fillmer :smile:

Hilsen Trond

Avatar Fallback

Re: Kesla stegmatare LF40 i gallring

snurra  
#241714 Vill bara informera att jag har byggt ett längdmätnings system på en sådan, har satt på en rulle med omkretsen 200 mm ca, pulsgivare med 200 pulser, räknaren är en Hengstler Tico 772 (https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=19640) håller på och monterar och skall provköra så fort jag blir färdig, kommer att lägga ut bilder på detta

Användarvisningsbild

Re: Kesla stegmatare LF40 i gallring

Ängagärdet  
#248027 Har du fått igång längdmätningen än?

Avatar Fallback

Re: Kesla stegmatare LF40 i gallring

snurra  
#248109 Både ja och nej, skall modifiera mätrulle fäste, pulsgivare trasig, ny beställd, körde en dag som det fungerade och mätningen rapporterade 133 m totalt, körde bara 3m längder, då rullen inte följde krokarna på stammen alla gånger och rullen är gjord av ett gammalt kugghjul som är nedsvarvad så kanade rullen ibland, kanske lovade för mycket med att lägga ut bilder, är ju himla kul att köra denna moj ju, fungerar förvånansvärt bra på björk men man får hålla ögonen på krokarna, men jag skall försöka få ordning på detta under vintern !

Avatar Fallback

Re: Kesla stegmatare LF40 i gallring

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#248160 Får nog snart göra ett studiebesök vid snurra,vi hörs.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).