Uppvärmning

auto. reglering på shuntventil,vedeldnin

50 inlägg 48151 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: auto. reglering på shuntventil,vedeldnin

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#219399 En kombination av båda vore väl det bästa, det är ju mkt svårt för automatiken
att räkna ut vad den ska göra den här årstiden när det kan vara flera plusgrader
på dagen och minus tjugo på natten.
Pappa har både och som styr värmepumpen, det funkar nästan jämt men även den
har dragit på med för mkt värme ibland.

Avatar Fallback

Re: auto. reglering på shuntventil,vedeldnin

Rolfnilsson400  
#219400 Helt rätt Slurfi.
Iadg när solen skiner kan utegivaren säga 0 grader och innegivaren +25 p.g.a. solen.

Ofta används utegivaren som en maxbegränsing om du skulle öppna ett fönster, sedan får innegivaren stå får den egentliga regleringen.

Ett tips, kontrollera var utegivaren är placerad, sitter den på en betongvägg är det inte säkert att den hinner med i snabba temperatursvängningar. Givaren ska helst vara placerad på en trävägg eller ha lite isolering mot betongen. Viktigast är dock att solen inte kommer åt att lysa på givaren

Avatar Fallback

Re: auto. reglering på shuntventil,vedeldnin

Holm  
#220094 Svar på ett väldigt gammalt inlägg, men kunde inte låta bli...

ulfgustav skrev:Eldar man med ved så anser jag shuntautomatik helt överflödig


Totalt fel.
Är det nån gång man har nytta av en shuntautomatik är det när man eldar med ved mot acc-tank eftersom temperaturen på pannvattnet hela tiden ändrar sig.
Har man tex pelletspanna så har man en ganska konstant temperatur och behöver därför inte ändra shunten spec. mycket.

En shunt är ju bara en blandningsventil som procentuellt blandar varmt vatten från tanken med svalare vatten från radiatorreturen.

Säg att ett hus vid ett givet tillfälle behöver 50° till elementen för att hålla önskad temperatur inne.
För att få 50° i framledningstemp till elementen så säger vi att shunten tar 60% vatten från tanken och 40% returvatten.
Alltså 60% vatten som håller 80° och 40% som håller kanske 40° för att få önskade 50° till elementen.
Allt frid och fröjd så länge det är rejält varmt i tanken.

Kruxet är att när tempen i tanken sjunker så kommer innetemperaturen sjunka ganska direkt.
När acc-tanken kallnat till 60° så blandar shunten fortfarande 60/40.
Den tar alltså 60% 60-gradigt vatten och blandar in kanske 40% 30-gradigt vatten.
Man får då såklart inte ut 50° till elementen och det börjar kallan inomhus...

Shuntautomatiken försöker hela tiden hålla önskad framledningstemperatur oavsett temp i tanken.
Den kommer att hålla jämn värme inomhus ända tills dess att tanken är helt tom.
Så här på vårkanten gör den ännu mer nytta när solen värmer på dagarna.
Den känner av att det är varmt inomhus och stänger shunten helt så att ingen värme alls går ut till elementen. Man sparar alltså värme och behöver inte elda lika mycket.
En del menar att det sköter ju termostaterna på elemenen om, visst, själva elementet är kallt. Men är shunten öppen pumpas ju varmt vatten runt i rören i onödan, som kyls av.



ulfgustav skrev:att manuell shunta efter utetemperaturen när man besöker pannrummet för vediläggning är tillräckligt.


Jag besöker pannrummet 7 minuter om dagen.
Jag laddar pannan med ved, slår igen luckan, sen får tändautomatiken tända upp pannan när temperaturen i toppen på acc-tanken sjunker under inställt värde.
Att springa och ställa på shunten då och då är helt förkastligt.

De 2000-3000:- som man får en vettig shuntautomatik för är nog de bäst investerade pengar man kan satsa till sitt värmesystem, spec vedsystem.

Avatar Fallback

Re: auto. reglering på shuntventil,vedeldnin

Si63  
#220308 HOLM:

"Jag laddar pannan med ved, slår igen luckan, sen får tändautomatiken tända upp pannan när temperaturen i toppen på acc-tanken sjunker under inställt värde."

Vad har du för panna som tänder själv?

Användarvisningsbild

Re: auto. reglering på shuntventil,vedeldnin

Skogstomte  
#220337 Bra beskrivning av Holm. Och det tar lite tid och tålamod att justera in shuntautomatiken, de som gnäller att den funkar dåligt har ofta inte gjort detta ordentligt. Man ska också ha klart för sig hur automatiken funkar. Med utegivare kör man enbart på en kurva, vid -10 ute ska det vara X grader på fram ledningen.

Kompletterar man med innegivare så förskjuter den ute-kurvan med ledning av avvikelsen från innetempen. Alltså, man kör fortfarande på utegivare och kurva och kompenserar framledningen med en faktor på avvikelsen.

