Skogsmiljö och Trädlära

VAD VET VI EGENTLIGEN OM SKOGSRÖTAN ?

6 inlägg 6711 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

VAD VET VI EGENTLIGEN OM SKOGSRÖTAN ?

conronka  
#219269 Jag startar detta ämne för att få en bredare uppfattning om erfarenheter kring skogsröta på gran.Mina funderingar är,Sprids den genom rotskador,stamskador.Eller kan den rent av finnas kvar efter slutavverkning och infektera det kommande bestånde? Jag har själv vissa praktiska erfarenheter från egen skogsskötsel som gjort mig skeptisk till forskarvärldens och rotstoppstillverkarnas påståenden.För 10 år sedan hyggesrensade jag ett 40 årigt granbestånd (något olikåldrigt troligen naturbestånd) många av röjstammarna hade rötangrepp.Läste några år senare om nya rön som varnade för både ungskogsröjning och hyggesrensning där röta förekom.Gallrade beståndet för 3 år sedan och konstaterade ingen förekomst av röta.I samma veva gick vi ut med virket på en gammal hästväg som gick över en 12 årig granungskog ca 3 m hög.Vid röjning i höstas var ungskogen helt rötfri men alla träd som stod längs hästvägen och hade rottryckts av skotaren var rötskadade eller behäftade med anilinved i centrum.Marken ligger i västernorrlands kustland,Bonitet G26-G28.Mottager tacksamt allehanda erfarenheter från såväl forskarelit som skogsskötare.



   TS
Användarvisningsbild

Re: VAD VET VI EGENTLIGEN OM SKOGSRÖTAN ?

machonisti  
#219272 Enda platsen jag träffat på rotröta på familjens marker är en backe där kor betat. Kalavverkat och planterat 60-tal. Gallrade runt 90 och alla gallrade granar var skadade.
Vet som sagt nästan ingenting om detta men tänkte bidra med min ynkliga episod.

Användarvisningsbild

Re: VAD VET VI EGENTLIGEN OM SKOGSRÖTAN ?

halvproffs  
#219289 Finns nog mycket kvar att utforska om detta problem. I ett mindre område som jag motormanuellt kalhögg för 20 år sedan (2ha) var det nog röta i 80% av granrotstockarna. Detta i ett område där det aldrig varit större skogsmaskiner då far min alltid körde med häst.
En gammal skogvaktare sa åt mig att det kallades rötbrunnar och förekom fläckvis. Detta bestånd var drygt 100 år gammalt och har varit gallrat i omgångar.

Där kor betat är det känt att det finns röta.

Användarvisningsbild

Re: VAD VET VI EGENTLIGEN OM SKOGSRÖTAN ?

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#219417 Intressant.
För att motverka rotrötan använder man vid gallring (och även slutavverkning) en metod - Stubbehandling med pergamentsvamp "RotStopp" med tekniken hålsvärd - alltså ett specialsvärd med möjlighet att spreja stubben direkt vid fällning.

Pergamentsvampen ska då växa ut på hela stubben, och hindra rottickans infart.

Denna hantering med vatten och preparat i skogen kostar nog ganska mycket, brukar vara så att uppdragsgivaren står för preparatet och entreprenören för all hanteringstid.
Ibland mot en kostnad per skift eller m3, ibland ska det bakas in i priset / m3.

Finns (såvitt jag vet) bara en studie på pergamentsvampens praktiska överlevnad på skördare - den är gjord 1995 - 1996 på två maskiner:

http://www.skogforsk.se/butiken/Resulta ... ket-/?sm=1

Slutsatserna där är att: Brukslösningen klarar 40 grader en kortare stund, med minskad vitalitet hos sporerna. Sporerna klarar inte alls 60 graders temp, ingen överlevnad då.
Små marginaler uppåt anges.

Jag är då lite tveksam över hur det fungerar. Jag har mest kört gallring, och lite funderingar - förutom att Rotstopp är känsligt i all hantering TILL skogen:

Idag körs gallringar med större, högpresterande maskiner där normal drifttemperatur på hydrauloljan är 55-60 grader. Detta uppnås inom en timmes produktion.

