Vedmaskiner, flishuggar

hakki pilke 37 svag klyv

23 inlägg 22308 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

hakki pilke 37 svag klyv

80-90  
#220510 hej min hakki 37 har ingen ork i klyven,remmarna e helt ok men oljan är väldigt svart .. tror ni att det räcker å byta olja å filter,eller vad mera kan det vara??? vart tappar man ur oljan lättast .. hoppas nån kan hjälpa mej



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: hakki pilke 37 svag klyv

mrvimek  
#220538 de sitter en botten plugg och filter men 3 eller 4 skruvar så är de borta .Har du traktordrift ? i så fall kolla me den se så få du se :)

Avatar Fallback

Re: hakki pilke 37 svag klyv

80-90  
#220542 men vart sitter botten pluggen . den traktordriven men vad menade du att jag skulle kolla på där,oljan eller????

   TS
Avatar Fallback

Re: hakki pilke 37 svag klyv

mrvimek  
#220545 på olje tanken sitter pluggen mot bak kant men om du kör me traktor o ökar varven hur blir den då ?

Avatar Fallback

Re: hakki pilke 37 svag klyv

80-90  
#220547 märker inte nån skillnad men oljan va inte fin väldigt svart.. kan försöka varva upp trktoren lite till kör nu på ca 1500 varv

   TS
Avatar Fallback

Re: hakki pilke 37 svag klyv

Tosca  
#220552 Kolla i filtret när du byter det, det kan ju vara en så enkel lösning som att kolven behöver packas om.
Har du otur så kan det vara något fel på pumpen så den inte bygger trycket längre som den ska, men det känns mindre troligt.

Avatar Fallback

Re: hakki pilke 37 svag klyv

80-90  
#220560 hej tosca tack för ditt svar men är det nått spec du tycker jag ska kolla efter i filtret .. jag har nämligen tagit ur det å fann inget speciellt mer än att det va väldigt dåligt ,torrt å svart .. det är inget läck på maskinen som jag hittat den e torr å helt ok

   TS
Avatar Fallback

Re: hakki pilke 37 svag klyv

Tosca  
#220566 Det brukar kunna vara småbitar av plast om kolvpackningen börjat gå sönder.
Är det bara svart så är risken större för att det är pumpen som börjat ge upp.

Avatar Fallback

Re: hakki pilke 37 svag klyv

Tosca  
#220569 Är det hydrauldriven såg på den?
Då borde du ju märka om den börjat tappa kraft också.

Avatar Fallback

Re: hakki pilke 37 svag klyv

80-90  
#220571 den är remdriven . det konstiga är att problemet dök upp helt utan förvarning,det kom direkt det kan inte va nån ventil som e tätt , för om pumpen börjar ta kvällen borde väl klyven gå saktare hela tiden å det gör den inte ..

   TS
Avatar Fallback

Re: hakki pilke 37 svag klyv

Tosca  
#220578 Det låter ju rimligt, du ska ju ha en säkerhetsventil någonstans, det borde stå i instruktionsboken hur man justerar trycket?
Hittar du inget i boken är det nog säkrast att konsultera din ÅF, det kan bli tråkiga följder om trycket blir fel.

Avatar Fallback

Re: hakki pilke 37 svag klyv

80-90  
#220710 då har jag bytt olja å filter .. men problemet kvarstår men tror jag vet va felet är kolven är inte tätt .. men det jag undrar på ä om nån kunne hjälpa mej med tips hur man lättast tar ur kolven till klyven ..

   TS
Avatar Fallback

Re: hakki pilke 37 svag klyv

michaelll  
#220751 Det är nåt vajsing med klyvmekanismen.

Avatar Fallback

Re: hakki pilke 37 svag klyv

Elfving  
#221233 Ser att du skriver att remmarna är helt ok, och då är det väl vara cylindern kvar. Jag vill ändå att du kollar remmarna en gång extra, normalt kör man slut på flera uppsättningar remmar innan cylindern tackar för sig. Sträck dem på den sträckning som finns och använd gärna remspray när du ändå är i farten, den gör skillnad! Att det verkar sitta remmar på plats och att de ser ok ut är en alldeles för lättvindig analys, jag vill att du skriver:
"Sträckt om remmarna enligt föreskrifter utan märkbar skillnad på klyvförmågan"
innan du säger att cylindern måste renoveras.

Att renovera en modern hydraulcylinder kostar inte speciellt mycket, bara att göra jobbet som lätt tar ett antal timmar.

Avatar Fallback

Re: hakki pilke 37 svag klyv

skogshasse  
#221248 när klyven är svag så brukar det vara att remmarna inte är sträckta tillräckligt kolla alla 6 st totalt sen hade jag problem med klyven på min och det var att den inte växla ner i klyven då det gick tungt så då bytte jag en backventil men det blev ej bättre så då sökte jag mera fel och kom i kontakt med en vänlig person här på forumet som ringde mig och tala om att det sitter två små backventiler på min kap så då bytte jag även den andra och sen har den fungerat så med andra ord ska du riva för att byta ta då båda backventilerna

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).