Shuntautomatiken vet inte hur mycket det blåser eller hur mycket extra ventilation man får pga luftläckage. Allt detta sammantaget gör att man får justera önskad rumstemperatur lite upp eller ned beroende på väderlek

Användarvisningsbild

Re: auto. reglering på shuntventil,vedeldnin

loppan  
#220339 Sjuntautomatik är guds gåva till vedeldaren,i alla fall om man har kassa termostater på elementen.
Fungerar fantastiskt bra och lätt att sänka natttemperaturen.
Det skall bara vara en givare rätt placerad inomhus,svårare än så behöver det inte vara.
Har kopplat bort givaren på utgående vatten då det ändå alldrig är någon skållnings risk med för heta ellement.
Den bara ställde till det för systemet.
Den håller inställt gradantal oavsett blåst,sol etc.

Avatar Fallback

Re: auto. reglering på shuntventil,vedeldnin

Rolfnilsson400  
#220341
Har kopplat bort givaren på utgående vatten då det ändå alldrig är någon skållnings risk med för heta ellement.

Det är den som systemet använder för att inte överkompensera. :roll:
Shuntautomatiken beräknar en framledningstemperatur beroende på vad rumsgivaren säger, sedan styr shunten mot den temperaturen på framledningen. Det fungerar utan framledningsgivare men rumstemperaturen blir betydligt mindre noggrann.
Om shunten ska reglera direkt mot rumstemperaturen kommer den nästan aldrig att hitta ett "lagom" läge, den kommer att gå mot ett av ändlägena hela tiden.

Avatar Fallback

Re: auto. reglering på shuntventil,vedeldnin

Holm  
#220343
Sinkro63 skrev:HOLM:

"Jag laddar pannan med ved, slår igen luckan, sen får tändautomatiken tända upp pannan när temperaturen i toppen på acc-tanken sjunker under inställt värde."

Vad har du för panna som tänder själv?

Fröling S4 Turbo 60kw.
En Österrikisk panna med "extra allt"
Fungerar utmärkt!

Ang. inne/utegivare.
Kör själv med den allra enklaste typen, endast innegivare.
Tycker det fungerar kanon.
Känns som det är svårare att få en jämn innetemp med enbart utegivare.
Det är ju ändå innetemperaturen man vill ha koll på, så det känns logiskt att automatiken mäter tempen inomhus...

Användarvisningsbild

Re: auto. reglering på shuntventil,vedeldnin

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#314766 Såg den här gamla tråden. Jag har problem med min danfoss ecl comfort 110, dog helt. Som el amatör hittar jag inga fel. Inget synligt brännt i den eller så. Någon som har nån ide?

Har ni några tips på bra automat shuntar om man blir tvungen å byta?

Användarvisningsbild

Re: auto. reglering på shuntventil,vedeldnin

Fredrik Reuter  
#314768 Det kanske vanligaste är att strömförsörjning går sönder på dem. Har tyvärr ingen erfarenhet av just din, kan du mäta detta på något sätt har du kommit en bra bit på väg i felsökningen.

Avatar Fallback

Re: auto. reglering på shuntventil,vedeldnin

Elmhult  
#667838 Nån som vet om det finns styrning endast, alltså inte själva shuntmotorn, att köpa-bygga till en gammal Belimo NR230-T? Har haft nåt hopplock som egentligen inte är till vedpanna. När strömmen går eller när den känner för det lägger den av och sen är det besvärligt att få igång det igen. Jag har inne och utgivare. Vill bara ha en styrning. Kan man bygga något själv eller finns det färdiga grejer? Raspberry?

Avatar Fallback

Re: auto. reglering på shuntventil,vedeldnin

Rolfnilsson400  
#667953 Titta på http://www.termoventiler.com/sv/vara-pr ... addomat-mr
Där har du en komplett styrning

Avatar Fallback

Re: auto. reglering på shuntventil,vedeldnin

Elmhult  
#667985
Rolfnilsson400 skrev:Titta på http://www.termoventiler.com/sv/vara-pr ... addomat-mr
Där har du en komplett styrning


Der verkar vara för laddomaten. Jag vill alltså styra värmen i huset.

Användarvisningsbild

Re: auto. reglering på shuntventil,vedeldnin

Lillesves  
#667995 Du kan ju bygga en styrning själv men du behöver kunna lite elektronik och programmering.
En Raspberry pi funkar att använda men är overkill för en så enkel uppgift. Annars kan man använda nåt Arduino kort eller t.ex en Wemos d1 mini, den är billig och har dessutom inbyggd Wifi. Det finns färdig PID regulator mjukvara att ladda ner.

Avatar Fallback

Re: auto. reglering på shuntventil,vedeldnin

Elmhult  
#668036
Lillesves skrev:Du kan ju bygga en styrning själv men du behöver kunna lite elektronik och programmering.
En Raspberry pi funkar att använda men är overkill för en så enkel uppgift. Annars kan man använda nåt Arduino kort eller t.ex en Wemos d1 mini, den är billig och har dessutom inbyggd Wifi. Det finns färdig PID regulator mjukvara att ladda ner.


Okidoki. Jag får forska i det. Villa bara styra shuntventilens motor. Tycker inte att det ska behöva vara så krångligt. (Eller dyrt)

Tack! Nu fick jag nåt nytt att titta på. En färdig pid controller fanns på Ebay för en hundralapp. Kina har allt dom.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).