Motorsåg och handhållet

MS200 främre handtag...

29 inlägg 12299 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

MS200 främre handtag...

Phantom  
#220026 Ja, en strålande dag för lite skogsarbete var det idag. Så jag tog bara med mig den lilla gallringssågen MS200, då det var enklare gallring vid åkerkant som skulle utföras. Och inga större fällningar. Lite kvistning av rotvältor och mindre asp som skulle ner.

Startar sågen och ska till att kvista en rotvälta...hinner såga halva första grenen och svärdet nyper fast. Så jag tar och känner hur hårt det sitter, och innan jag vet ordet av så har främre handtagsbågen gått i två bitar :surp: Shit, där sitter sågen...den enda jag hade med mig. Det blev en lång promenad genom skogen för att hämta en annan såg :(
Vad lär man sig, jo det jag alltid har sagt, ha alltid en extra såg med oavsett vilket arbete du utför 🧠

Snopet var det iaf, så nu står den lilla på bänken och väntar på ett nytt handtag. Det visade sig att det gamla var slitet så sågen är ju använd en hel del, men går som en klocka fortfarande :)
Finns det kanske någon som har ett extra handtag till den sågen liggande, så är jag självklart intresserad! Bara att skicka ett PM, då jag vill få fart på sågen så fort som möjligt, då mycket jobb återstår.

Men ett strålande väder var det iaf :grin:



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: MS200 främre handtag...

dwurg  
#220078 Snopet, vart gick de av nånstans ? Vi har ju några såna sågar på jobbet så skulle kanske vara bra att veta om de är nåt man måste vara extra uppmärksam på.

Avatar Fallback

Re: MS200 främre handtag...

Phantom  
#220086 Ska försöka fixa en bild som jag lägger upp här.
Jo riktigt snopet, det var ju inget man hade räknat med skulle hända.

   TS
Avatar Fallback

Re: MS200 främre handtag...

Phantom  
#220100
2013-04-05 15.20.24.jpg
2013-04-05 15.20.37.jpg
2013-04-05 15.20.47.jpg

Så här är resultatet :???:

   TS
Avatar Fallback

Re: MS200 främre handtag...

tallen100  
#220102 Såg inte bra ut... Inte är det väll plast rakt igenom??

Användarvisningsbild

Re: MS200 främre handtag...

vetinte  
#220106 Kan du inte laga det ?
Kanske inte värt det :???: ?

Användarvisningsbild

Re: MS200 främre handtag...

svampbob  
#220108 Allt är väl snart plast. Jag råkade stöta av främre kastskyddet på 550 i vintras och blev förvånad när jag fick det nya i handen och kände hur lätt och materialloptimerat det var.

Avatar Fallback

Re: MS200 främre handtag...

tallen100  
#220109
svampbob skrev:Allt är väl snart plast. Jag råkade stöta av främre kastskyddet på 550 i vintras och blev förvånad när jag fick det nya i handen och kände hur lätt och materialloptimerat det var.


Ja det är bedrövligt.. Saker som tillverkas nu ska tydligen inte hålla någon längre stund. :surp: Nej tacka vet ja dom äldre modellerna som det inte va överdrivet mycket plast i, dom va lite tyngre men hellre det och det håller

Avatar Fallback

Re: MS200 främre handtag...

Phantom  
#220111 Jo, det är plast rakt igenom.
ÅF skulle ha runt 800.-inkl.moms för ett nytt, men det var som sagt lång leveranstid :(
Visst kan man nog få ihop det om man fixar lite, men vet inte om det är värt det om jag får tag på ett annat.
Utsidan av handtaget är riktigt tunn plast. Troligen slitage efter att sågen legat på sida vid transport, men det borde inte vara så slitet fastän sågen är väl använd tycker jag.

   TS
Avatar Fallback

Re: MS200 främre handtag...

tallen100  
#220112 Är nog inte värt att lägga ner tid o försöka laga... håller troligen ingen längre stund.

Användarvisningsbild

Re: MS200 främre handtag...

machonisti  
#220133 Kan man inte blanda till plastic padding och fylla tomrummet och dra nån träskruv rakt igenom innan det stelnar?

Användarvisningsbild

Re: MS200 främre handtag...

machonisti  
#220134 När det hände, var det kallt och fanns det nån anvisning innan. Du nämde ju att du bara ryckte lite grann.

Användarvisningsbild

Re: MS200 främre handtag...

T Landström  
#220152 Köp kolfiber ark på Biltema och lite epoxy...
Kan du kl hela bågen kolfiber...får du coolaste sågen i Sverige ;)

Användarvisningsbild

Re: MS200 främre handtag...

vetinte  
#220155
T Landström skrev:Köp kolfiber ark på Biltema och lite epoxy...
Kan du kl hela bågen kolfiber...får du coolaste sågen i Sverige ;)


:lol: :lol: Klart godkänt :lol: :lol:
Jo men vist skulle de gå att fixa till de. Men de e ju hur man tycker om de e värt det ?
800:- tyckte jag var mycket. O jag hade nog försökt.
Meeeeen de e jag de :grin:

Avatar Fallback

Re: MS200 främre handtag...

Axl  
#220173 Gjorde exakt samma för ett par veckor sen men då drog kag ganska hårt. Tror jag betalade 550 (tror det var ink men är inte säker)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).