Rotstopp blandas med vatten på maskinen, i en mixande kolvpump som drivs av hydraulik, och redan där blir det ju ganska varmt - pumpen är ju delvis fylld med olja.
Man blandar även i färgtablettter, för att se på stubben om den är täckt av vätskan.

Sedan går sporblandningen i en ca 20 meter lång och tunn 1/4" slang över kranen till aggregatet ihop med tryck /retur och andra hydraulslangar - som ju håller hög temp om oljan inuti är 60 grader.

Efter det går den tunna slangen med Rotstopp in i det trånga utrymmet i aggregatet - där finns många kilo järn som håller 55-60 grader.. Vet ej var dom mätte temp i studien, men nog brukar det vara varmt när man skruvar aggregat på sommarn, även på vintern..

Sista resan för dom stackars sporerna går i trånga kanaler genom sågenheten (massivt järn där oxo) ut till svärdsfästet - väldigt nära sågmotorn, som är känd för att bli extra varm - ställs ju höga krav på sågningens hastighet nuförtiden.

Även om detta inte tar så lång tid - blandningen genom slangen byts ju ut ibland, så känns det inte helt säkert.

Det går inte att se något på stubben om sporerna verkligen lever - det enda som syns är att det kommit vätska på stubben mha färgen i vattnet. Måste odlas i lab.miljö för att utvisa levande sporer - men det verkar inte var så intressant - ingen har ju gjort det sedan 1995...

Finns vad jag vet bara en tillverkare av preparatet på marknaden - Interagro skog.
Utrustningen (kostar 50 - 100 000 kr på en skördare) tillverkas av ett enda företag - Bohult maskin.

Känns som vi mest bara behandlar alla granstubbar när temp är över 5 grader, men vi vet inte / bryr oss inte om att det fungerar. Alla vet dock att det kostar MYCKET pengar i alla led.

Jag tror det enda som fungerar, är gallring på vintern!

Gäller ju även röjning, förröjning, hyggesrensning oxo - där behandlas ingen stubbe..
Det är väl inte stor del i FA heller som behandlas.

Man kommer ju dessutom inte åt alla andra ytor som öppnas vid gallring - alltså skador som kommer av fällning / upparbetning, körskador, stubbar i väg som körs på etc.

Detta blev ett låångt inlägg, men jag känner mej osäker på om åtgärden stubbehandling verkligen fungerar! Vad tror ni andra?

Avatar Fallback

Re: VAD VET VI EGENTLIGEN OM SKOGSRÖTAN ?

ollonet  
#219419 Bra tråd!
Är inte helt övertygad om rotstoppen som vi använder. Vi behandlar när tempen överstiger 5 dygnsgrader. Täckning min 90 procent på stubben. Funkar bra,MEN....
Oftast är det ju redan mer eller mindre röta i granbestånden, men då har ju inte medlet nån större effekt.
Så varför ska vi då behandla. Gör det ändå säger uppdragsgivaren, det låter bra mot markägaren.
Rötan sprider sig mellan stubbar o träd så jag anser det tämligen bortkastat. Har bara sett verkan av rotstoppen hos åkergran i första generation. Kan det vara så att detta är branschens sätt att säkerställa råvaran sommartid på skogens bekostnad. Förr hade vi sem sommaren.
Går det genmodifiera bort rötan i stället?

Användarvisningsbild

Re: VAD VET VI EGENTLIGEN OM SKOGSRÖTAN ?

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#219597
ollonet skrev:Oftast är det ju redan mer eller mindre röta i granbestånden, men då har ju inte medlet nån större effekt.
Så varför ska vi då behandla. Gör det ändå säger uppdragsgivaren, det låter bra mot markägaren.


Undrar om markägarn är nöjd då - om metoden inte har någon större effekt, man står ju ändå där med kostnaden för behandlingen + att det ändå kommer röta.. Njaaa..

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).