Bioenergi

Asp som ved

77 inlägg 108447 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Asp som ved

vetinte  
#209251 ok tack :)

Avatar Fallback

Re: Asp som ved

Blivande snickare  
#209639 Tack för svaren Camwood! :grin:

Avatar Fallback

Re: Asp som ved

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#210759 Allt går att bränna i trädslagsväg. Visst med förstånd. Asp luktar säreget/klent när man eldar men varmt blir det av det också.

Avatar Fallback

Re: Asp som ved

Simon.M  
#210764 mycket folk som tror att enbart björk duger i kaminer o betalar hutlösa priser för att köpa det =)) :lol:

Avatar Fallback

Re: Asp som ved

vedförsäljan  
#210767 ved som ved.alla ved brinner om den är torr, kan förstå att det är känsligare att elda i kamin,spis men i vedpanna kvittar trädslag för mig :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Asp som ved

Risarvaren  
#211031 Att köra pannan full med ek eller ved gång på gång är väl inte att rekommendera det heller. Ved med hög densitet och som "brinner varmt" sägs kunna skada panna, kamin och murstock.
Ek innehåller aggressiv garvsyra som sägs behöva minst två års torktid för att oskadliggöras.

Asp däremot eldar jag gärna även om den med får ligga minst till sommaren året efter. Brinner fint bara man kommer ihåg att fylla på... :-)

Avatar Fallback

Re: Asp som ved

surjämten  
#221154 Hej alla vedvänner !
Brukar aldrig sälja ved. Men nu tänker jag av transportskäl sälja ett parti aspved förpackat i
80 - literssäckar.
Har ingen som helst uppfattning om prisbild och behöver er hjälp. Frågan blir följdaktligen ! Vad kan jag ta i betalning per säck utan att skämmas.

Avatar Fallback

Re: Asp som ved

Simon.M  
#221159 1 kr litern brukar dom ta för säckar tror jag att jag sett

Avatar Fallback

Re: Asp som ved

foton  
#221162 Jag försökte sälja aspved för några år sedan i 3meterslängder. Efter mycket tjötande med folk blev jag till slut av med veden för 100 kr. lösmetern. Den kunden såg jag aldrig mer.

Användarvisningsbild

Re: Asp som ved

loppan  
#221164 Aspmassan är alldeles för bra betald i dag för att lägga ett träslag med såpas lågt värmevärde i vedhögen,men visst brinner det med om man vill.
Annat var det förr när den hamnade i övrigt löv för 150 kr fuben.

Användarvisningsbild

Re: Asp som ved

vetinte  
#221168
loppan skrev:Aspmassan är alldeles för bra betald i dag för att lägga ett träslag med såpas lågt värmevärde i vedhögen,men visst brinner det med om man vill.
Annat var det förr när den hamnade i övrigt löv för 150 kr fuben.


Varför är Aspmassan bättre betald ?
Har man nåt särskilt användningsområde för just Asp idag ?
Jag menar nu inte jämfört med ved.
Och "övrigt löv för 150 kr fuben".

Användarvisningsbild

Re: Asp som ved

T Landström  
#221172
vetinte skrev:
loppan skrev:Aspmassan är alldeles för bra betald i dag för att lägga ett träslag med såpas lågt värmevärde i vedhögen,men visst brinner det med om man vill.
Annat var det förr när den hamnade i övrigt löv för 150 kr fuben.


Varför är Aspmassan bättre betald ?
Har man nåt särskilt användningsområde för just Asp idag ?
Jag menar nu inte jämfört med ved.
Och "övrigt löv för 150 kr fuben".


Det går väl som tändsticksvirke...

Avatar Fallback

Re: Asp som ved

tallen100  
#221173
T Landström skrev:
vetinte skrev:
loppan skrev:Aspmassan är alldeles för bra betald i dag för att lägga ett träslag med såpas lågt värmevärde i vedhögen,men visst brinner det med om man vill.
Annat var det förr när den hamnade i övrigt löv för 150 kr fuben.


Varför är Aspmassan bättre betald ?
Har man nåt särskilt användningsområde för just Asp idag ?
Jag menar nu inte jämfört med ved.
Och "övrigt löv för 150 kr fuben".


Det går väl som tändsticksvirke...


När det går till tändsticksvirke(asptimmer) är det ganska noga med kvaliten, så mycket går ju till ved iallafall.

Användarvisningsbild

Re: Asp som ved

loppan  
#221175 Nej tändsticksvirke heter aspkubb och är 3,10,betalades med 380 kr fram tills årskiftet tror jag.Får bara inehålla någon procent röta i andträt.
Nu verkar marknaden vara mättad eftersom det höggs mycket löv i götaland under vintern.

Jag är inte riktigt säker på vad som skapar efterfrågan på asp i götaland men troligtvis för att det råder brist på björk.
Aspmassan har gått för ca 340 i vinter och björkmassan 370 kr.

Användarvisningsbild

Re: Asp som ved

anersimyra  
#221185
Bergsmannen skrev:För fanatikern.

http://du.diva-portal.org/smash/get/div ... FULLTEXT01

Syren är det värsta tydligen.
Bok och Oxel ska in mellan Syren och Ek

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).