Massaved

Asp

15 inlägg 19966 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Asp

Perjons  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2017 Såg i en prislista att det finns ett separat pris för asp. Jag trodde att alla lövträd gick som lövmassa.
Varför skiljer man ut aspen. Finns det något speciellt användningsområde? Vem köper asp?



   TS
Avatar Fallback
björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2019 Asptimmer är råvara till tändstickor (det finns väl fortfarande några som använder dessa små reliker...)

/Björken

Avatar Fallback
Perjons  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2020 Leveranserna till tändsticksindustrin kan knappast nå några större volymer. Jag menar att det borde bli rätt många tändstickor av en kubikmeter asp.
Det borde finnas någon annan anledning till att asp fått bli ett eget sortiment.
Hur mycket asp avverkas i landet varje år?

   TS
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#2021 Asp går främst som pappersmassa.
Tror även att en viss del sågas.

Här är ett "klipp", från nätet om asp,,,

Aspens rika bark är omtyckt av växter och djur
Aspen växer bäst i mullrika sluttningar med rörligt grundvatten. Arten är ljuskrävande samt härdig mot vårfrost och vinterkyla. Från det kraftiga rotsystemet utvecklas rotskott i stor mängd, särskilt efter avverkning. Den blir sällan över 150 år, men genom rotskott kan samma individ fortleva i mer än 1000 år. Asplöven med sina långa, platta skaft darrar vid minsta vindfläkt. Barken utgör bäverns stapelföda och de fina kvistarna och knopparna är viktiga för hjortdjur och småvilt. Aspen har rik bark som har en ekologisk nyckelroll för flora och fauna. Exempel på arter som finns på asp är aspsopp och liten aspvedbock. I aspar har många hackspettar sin boplats.

Veden är ljus, lätt och mjuk samt tätvuxen. Den tål röta bra. Historiskt användes den till takspån, foder, gärdsgårdar, täckdikning, slipmassa, tändstickor, husgeråd och bindfaner. Genom sin lätthet användes asp till räfsskaft och bärok. Idag tillverkas tändstickor och pappersmassa. En halv kubikmeter aspträ lär ge cirka en miljon tändstickor! Aspen har ett lågt bränslevärde.

Asp är ett fornsvenskt ord. De darrande asplöven har gett trädet dess mytologiska rykte. En anledning anges vara att Jesus spikades fast vid ett kors gjort av aspvirke och att bladen sedan dess skälvt av fruktan för dess hemska öde. En annan förklaring skulle vara att Kain slog ihjäl Abel med en asp. Under asatiden var det istället ett heligt träd. En småländsk legend berättar att en kvinna som dömts till döden lovade att träden skulle bli vittnen till hennes oskuld. Sedan dess står asparna vid Alvesta med blodfärgade blad varje höst. Aspen har använts som kalendermärke. Blommar aspen tidigt väntar en tidig vår och sommar, medan en sen blomning betyder att våren och sommaren låter vänta på sig.

Avatar Fallback
Perjons  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2022 Tack skogshuggarn för lektionen. Rötbeständigheten förvånade mig. Jag trodde att aspen var rötbenägen.
Men grundfrågan kvarstår; Vem köper asp i sådan omfattning att det motiverar ett eget sortiment och vad används aspen till?
Som sagt lär inte tändstickstillverkarna köpa så mycket asp att det är aktuellt med ett eget sortiment.
Sågtimmer; Vem sågar asp med volym? Det måste väl i så fall vara för någon specifik produkt.
Vad gäller pappersmassan; Är det något särskilt pappersbruk eller någon särskild typ av pappersmassa som kräver asp?
Fick plötsligt en annan tanke - jag spekulerar; Är det månne så att man ibland inte vill ha aspinblandning i lövmassan. Om massaveden ska eldas kanske man inte vill ha asp eftersom bränslevärdet är lägre...
Hoppas någon kan bringa klarhet!

   TS
Avatar Fallback
björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2023 Aspmassa är eftertraktad till finpapper pga ljusa fibrer vilket kräver mindre blekning.

http://www.skogsreflexen.net/pdf/aspboken.pdf

/Björken

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2214 Vill minnas att man gärna använder asp till bastubyggen.

Annars tror jag asp uppskattas mest av viltet, tex tjäder, hare älg mfl.

Har man inga jättemängder tycker jag gott att man kan offra några som viltvård. T ex halvfälla så produceras mkt viltfoder. Eller tippa omkull ngra på vintern vilket hare o rådjur gillar.

/Nisse

Avatar Fallback
Perjons  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2331 Svaret på en av mina frågor.
Rottneros massafabrik (den som ska läggas ned) utanför Härnösand tar mycket asp.

   TS
Avatar Fallback
Nolltax AB  
#23020 Aspen flisas upp. Kort transportsträcka till värmeverken..

Avatar Fallback
Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24546 Har fått lev beskedet från VMF ;
ASP . Tändsticksvirke 30,87 m3fub. 11113:- 360:- m3fub
0,77m3fub vrak utan pris uppgift
Förvånar inte om vrak stjäls av mig + fraktkostnad.
Tändsticksvirke ska huggas tidigt på hösten då är priset bättre, priset är indelat i tre perioder.

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24548
Famag skrev:Har fått lev beskedet från VMF ;
ASP . Tändsticksvirke 30,87 m3fub. 11113:- 360:- m3fub
0,77m3fub vrak utan pris uppgift
Förvånar inte om vrak stjäls av mig + fraktkostnad.
Tändsticksvirke ska huggas tidigt på hösten då är priset bättre, priset är indelat i tre perioder.


Tillkommer frakt o drivningskostnader? Isf låter det inget vidare.

/Nisse

Användarvisningsbild
halvproffs  
#24572 Hej Famag Jag tror att det var för många hål efter den vitryggiga hackspetten i virket du sålde :D

Avatar Fallback
Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24626 Vi som är med i hackspettens vänner tar inte sådana träd.
Medlemskap i ovanstående vänförening erhålles mot insättande av 1000:- utan kvitto. PM:a mig för Pg, nummer.
Obs LRF:s spillkråkor får inte en spänn av tusenlappen.
Allt stoppas i egen ficka.

Avatar Fallback
Nolltax AB  
#24628 Apropå hackspettar......
Grön å dum har jag varit mer än en gång..... Så även inom skogen....
Törskator dödar tall. For likt en tornado igenom 100+ hektar å fällde allt som hade en svart fläck en vinter.
Inklusive hackspettens vinterskafferi givetvis...
Kunde jag så skulle jag spola tillbaka å hugga bort eget gasfinger.....

Pippin flög framför mig å hackade demonstrativt på stammarna.....

Idag är ett halvdött träd heligt, må fan ta den som fäller fel.....

PS. Mellanskog tyckte jag hade städat bra på markerna....DS

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24889
Nolltax AB skrev:Apropå hackspettar......
Grön å dum har jag varit mer än en gång..... Så även inom skogen....
Törskator dödar tall. For likt en tornado igenom 100+ hektar å fällde allt som hade en svart fläck en vinter.
Inklusive hackspettens vinterskafferi givetvis...
Kunde jag så skulle jag spola tillbaka å hugga bort eget gasfinger.....

Pippin flög framför mig å hackade demonstrativt på stammarna.....

Idag är ett halvdött träd heligt, må fan ta den som fäller fel.....

PS. Mellanskog tyckte jag hade städat bra på markerna....DS


Gör bot o bättring genom att införskaffa 100kg hästfett o 100 st nätpåsar.
Pyssla ihop o häng upp.
Gråspett,hackspett och spillkråka brukar trängas på de jag hängt upp.

/Nisse

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).