Motorsåg och handhållet

MS200 främre handtag...

29 inlägg 12292 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: MS200 främre handtag...

Phantom  
#220187 När det hände var det plusgrader och i solsken. Har inte sett någon skada eller spricka innan det hände, och "rycket" var inte vad jag kallar ryck. Utan mer ett dragande för att känna om svärdet satt fast hårt eller inte. Men vad som förbryllar mig är att plasten är så oerhört tunn på ena sidan bågen, och inte jämntjock runt om.

Vi får se om det blir ett försök till lagning eller inte, beroende på om jag får tag på ett ersättningshandtag inom en snar framtid.
Det jag i så fall tänkte mig var att försöka få i en smalare rörbit i ihåligheten och dra skruvar över och under skadan. Sen på lämpligt sätt "limma" ihop det hela. Blir säkert inte så snyggt, men bara den kan återgår i arbete är jag nöjd :) Sågen är jag annars mycket nöjd med för kvistning och gallring.

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: MS200 främre handtag...

machonisti  
#220190 Tycker om min ms 200:a med. Bra att känna till risken med handtaget!

Kan var just tjockleksvariation som gjorde det ifall kraften tog just där det var som klenast.

Du hittar säkert på nån bra metod att fixa till skadan!

Avatar Fallback

Re: MS200 främre handtag...

superglue  
#220191 Det där har jag aldrig klarat, däremot har jag ryckt av gummigrejen i andra änden 2 gånger. En svag punkt på en fantastisk och snart legendarisk såg :grin:

Avatar Fallback

Re: MS200 främre handtag...

Phantom  
#220289 Fick tag på ett nytt handtag till sågen, så jag avvaktar lite med att försöka laga det gamla. Kan vara något att prova en dag när man har långtråkigt.

   TS
Avatar Fallback

Re: MS200 främre handtag...

gilen  
#220372 Har inte lyckats att rycka sönder handtaget på någon av mina 200. Men akta er för att ta med frugan till skogen hon lyckades att såga av handtaget när hon skulle såga loss sågen efter fastkörnig, då var jag glad att det bara var plast annars hade det gått en kedja också-

Avatar Fallback

Re: MS200 främre handtag...

tallen100  
#220453 Som sagt plast är rätt bra ibland :wink:

Användarvisningsbild

Re: MS200 främre handtag...

Deminer  
#496066 Jaha...det var därför främre handtaget på sågen kändes lite sladdrigt. :d Gummidämparkudden vid nedre fästet på främre handtaget har valt att dela på sig. Har nu fått bort själva handtaget och ställer frågan till er: Hur får jag bort gummikudden som är kvar på bilden och finns den att köpa som reservdel eller måste jag köpa hela handtaget (vilket inte skulle förvåna mig iofs)? Å sågen kommer direkt från skogen, så den är inte ren nej... \:d/

Användarvisningsbild

Re: MS200 främre handtag...

JensSkoog  
#496086 Kommer inte ihåg hur jag fick den loss, men det var inte svårt :grin:
Ska kolla imorgon.
Ny gummikudd får du köpt.

Avatar Fallback

Re: MS200 främre handtag...

Botvig  
#496176 Har för mig att det sitter en skruv från svärdsidan.

Användarvisningsbild

Re: MS200 främre handtag...

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#496183 Minns jag rätt gängas den i.
Brukar gå att ta med spetstång eller gaffel verktyget.

Användarvisningsbild

Re: MS200 främre handtag...

JensSkoog  
#496210
1517846862_ms_200_vib_demper_framhandtak_z_16_(1).jpg

Såhär ser en ny dämpare ut. Skruven ska ner i gods i sågen.
1517846862_ms_200_vib_demper_framhandtak_z_(4).jpg

Skruven med huvud skrus ner i handtaget.
1517846862_ms_200_vib_demper_framhandtak_z_(6).jpg

Såhär kan man lossna kudden. Brickan har två sidor som inte är runda där man får fäste för att skruva loss den.

Användarvisningsbild

Re: MS200 främre handtag...

Deminer  
#496304 Tack! Som vanligt hittar man alltid svaren här inne på forumet. Nytt gummi beställt. Kommer lite bilder när jag skruvar ihop det!

Användarvisningsbild

Re: MS200 främre handtag...

JensSkoog  
#496313
Deminer skrev:Tack! Som vanligt hittar man alltid svaren här inne på forumet. Nytt gummi beställt. Kommer lite bilder när jag skruvar ihop det!

Det ser jag fram emot.
Bara en liten sak - jag använde inte och skulle heller inte villa använda locktite på skurvorna här. Isär skruven som går in i sågen blir svår att lossna om den "limmas"extra.

Användarvisningsbild

Re: MS200 främre handtag...

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#496417 Det behövs inte heller, inte ofta de släpper gängan i sågkroppen. Tror aldrig jag sett det.
Den som är i bågen kan släppa om den har fel längd, men det är ju bara om man blandat ihop det med nåt på bänken.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).